5. Sınıf Matematik Ders Kitabı 116-117-118-119-120-121-122. Sayfa Cevapları 2. Kitap 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Eşitliğin Korunumu ve İşlem Özellikleri konusunun yer aldığı 5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 116-117-118-119-120-121-122 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
1) Toplama ve çarpma işlemi ile ilgili verilen soruları cevaplayınız.
a) Aşağıdaki işlemlerde verilmeyenleri bulunuz.
Cevap:
b) Yukarıdaki işlemlerde verilmeyeni bulduktan sonra bu işlemleri örnekteki gibi eşittir sembolü kullanarak yazınız
Cevap:
a) 742 + 469 = 1211
b) 256 + 233 = 489
c) 827 + 521 = 1348
ç) 125 x 6 = 750
d) 278 x 4 = 1112
e) 111 x 52 = 5772
2) Bir toplama işleminde toplananlar ile toplam arasındaki ilişkiyi ifade ediniz.
Cevap: Toplama işlemi sırasında toplam, toplanan sayıların üzerine eklenmesiyle bulunur. Toplanan değişirse, toplamda değişir.
3) Bir çarpma işleminde çarpanlar ile çarpım arasındaki ilişkiyi ifade ediniz.
Cevap: Çarpanlardan herhangi biri ne kadar büyük olursa, çarpımda o kadar büyür. Eğer çarpanlardan birisi sıfırsa, çarpımda sıfır olacaktır. Çarpım, çarpanların birbirine çarpılması sonucu ortaya çıkar.
4) Aşağıdaki sorulara uygun sayı cümlelerini yazınız.
a) Elif’in 12 kalemi vardır. Elif’in kalem sayısının 3 katının 5 fazlası kaça eşittir?
Cevap: 12 x 3 = 5
b) Elif’in 12 kalemi vardır. Elif’in kalem sayısının 5 fazlasının 3 katı kaça eşittir?
Cevap: (12 + 5) x 3 = 51
c) Yukarıdaki iki soruyu inceleyerek sonuçlarının farklı olmasının nedenini ifade ediniz.
Cevap: Her iki işlemin farklı sonuçlar vermesinin nedeni birinin 12 ile 3’ün çarpılması sonrası 5 eklenmesi; diğerinin 12 ile 5’in çarpıldıktan sonra 3 eklenmesinden kaynaklanmaktadır. İşlem sırası, işlem sonucunu doğrudan etkiler.
1) Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Toplamları 24 olacak şekilde beş farklı doğal sayı çifti belirleyerek aşağıdaki tabloyu doldurunuz.
Cevap:
b) Yazdığınız sayı çiftlerindeki iki toplananın artış ve azalış miktarları arasındaki ilişkiyi belirleyerek ifade ediniz.
Cevap: Sayı çiftlerinden toplananlardan birinin artışı ile diğerinin azalış miktarları aynı ise sonuç değişmemektedir.
2) Aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Verilen işlemlerden sonuçları eşit olanları örnekteki gibi eşleştiriniz.
Cevap:
b) Sonuçları eşit olan işlemleri eşittir sembolü kullanarak yazınız.
Cevap:
11 + 48 = 48 + 11
25 + 32 = 32 + 25
(12 + 15) + 21 = 12 + (15+21)
(26 + 38) + 52 = 26 + (38+52)
3)
Aşağıdaki soruları cevaplayınız
a) Verilen işlemlerden sonuçları eşit olanları örnekteki gibi eşleştiriniz.
Cevap:
b) Sonuçları eşit olan işlemleri eşittir sembolü kullanarak yazınız.
Cevap:
73 + 18 = 13 + 78
54 + 33 = 34 + 53
Her iki takım da eşit şartlarda oyuna başladığına göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1) 5/A sınıfının takımında 35 ve 48 kg kütleye sahip öğrenciler, ilk oyunda yoruldukları için ikinci oyuna katılmak istememişlerdir. Bu öğrencilerin yerine 38 ve 45 kg kütleye sahip iki öğrenci oyuna dâhil olmuştur.
Hesaplama yapmadan bu değişikliğin kurallara uygun olup olmadığını belirleyerek nedenini açıklayınız.
Cevap: Değişiklik kurallara uygun gerçekleşmiştir. Çıkan öğrencilerin kütlelerinin toplamı, giren öğrencilerin kütlelerinin toplamıyla eşittir.
2) 5/B sınıfının takımında ise 56 ve 30 kg kütleye sahip öğrenciler ilk oyunda yoruldukları için ikinci oyuna katılmak istememişlerdir.
Bu öğrencilerin yerine oyuna dâhil olacak iki öğrencinin kütleleri kaçar kilogram olabilir? Cevabınızın nedenini açıklayınız.
Cevap: Çıkan oyuncuların yerine girecek öğrencilerin kütlesinin toplamı 86 olmalıdır.
Aşağıda kefeli teraziler ve bu terazilerde kullanılacak dört farklı kütle verilmiştir.
Bu dört kütle birer kez kullanılacağına göre terazilerin dengelerinin bozulmaması için hangi kütlelerin hangi kefeye konulması gerektiğini belirleyiniz.
Cevap:
Aylin; terazinin her iki kefesine, her birinden birer tane olan görseldeki kütleleri kullanarak teraziyi dengeye getirmek istiyor.
Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1) Aylin’in terazinin sağ ve sol kefesine bu kütleleri kaç farklı şekilde yerleştirebileceğini belirleyiniz. Bu durumlara uygun sayı cümlelerini yazınız.
Cevap:
34 kilogram ağırlık bulunuyor. Her kefeye 17 kilogram konulmalıdır.
9 ile 8 bir kefede; 1, 4, 5 ve 7 aynı kefede olmalıdır.
9, 1 ve 7 bir kefede; 4, 5 ve 8 aynı kefede olmalıdır.
2) Aylin’in ikişer tane kütle kullanarak terazinin kefelerini dengelediği durumları belirleyiniz. Belirlediğiniz durumlarda her iki kefeye de 10 kg’lık kütleler yerleştirilirse terazinin dengesi bozulur mu? Fikirlerinizi nedenleriyle yazınız.
Cevap:
8 ile 4 ve 5 ile 7
9 ile 4 ve 8 ile 5
Bu durumlarda her iki kefeye 10 kilogramlık kütle konulması terazi dengesini bozmaz.
3) Aylin, terazinin sol kefesine 4, 5 ve 8 kg’lık kütleleri sağ kefesine ise 1, 7 ve 9 kg’lık kütleleri yerleştiriyor. Aylin, her iki kefeden de bazı kütleleri alarak dengeyi korumak istiyor. Bu durumda sağ ve sol kefeden hangi kütleleri çıkarmalıdır?
Cevap:
Sol kefeden 4 ve 5 kilogram, sağ kefeden, 9 kilogramlık kütleleri alırsa denge korunacaktır.
Sol kefeden 8 kilogram ve sağ kefeden 1 ve 7 kilogramlık kütle alınırsa denge korunacaktır.
Dengede olan aşağıdaki tahterevalliler üzerine, kütleleri sayı cümleleriyle ifade edilen kutular konmuştur.
1) “=” sembolünü kullanarak uygun sayı cümlelerini, verilen tahterevallilerin altlarındaki kutulara yazınız.
2) Aynı renkteki tahterevalliler için verilen 1 ve 2. durumlar ile ilgili sayı cümlelerini karşılaştırınız. Fikirlerinizi yazınız. Daha sonra arkadaşlarınızla paylaşarak tartışınız.
Cevap: Aynı renkteki tahterevalliler için 1 ve 2. durumlarda denge bozulmayacaktır.
1) Yukarıdaki eşitliklerde, işlem yapmadan sayılar arasındaki ilişkiyi inceleyiniz.
Fikirlerinizi toplama veya çarpma işlemi kullanılan sayı cümleleri için ayrı ayrı ifade ediniz.
Cevap: Toplama işleminde toplanan sayıların yer değiştirmesi sonucu değişmez. Çarpma işleminde ise çarpanların yer değiştirmesi sonucu değiştirmez.
2) Yukarıdaki eşitliklerde, işlem yapmadan sayılar arasındaki ilişkiyi inceleyiniz.
Fikirlerinizi toplama veya çarpma işlemi kullanılan sayı cümleleri için ayrı ayrı ifade ediniz.
Cevap: Toplama işlemi sırasında parantez içindeki toplananların parantez dışındaki toplananlarla yer değiştirmesi sonucu değiştirmez.
Çarpma işleminde parantez içindeki çarpanların herhangi birinin parantez dışındaki çarpanlar değişmesi sonucu değiştirmez.
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.