Cevap Yaz
5 Aralık 2024, 19:05 - Furkan Yazdı

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 52-56-57-58-59-60-61-64-65-66-68-69-70-71. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52-56-57-58-59-60-61-64-65-66-68-69-70-71. Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Topsuz Basketbol Oyunu Metni Cevapları konusunun bulunduğu 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52-56-57-58-59-60-61-64-65-66-68-69-70-71 Cevapalrı konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 52-56-57-58-59-60-61-64-65-66-68-69-70-71. Sayfa Cevapları MEB Yayınları

5.Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 52-53-54-55-56-57-58-59-60-61-62-63-64-65-66-67-68-69-70-71. Sayfa Cevapları Öğretmenin Sevinci

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52 Cevapları MEB Yayınları

Keşif Yolculuğu

Uçurtma ile ilgili bildiklerinizi anı, gözlem ve deneyimlerinizden hareketle arkadaşlarınızla paylaşın.
Cevap: Uçurtma bir poşet parçasının altıgen bir kamış parçasına bağlanıp ip aracılığıyla rüzgarda uçurulmasıyla çalışan bir oyun aletidir. Rüzgarı çok olan alanlarda uçurtmaya bağlı bir ipi koşarken tutarsak uçurtma havalanır ve iple onu kontrol ederiz.

Geleneksel çocuk oyunları ve bu oyunların kültürümüzdeki önemiyle ilgili araştırmanızdan edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Geleneksel çocuk oyunları günümüzde yavaş yavaş kaybolmaya başlayan oyunlardır. Günümüzde artık mobil oyunlar daha çok oynanıyor. Geleneksel oyunlar bizim kültürümüzün bir parçası olduklarından dolayı bu oyunları bilmemiz gerekir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları MEB Yayınları

1.Etkinlik

a. Aşağıda metinde geçen bazı kelimeler ve bu kelimelerin anlamları verilmiştir. Bu kelimelerin metinde kullanılan anlamını önceki gibi işaretleyiniz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları MEB Yayınları


b. Yukarıdaki kelimeler metnin anahtar kelimeleri olabilir mi? Neden?
Cevap: Yukarıdaki kelimelerden bazıları olabilir ancak bazıları alakasız kelimeler. Çünkü metin daha çok uçurtmalarla alakalı o yüzden sayma, ısmarlamak ve haykırmak gibi kelimeler anahtar kelime olamaz. Gök, kanat ve süzülmek uçmak ve uçurtma ile alakalı kelimeler olduğu için anahtar kelime olabilir.


c. Okuduğunuz metnin anahtar kelimelerini belirleyip aşağıya yazınız.
Cevap:

  • Uçurtma
  • Öğretmen
  • Renkler
  • Gök
  • Rüzgar
  • Süzülmek

ç. Anahtar kelime olarak belirlediğiniz kelimelerin varsa eş anlamlarını söyleyiniz.
Cevap:

  • Uçurtma → (Yok)
  • Öğretmen → Muallim
  • Renk → Nevir
  • Gök → Sema
  • Rüzgar → Yel
  • Süzülmek → (Yok)

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları MEB Yayınları

2. Etkinlik

Aşağıdaki soruları metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.

1. Öğretmen, emekli olduktan sonra neden uçurtma yapmaya karar vermiştir?
Cevap: Öğretmen mesleğinden sonra da çocuklarla yakın olmak için uçurtma yapmaya karar vermiştir.

2. Öğretmen, uçurtma sayısını neden arttırmaya karar vermiştir?
Cevap: Geçen sene yaptığı uçurtmalara rağmen bazı çocuklar uçurtmasız kaldığı için daha fazla yapmıştır.

3. Çocuklar, uçurtmalarını gökyüzüne bıraktıklarında ne hissetmişlerdir?
Cevap: Çocuklar, uçurtmalarını gökyüzüne bıraktıklarında heyecandan haykırıyorlar ve hangi uçurtmanın en yüksekte olduğuna dair aralarında söyleşiyorlar.

4. Deniz, uçurtmasını kaybedince neler hissetmiştir? Öğretmen, Deniz’e nasıl bir öneride bulunmuştur?
Cevap: Deniz uçurtmasını kaybedince çok üzülmüş ve Öğretmen Dede’den yardım istemiştir. Öğretmen Deniz’e üzülmemesi gerektiğini, ona yeniden uçurtma yapacağını ve yapacağı uçurtmanın güzelliğinden dolayı tüm kuşların onu kıskanacağını söylemiştir.

5. Siz öğretmenin yerinde olsaydınız çocukları sevindirmek için neler yapardınız?
Cevap: Öğretmenin yerinde olsaydım yedek bir uçurtma bulundururdum ve o anda Deniz’e verirdim.


3.Etkinlik

a. Metindeki emekli öğretmenin aşağıda verilen davranışlarından hareketle hangi kişilik özelliklerine sahip olduğu söylenebilir? Anı, gözlem ve deneyimlerinizden hareketle belirleyip ilgili yerlere yazınız.
Cevap:

Cana yakın: Çocuklarla arasında samimi ve güçlü bir bağ kurması.
Dürüst: Çocuklara verdiği sözleri tutması.
Korumacı Olması: Çocukların güvenliğini ve mutluluğunu sağlamak için gerekenleri yapması.
Yardımsever: Çocukların isteklerini dikkate alması.
Fedakar: Çocukların mutluluğu için çok sayıda uçurtma hazırlayıp yorulması.


b. Çocukların emekli öğretmeni sevmelerinde bu özelliklerin etkisi olabilir mi? Nedenleriyle yazınız.
Cevap: Evet kesinlikle olabilir. İnsanlar iyi özelliklere sahip insanları daha çok severler. Öğretmenin bu iyi özellikleri küçük çocukları kendisine sevdirmiş olabilir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları MEB Yayınları

4.Etkinlik

Okuduğunuz metinden bir bölüm aşağıda verilmiştir. Deniz ve öğretmenin olaylar karşısındaki tepkilerinden yola çıkarak duygu durumlarını belirleyip söyleyiniz.

”Öğretmen Dede, uçurtmamı kaçırdım elimden, yakala onu, lütfen! Yakala!…” diye bağırıyor küçük deniz ve bana doğru koşuyor.
”Üzülme!” dedim. ”Sana yeniden yapacağım. Hem öyle kocaman, öyle güzel olacak ki gökyüzünde süzülürken tüm kuşlar onu kıskanacak.”
”Şimdi istiyorum!” dedi ağlamaklı bir sesle. ”Şimdi!”
Kuyruğunu sallayarak gittikçe uzaklaşan uçurtmanın arkasından hüzünle baktı küçüğüm. Sanki sevinçleri de onunla uzaklaşıyor.

Cevap: Deniz ilk başta uçurtmasını kaybettiği için üzülmüş olsa bile Öğretmen Dede orada moralini bozmadan Deniz’i neşelendirmek için mutlu bir şekilde teselli etmiştir. Deniz teselliden pek memnun olmasa da Öğretmen Dede bozuntuya vermemiş ve eğlenmeye devam etmiştir. 


5.Etkinlik

a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Kişisel görüş içeren cümleleri işaretleyiniz. İşaretlediğiniz cümlelerde kişisel görüş ifade eden kelime veya kelime gruplarının altını örnekteki gibi çiziniz.
Cevap:

[X] Onları iki koltuğumun altına sıkıştırıp hevesle dışarı fırladım.
[X] Sabah olmuş, öyle güzel bir gün başlamıştı ki içim sevinçle doldu.
[] Küçük Deniz’in elinden tuttum, kırlara doğru koştuk.
[X] Bir de beni mutlu eden uçurtmalarım var.
[] Onlar gittikçe yükseliyor, renkli kuşlar gibi süzülüyorlar.
[] Benim ve babamın elinde birer uçurtma var.
[] Yattığım yerden fırlayıp pencereye koştum.
[X] Gözlerimi odanın içinde dolandırırken çevreme serpiştirdiğim rengarenk uçurtmalara sevinçle baktım.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları MEB Yayınları

b. İşaretlediğiniz her bir cümle için sol, işaretlemediğiniz her bir cümle için sağ sütundaki bir kareyi boyayarak yandaki grafiği oluşturunuz. Yaptığınız sınıflandırmayı ihtiyaç duyarsanız öğretmeninizden yardım alarak adlandırınız ve belirlediğiniz adları sütunların altındaki ilgili yerlere yazınız.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 59 Cevapları MEB Yayınları


6.Etkinlik

a. Okuduğumuz metinden alınan aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Altı çizili kelimelerde neden büyük harf kullanıldığını yazınız.

Haydi Ali, koyuver uçurtmanın ipini!
→ Özel isimler büyük harfle yazılır.

Nihayet uçurtmalarım afacan sahiplerini buldu.
→ Cümlenin ilk harfi büyük harfle yazılır.


b. Yay ayraç içinde verilen kelimeleri büyük harflerin kullanımına dikkat ederek örnekteki gibi yazınız..
Cevap:

Bu yıl nisan ayında çocuk oyunları festivali yapılacak. (nisan)
23 Nisan bütün çocuklar için bayramdır. (nisan)

Yarın Ahmet Bey oyun parkının açılışını yapacak.(bey)
Çok şık bir bey kapıda gülümseyerek bekliyor.(bey)

Çocukken sokak bizim oyunlarda buluştuğumuz yerdi. (sokak)
Buluşma noktamızı Güneş Sokak olarak belirledik.(sokak)

Ağrı Dağı ülkemizin eşsiz doğal alanlarından biridir.(dağı)
Bu dağı gezmek isteyen birçok kişi yaz aylarında bölgeye akın eder.(dağı)

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları MEB Yayınları

7. Etkinlik

a. Aşağıdaki paragraftan hareketle soruları sözlü olarak cevaplayınız.

Sizce çocukların zaman geçirdiği ortak yaşam alanlarının korunmaması ne gibi sorunlara yol açabilir? Söyleyiniz.
Cevap: Ortak yaşam alanlarımız zaman içerisinde zarar görerek kullanılamaz hale gelebilir.

Paragrafta bahsedilen sorumluluğun yerine getirilmesiyle okuduğunuz metindeki çocukların kırlarda uçurtma uçurabilmesi arasında bir ilişki olabilir mi? Örneklerle açıklayınız.
Cevap: Evet vardır. İnsanlar sorumluluklarını yerine getirmezlerse kırlar çöp dağına döner. Kırlar çöp dağına dönerse insanlar orada piknik yapamaz, uçurtma uçuramaz ve vakit geçiremez.


b. Aşağıdaki görselde verilen iki çocuk arasında, geçen ve çevreye karşı sorumluluğu konu alan bir diyalog yazınız. Bu çalışmada yazma aracı ve ortamını (mektup, e-posta, mesajlaşma ve sosyal medya uygulamaları vb.) siz belirleyiniz. Ayrıca yazışmayı başlatma, sürdürme ve sonlandırmayla ilgili uygun selam ve hitap ifadelerini kullanınız. Yazma çalışmanızın sonunda yazdığınız diyaloğu konu ve anlam bütünlüğü açısından gözden geçirerek düzenleyiniz.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 60 Cevapları MEB Yayınları

Cevap:

Merhaba, ben Furkan. Buraya çöp atmamalısın.

Merhaba Furkan, bende Recep. Çöpleri buraya atmaktan ne olacak ki? Herkes sonuçta yere çöp atıyor.

Yanılıyorsun Recep. Senin attığın çöpler burada hastalık yapabilir. Ayrıca çöpler kötü görünüyor ve koku yapıyor. Herkes bu şekilde çöplerini, çöp kutusuna atmalı.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 61 Cevapları MEB Yayınları

8.Etkinlik

Aşağıdaki yay ayraçların içine uygun noktalama işaretlerini yazınız.
Cevap:

Emre ve ailesi iki hafta sonra gerçekleşecek olan ödül töreni için sabırsızlanıyordu (.) Beklenen gün sonunda gelmişti (.) Emre en yakın arkadaşları Ahmet (,) Eren ve Yasin ile buluşup yola çıktı (.) Okulun bahçesine geldiklerinde her yerin rengarenk balonlarla süslendiğini gördüler (.) Emre satranç turnuvasında okul 1(.) si olmuştu ve bu başarısından doları öğretmenleri(,) arkadaşları ve ailesi onunla gurur duyuyordu(.) Okul müdürü ”Kıymetli öğrenciler (,) bu başarı hepiniz için ilham kaynağı olacaktır.” dedi (.) Törenden sonra Emre ve arkadaşları kutlamalara devam etmek için M(.) Kemal Parkı’na gitmeye karar verdiler(.) Çocuklar gün boyunca parkta koştular(,)koştular(,)koştular(.)


9.Etkinlik

Aşağıdaki görselde bir uçurtmanın yapım aşamaları gösterilmiştir. Görselde verilen işlemde ne yapıldığını boş bırakılan alanlara yazınız.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 62 Cevapları MEB Yayınları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 64 Cevapları MEB Yayınları

Biz Uyguluyoruz

4-6 kişilik gruplar oluşturalım ve öğretmenimizin rehberliğinde ”Nasrettin Hoca’yı betimleyecek bir paragraf planlayıp paragrafın taslağını yazalım. Stratejileri kullanılırken aşağıdakilere dikkat edelim.

Planımız: Nasrettin Hoca ile alakalı internetten biraz araştırma yaptım. İnternetten öğrendiğim bilgilerden sonra abimin, annemin ve babamın fikirlerini alıp kafamda Nasrettin Hoca’nın nasıl birisi olduğunu oluşturdum.

Taslak Metnimiz: Nasrettin Hoca, anlattığı hikayeler zamanında yaşı ilerlemiş bilge birisidir. Zekasını insanlara eğlenceli şekilde ders vermek için kullanan, eşeğine ters binen, üstüne kaftan, kafasına sarık giyen aksakallı bir insandır. Etrafındaki insanlar tarafından çokça saygı duyulan, komik, anlayışlı, zeki, adil ve merhametli birisidir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 65 Cevapları MEB Yayınları

Yine Uyguluyoruz

Şimdi daha küçük gruplar (2-3 kişilik) oluşturalım ve ” Keloğlan’ı betimleyecek bir paragraf planlayalım. Ardından taslak metnimizi oluşturalım. Aşağıdaki yönergeleri dikkate alarak ilerleyelim.

Planım: Keloğlan ile alakalı bir kaç çizgi film izledim ve onu benden daha iyi tanıyan abime gidip hakkında bilgi edindim. Abimden öğrendiğim bilgileri internette araştırma yapıp daha fazla bilgi aldım.

Taslak Metnim: Keloğlan, babası olmayan ve annesiyle bir köyde yaşayan çocuktur. Annesi ve çevresi tarafından çok sevilen keloğlan yaşadığı maceralarda kıvrak zekasını kullanarak her zaman ön plana çıkar. Onlu yaşlarında bir çocuktur. Kafasında saç yoktur, keldir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 66 Cevapları MEB Yayınları

Sıra Sende

Artık stratejilerimizin kullanımını öğrendik. Okuduğunuz metindeki ”emekli öğretmen” i betimleyecek bir paragraf planlayalım ve taslak metnimizi kimseden yardım almadan yazalım.

Planım: Emekli insanların nasıl davranabileceğini öğrenmek için babamla konuştum ve ondan biraz bilgi aldım. Daha sonrasında fotoğrafa biraz bakıp adamın dış görünüşünü inceledim ve evin durumuna baktım.

Taslak Metnim: Kısa boylu, kendi halinde yaşayan, gözlüklü, ak saçlı bir erkektir. Uçurtma uçurmayı ve kitap okumayı seven birisidir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 68 Cevapları MEB Yayınları

10.Etkinlik

Yazalım

a. Okuduğunuz kitaplardaki kahramanlarla aranızda bir bağ kurar mısınız? Nedenini söyleyiniz.
Cevap: Elbette kurarım. Okuduğum kitaplardaki kahramanları bir arkadaşımmış gibi düşünerek onu daha iyi anlamaya çalışır, okuduğum kitaptan aldığım zevki arttırırım.


b. Aşağıdaki olayın anlatıldığı hikaye için bir kahraman oluşturunuz. Kahramanımızın özelliklerini ilgili yerlere yazınız. Yazarken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.

BENİM KAHRAMANIM

Adı: Tusem

Dış Görünüşü: Siyah ve uzun saçlıdır. Mavi bir elbise giyer ve bir taç takar.

Korkuları: Yüksekten, atlamaktan ve ıslanmaktan korkar.

Yetenekleri: Korksa bile çok yükseğe zıplama yeteneği vardır ancak zıplamamaya çalışır. Oyunlarda çok başarılıdır.

İlgi Alanları: Arkadaşlarıyla sokakta oyun oynamaktan, vakit geçirmekten ve sohbet etmekten hoşlanır. Ders çalışmayı sever ve ihmal etmez.

Alışkanlıkları: Her gün aynı saatte uyanır ve aynı saatte yatar. Uyanır uyanmaz yatağını toplar ve kişisel bakımını yapar. Yemeği masaya dizerken ve kaldırırken anne babasına yardım eder. Arkadaşlarıyla sürekli vakit geçirir.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları MEB Yayınları

11.Etkinlik

Aşağıdaki ifadeleri doğru veya yanlış olmaları yönünden değerlendiriniz. Kutuların numaralarını takip ederek yönergelerden hareketle Keloğlan’ı hazineye ulaştırınız.

 

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 69 Cevapları MEB Yayınları

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları MEB Yayınları

12. Etkinlik

a. Büyüklerinizle gittiğiniz piknik, gezi vb. etkinliklerde neler yapmaktan hoşlanıyorsunuz? Söyleyiniz.
Cevap: Büyüklerimle en çok pikniğe gitmekten ve tatile gitmekten hoşlanırım. Her cumartesi günü ailemle beraber şehirden biraz uzaktaki piknik alanına gider piknik yaparız. Orada voleybol oynar ve ormanda temiz havada eğlenceli sohbetler yaparız.


b. Karekodu okutarak metni dikkatlice dinleyiniz.


c. Mehmet ve dedesi kitapçıda neler yapmıştır? Yazınız.
Cevap: Mehmet ve dedesi ile kitapçıda Mehmet’e kendi çocukluğundan kalma öykülerden bahsedip eski oyuncakları ve kitapları inceleyip sohbet ettiler.


d. Aşağıdaki cümlelerden hangisi dinlediğiniz metindeki “Geçmişle ilgili sohbetler içinde kayboldular.” cümlesiyle yakın bir anlam taşımaktadır?
Cevap:

() Dedesinin çocukluğunda okuduğu kitapları merak eden Mehmet, dedesine pek çok soru sordu.
(X) Mehmet ve dedesi eski zamanlarla ilgili derin bir sohbete daldılar.
() Dedesi anılarını Mehmet’e uzun uzun anlattı.

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları MEB Yayınları

13. Etkinlik

KONUŞALIM

a. Dedenizle vakit geçirme fırsatımız oldu mu?
Cevap: Dedemle sık sık vakit geçiririm. Her hafta sonu dedemin yanına gider, onun yanında oturur ve bahçe işlerine yardım etmeye çalışırım.


b. Dedenizle bir gün geçirdiğinizi düşününüz. O gün yaşadıklarınızı, dedenizle yaptıklarınızı, oynadığınız oyunları duygu ve düşüncelerinizi de katarak anlatan bir konuşma yapınız. Konuşurken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
Cevap: Her hafta hiç olmazsa iki haftada bir dedemle mutlaka buluşurum, onun yanına gider ve kocaman sarılırım. Dedemle o hafta yaptıklarım hakkında sohbet eder bende onun neler yaptığını sorarım. Dedemin varsa işlerinde yardım ederek ona eşlik ederim ve günümü onunla geçiririm.


c. Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki ” Akran Değerlendirme Ölçeği’nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap:

5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 70 Cevapları MEB Yayınları


ç. Tema sonunda yer alan “Konuşma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği’ni kullanarak konuşma sürecinizdeki güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi tespit ediniz. Sonraki etkinliklerde bu yönlerinizi geliştirmeye çalışınız.


d. Konuşma sürecinize yönelik deneyiminizi (konuşmanın amaca, konuya, hedef kitleye uygunluğu; duygu ve düşünceleri aktarmada yeterliliği vb.) gözden geçiriniz. Konuşmanız da hangi aşamalarda zorluk çektiniz? Söyleyiniz.
Cevap: Konuşma yaparken şey, eee gibi sözleri söylediğimi fark ettim. Bunları söylememek için daha çok tekrar yapmalı ve çalışma yapmalıyım.

Ders ve Çalışma kitabı cevapları aramalarınızda internet sitemizi daha üst sıralarda listelemek için aramalarınızın sonuna "forum sınıf" yazabilirsiniz.
Örnek Kullanım: 6. sınıf matematik öğün yayınları sayfa 40 forum sınıf

Linkedin'de Paylaş

Ξ Bir cevap yazın

Künye Gizlilik Politikası İletişim Hakkımızda Türkçe Ders Kitabı Cevapları

Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.