Bilimsel yazı türlerinde makalenin yeri çok önemlidir. Belli bir görüşü kanıtlayarak ifade etme makaleler ile yapılır. Makaleler bir düşüncenin doğru olduğunu açıklama amaçlı kullanıldığı gibi, bir düşüncenin yanlış olduğunu anlatmak içinde yazılır. Burada önemli olan ortaya atılan iddiaların kanıtlanmış ve bilimsel dayanağının olmasıdır. Bilimsel makaleler genellikle dergi ve kitaplarda yayınlanır. Bir makale yazılırken o alanda kendini kanıtlamış kişiler tarafından yazılmalıdır. Anlatılmak istenen konu hakkında bilgi ve düşünceler kaynaklarla desteklenmeli ve kaynakça kısmında detaylı olarak kaynaklar belirtilmelidir. Kaynak göstermek belli kurallar ile yapılır. Doğru bir makalede bu kurallara uyulması gerekmektedir.
Gazeteler de yayınlanan makaleler daha çok güncel ve nesnel içerikli konular ile ilgili yazılardır. Türk edebiyatında makalenin meydana gelmesi ve gelişip çeşitlendirilmesi gazete sayesinde olmuştur. Bunun ilk örneği Tazminat Dönemi yayınlanan Tercüman-ı Ahvâl gazetesinde Şinasi'nin kaleme aldığı makalelerdir. Gazetelerde yazılmaya başlayan bu tarz yazılar zamanla belli alanlarda çıkarılan dergilerde yayınlanmaya başladı. Günümüzde gazetelerde makaleler yerine güncel konulara yer verilmektedir. Makale nedir? Konusundan sonra önemli olan makalenin nasıl yazıldığı konusudur.
Bilimsel makaleler belli bir standartta ve bölümlerden oluşur. Makalenin konusuna göre bölümlerden bazılarına yer verilmeyebilir. Edebi makaleler buna verilecek örneklerdendir.
Makale içeriği nasıl olmalıdır? Sorusunda makale içeriğini oluşturan bölümler aşağıdaki gibidir.
Başlık: Makale için başlık kimlik gibidir. İlk okunacak bölüm olduğu için kelimeler dikkatli seçilmeli ve makalenin içeriğini yansıtacak şekilde oluşturulmalıdır. İstenilen bir başlığı olmayan makale okuyucusu tarafından fark edilmez.
Özet: Makalede anlatılmak istenen konunun kısa olarak ifade edilmiş halidir. Araştırılan konunun kapsamı, güdülen amaç, araştırma esnasında uygulanan yöntemler, elde edilen sonuçlar ve makale içerisindeki anahtar kelimelere bu kısımda yer verilir.
Giriş: Bu bölümde temel bilgiler sunulur. Makale konusu hakkında önceden yapılan çalışmalar anlatılır ve bu çalışmanın neden yapıldığına değinilir.
Yöntem: Bu bölümde ise araştırma yapılırken izlenen yol ve yöntemlere değinilir. Uygulanan yöntemlerin neden tercih edildiği ve konu üzerine çalışmak isteyenler için nasıl yapılacağı detaylı bir şekilde anlatılır.
Bulgular: Bulgular kısmında araştırma sonucunda elde edilen bulgular anlatılır ve bu bulguların tanımları yapılır.
Sonuç ve Tartışma: Burada araştırma sonucu bulunan bulgular makalenin amaçları ile ilişkilendirilir. Bu bulgular üzerinde genelleme yapılarak nesnel sonuçlar aranır. Elde edilen sonuçlar daha önce yapılan benzer araştırmalar ile kıyaslanır. Araştırmanın bilime olan katkısına değinilir ve günlük hayata olan etkisi değerlendirilir.
Kaynakça: Makalenin son sayfasında faydalanılan kaynaklar liste halinde yazılır. Bu kısma kaynakça denir ve kaynakçada her kaynak bir kere yazılır. Makale içerisinde kaynakçadan alınan metinlere atıfta bulunulur.
Okullarda kullanılan kitaplar da makale formatındadır. Ders kitaplarında yer alan her konu birer makaledir ve bir kitap makalelerden oluşan bilgi kaynağıdır. Oluşturulan kaynaklar ders içeriğine göre hazırlanmıştır. İşlenecek dersin formatına göre edebi makale veya bilimsel makaleler yer alır. Edebiyat ders kitabı edebi metin ağırlıklı olduğu gibi Fen Bilimleri ders kitapları ise bilimsel metin ağırlıklıdır. Şiir, bilmece, hikâye vb. metinler edebi metinlere örnektir. Basit makineler, kaldırma kuvveti, kimyasal tepkimeler, kalıtım gibi ders konuları da bilimsel metinlere verilebilecek örnekler arasındadır. Okul dönemlerinde öğrencileri yetiştirmek amaçlı verilen bu bilgiler eğitim sisteminin olmazsa olmazlarıdır. Önceki yıllardan varsayımı yapılmış ve kanıtlanmış bilimsel teori ve yasaları nesillerin öğrenmesi amaçlanmalıdır. Bilimsel olarak sonuçlanmış konuların yanında yaşanmış tarihin ve geçmişten bugüne gelen edebi eser ve akımların bilinmesi eğitim sisteminin temelleridir. Eğitim dönemlerinde bilimsel ve edebi metinlerin öğretilmesi ve pekiştirilmesi gerekmektedir. Pekiştirmenin en iyi yöntemlerinden olan soru ve cevap sistemidir. Her konu sonrası ders kitaplarında yer alan konu testleri öğrenilen bilgilerin kalıcılığını arttırmaktadır. Son zamanlarda okul döneminde internet üzeri sık sorulan sorular arasında ders kitabı cevapları yer almaktadır. Ders kitaplarındaki soruları doğru anlayıp çözebilmek için ders esnasında konuyu iyi dinlemek ve kitaptan da anlayana kadar okumak gerekir. Çözemediğiniz sorunun cevabına bakarken daha iyi anlamak içinde tekrar konuya dönüş yapmak etkili olacaktır. forumsinif.com sitemizde yer alan tüm ders kitabı cevapları yazıları öğrencilerimizin konuları pekiştirmek için önemli kaynaklardan olmaktadır.
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.