5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 80-82-83-84-85. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerine en çok ihtiyaç duyabilecekleri kitap cevaplarından olan ve içerisinde Tatlı Günler Metni Cevapları içeriğinin bulunduğu 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 80-82-83-84-85 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
Yaşadığınız yerde yaz ve kış mevsimleri nasıl geçiyor? Söyleyiniz.
Cevap: Yaşadığım yerde yazın hava sıcak ve nemli, kışın karlı ve soğuk olur.
Köy hayatı ve şehir hayatı arasındaki farklar nelerdir? Söyleyiniz.
Cevap: Köy hayatı fazla kalabalık olmayan ve insanların küçük bir bölgede tek katlı binalarda yaşadığı yerlerdir. Şehir hayatı ise daha büyük bölgede insanların yüksek katlı büyük binalarda yaşadığı şehirlerdir. Bu şehirlerde toplu taşıma sistemleriyle ulaşım sağlanır ancak köy küçük bir bölge olduğu için ulaşım yürüyerek ve nadiren arabalarla sağlanır.
Metnin başlığından ve görsellerinden hareketle konusu hakkındaki tahminlerinizi defterinize yazınız.
Cevap: Metinde, yazarın eskiden yaşadığı köy yaşamı hakkında hatırladığı güzel günleri anlatan bir anıyı anlatıyor olabilir.
Aşağıda metinden alınan cümlelerdeki altı çizili kelime ve kelime gruplarının anlamlarını içinde yer aldıkları cümlelerin bağlamlarından hareketle tahmin ederek yazınız. Bu tahminlerinizi defterinize yazınız. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.
doyum olmaz → Bir şeyden bıkmamak, çok beğenmek
çıkrık → Bir kuyudan kolayca su çekmek için kullanılan ve el ile çevrilerek döndükçe kova ipinin kendisine dolandığı, kovayı yukarıya çeken bir araç
kuluçka → Civciv çıkarmak üzere yumurta üzerine oturma eylemi
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
1. Çocuklar için köyde yaz günleri nasıl geçmektedir?
Cevap: Yazın kırlara ve oyunlara doyamaz, akşamları sofrada uyuklar, kucaktan kucağa taşınarak yataklarına yatırılırdı.
2. Mehmet’in anne ve babasının ortak kişilik özellikleri nelerdir?
Cevap: Mehmet’in anne ve babası herkes tarafından sevilen, iyi kalpli, şefkatli ve yardımseverdirler.
3. Mehmet kitap okurken anne ve babası nasıl tepkiler veriyor?
Cevap: Ailecek kitap okuduklarında babası bazen kitaptaki kötü kişilere kızar ve söylenirdi. Annesi ise acıklı yerlerde ağlamaklı olur fakat ağlamazdı.
4. Mehmet’in okuma sevgisi ve ailesinin bu duruma verdiği destek hakkında ne düşünüyorsunuz? Aileniz sizi hangi durumlarda destekliyor? Örneklerle açıklayınız.
Cevap: Mehmet’in ailesinin bir arada iş yapması, vakit geçirmesi çok eğlenceli bir şey. Ailecek vakit geçirerek hem sıkılmayız hem de aile bağlarımız güçlenir.
5. Sizin de gerçekleşmesini sabırsızlıkla beklediğiniz neler var? Neden?
Cevap: Yaz tatilini bekliyorum çünkü bu yaz belediyenin spor salonuna giderek yüzme kursuna yazılacağım. Yüzme kursuna arkadaşlarımla gitmek ve yüzme öğrenmek istiyorum.
a. Metinde anlatılanları yansıtması açısından aşağıdaki cümleleri önemli ve önemsiz olarak sınıflandırınız.
Cevap:
Önemli:
1. Doğu Anadolu’nun bir dağ köyünde doğmuştur.
3. Çocuklar tarım ve hayvancılık konusunda ailelerine yardım etmektedir.
4. Babası yardımsever, iyi bir insandır.
5. Babasının getirdiği yiyeceklere değil, onun gelmesine sevinmektedir.
9. Okumayı çok sevmektedir.
11. Annesi acıklı yerlerde ağlar ama belli etmek istemez.
Önemsiz:
2. Kışları hep karlı geçer.
6. Ailesi kerpiçten yapılmış üç göz odalı bir evde oturmaktadır.
7. Tavukları evin bitişiğindeki ahırın etrafında dolaşmaktadır.
8. On bir yaşında ve dördüncü sınıf öğrencisidir.
10. Kitap okurken ocağın üstünde çaydanlık fokurdamaktadır.
12. Bütün aile yemeklerini bitirince yoksullar için dua etmektedir
b. Önemli olarak belirlediğiniz bilgilerden hareketle metinde anlatılanları akışa uygun bir şekilde defterinize kendi cümlelerinizle yazınız.
Doğu Anadolu’nun bir köyünde yaşayan Mehmet; anne, baba ve kardeşiyle yaşamaktadır. Yaz mevsimini çok seven Mehmet bu mevsimde tarım ve hayvancılıkla uğraşan ailesine yardım eder. Mehmet ve ailesi herkes tarafından sevilen ve saygı görülen bir aileydi. Herkes onlara güvenir, yardımsever ve iyi kalpli olmalarıyla ön plana çıkarlardı. Mehmet kitap okumayı seven birisidir ve zaman zaman ailesiyle toplanıp onlara kitap okur. Bu sırada anne ve babaları kitapta geçen olaylara çeşitli tepkiler vererek eğlenirler.
“Neşe içinde karnımızı doyururken yoksulları da aç bırakmaması için yüce Allah’a dua ederiz hep birlikte.” cümlesinden çıkarılan aşağıdaki yargıları, kavramlarla örnekteki gibi eşleştiriniz. Boşta kalan cümleyle ilişkili kavramı siz yazınız.
Aşağıda verilen paragraftaki söz sanatlarını belirleyiniz. Bu söz sanatlarının geçtiği cümleleri ve söz sanatlarını aşağıya yazınız.
Benzetme: “Onlar karanlık gecelerde parlayan ay gibidirler.” ifadesinde kitaplar, ay ile benzetilmiştir.
Kişileştirme: “Sanki bize ‘Merhaba!’ diyorlar.” cümlesinde serçelere insana özgü bir özellik verilmiştir.
b. Aşağıdakilerden hangileri söz sanatlarının metnin anlamına olan katkılarındandır? İşaretleyiniz.
[✓] Metni daha akılda kalıcı ve etkileyici hâle getirmiştir.
[ ] Anlatımı sadeleştirmiştir.
[✓] Metnin daha keyifli ve akıcı bir şekilde okunmasını sağlamıştır.
[✓] Metnin belirli bölümlerine vurgu yaparak ifade gücünü artırmıştır.
a. Dördüncü temada yer alan “Nasreddin Hoca” metnini tekrar okuyunuz. “Nasreddin Hoca” metni ile “Tatlı Günler” metninin karşılaştırılabilir unsurlarından (olaylar, kahramanlar, kahramanların davranış ve karakter özellikleri) birini belirleyiniz.
b. Belirlediğiniz unsurun metindeki benzerlik ve farklılıklarını söyleyiniz.
Cevap: Nasrettin Hoca Metni’nde bilgilendirici bir metin bulunmaktadır. Metinde anlatılan kişi olan Nasrettin Hoca gerçek birisidir. İyi kalpli, herkes tarafından sevilen, esprili, yaşlı, hazırcevap ve insanlara ders vermekte usta olan birisidir. Tatlı Günler metnindeki karakteler ise hayalidir. Nasrettin Hoca’ya benzer olarak karakter yapıları benzerdir. Mehmet ve ailesi herkes tarafından sevilen, saygı duyulan ve yardımsever insanlardır. Farklı olarak Nasrettin Hoca eğitimli ve bilge birisiyken Mehmet ve ailesi sıradan, mevsimlik işçilerdir.
a. Mehmet, babasının yaz mevsiminde çalışmasını nasıl anlatmaktadır?
Cevap: Babası yaz mevsimlerinde ilçeye giderek inşaatlarda çalışan bir işçidir. Babasının yaptığı mesleği eksiksiz şekilde anlatmıştır. Aynı şekilde babasına olan sevgisini onu uzun zaman ayrı kalıp ilk kez gördükten sonra nasıl mutlu olduğunu da anlatmıştır.
b. Babasının yazları çalışmasını ve yanlarında olmamasını Mehmet’in annesi ya da kardeşi anlatmış olsaydı sizce nasıl anlatırdı? Düşününüz.
Cevap: Kardeşi anlatsaydı Mehmet’ten farklı bir şey anlatacağını düşünmüyorum fakat annesi anlatsaydı duygusal olarak sevdiği bir insan olduğu için daha farklı olurdu.
c. Anne ya da kardeşten birinin bakış açısıyla duygu ve düşüncelerinize de yer verdiğiniz bir konuşma yapınız.
Cevap:
Sevgili oğlum, babanın gittiği zamanlar evimizde oluşan sessizlik ve özlem hasreti seni olduğu gibi beni de üzüyor. Babanın yokluğunda onu sık sık aramalı belki eski günlerdeki gibi anlamlı olması için mektup yazabilirsin. Ona bu ay okuduğun kitapların özetini anlatabilir ve hatrını sorabilirsin. Bugünlerde güçlü olmalıyız, babanın geleceği günü beklemeliyiz.
a. Karekodu okutarak metni dikkatle dinleyiniz.
b. Dinlediğiniz metnin içeriğini en iyi yansıtan kelimeleri belirleyiniz.
Cevap:
c. Belirlediğiniz kelimelerin metnin içeriğiyle ilişkisini açıklayınız.
Cevap: Belirlemiş olduğum bu kelimeler metnin içeriğini yansıtarak metnin konusu ve ana fikrini belirlemede yardımcı olmaktadır.
ç. Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metinden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
“Mırnav Dostları” lakabını çocuklara kim, niçin takmıştır?
Cevap: Mırnav Dostları lakabını muhtar takmıştır. Çocuklar sokak hayvanlarının haklarını savunduğu için bu ismi almışlardır.
“Yaşadığımız zamanda süper güç, merhamet ve iyilik yapmaktır evlatlarım.” sözüyle Muhtar amca ne demek istemiştir?
Cevap: Kimsenin fark etmediği ve ilgilenmediği yardıma muhtaç hayvanlara yardım etmeye karar vermek bu dünyadaki en başarılı ve en doğru kararlardandır. Bu öylesine büyük bir güçtür ki süper güç olarak adlandırılması gerektiğini anlatmış olabilir.
d. Dinlediğiniz metinden alınan aşağıdaki cümlede altı çizili kelime grubu “özetleme işlevi” görmektedir. Siz de verilen cümlelerdeki özetleme işlevi gören kelime ya da kelime gruplarının altını örnekteki gibi çiziniz.
Cevap:
e. Altını çizdiğiniz özetleme işlevi gören ifadelerinden iki tanesini seçerek birer cümlede kullanarak defterinize yazınız.
Cevap:
Dinlediğiniz “Mırnav Dostları” adlı metinde çocuklar hangi probleme yönelik çözüm önerisi getirmişlerdir? Siz olsaydınız bu probleme nasıl çözüm üretirdiniz? Çözüm önerilerinizi tahtaya yazınız. Bunların içinden en uygulanabilir olanı belirleyiniz.
Cevap: Mırnav Dostları, sokak hayvanlarının ihtiyaç duyduğu yardımı gidererek onların yaşadığı problemlere çözüm getirmişlerdir. Bu problemler
a. Dinlediğiniz “Mırnav Dostları” metnini olay, konu, durum bakımından inceleyiniz. Ardından metindeki önemli ve önemsiz olayları defterinize listeleyiniz.
Cevap:
Önemsiz Olaylar
Önemli Olaylar
b. Metni yazılı olarak defterinize özetleyiniz. Özetinizi yazarken aşağıdaki yönergelere dikkat ediniz.
Cevap: Yazar ve arkadaşları sokak hayvanlarıyla ilgilenmekte ve yardıma ihtiyacı olan hayvanlarla özel olarak ilgilenmektedirler. Bu çabalarından dolayı mahalle muhtarları bu arkadaş grubuna “Mırnav Dostları” lakabını takmıştır. Çocuklar ne zaman yavru veya hasta kedi görseler muhtarlığın bahçesindeki özel alana yerleştirerek hayvanlara yardım ederlermiş.
Veteriner Mahmut ise ayağından yaralanan bir kediyi ücretsiz tedavi ederek sağlık ocağı çalışanı Melek Abla’ya sahiplendirdi.
c. Yazdığınız özeti öğretmeninizle değerlendiriniz.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.