6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 192-195-196-197-198-199. Cevapları Yıldırım Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Sığırcık Kayası konusunun yer aldığı 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 192-195-196-197-198-199 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
Aşağıdaki metni okuyunuz ve metinle ilgili soruları cevaplayınız.
Yazarın gelecekle ilgili kaygısı nedir?
Cevap: İleride doğanın güzelliklerinden mahrum kalınacağıdır.
Yazar gibi sizin de bu tür kaygılarınız oluyor mu? Neden?
Cevap: Evet oluyor, çünkü insanlar doğaya zarar veriyor ve doğayı bozuyorlar.
Aşağıda görselleri verilen kuşların adlarını altlarına yazınız.
Cevap:
“Sığırcık Kayası” adlı metnin görsellerini inceleyiniz. Metnin başlığından ve görsellerinden hareketle konusunu tahmin ediniz. Daha sonra metni noktalama işaretlerine dikkat ederek sessiz okuyunuz.
Cevap:
Tahminim: Sığırcık kuşlarının yaşadığı bir yeri anlatıyor olabilir.
Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki sözcükleri ve sözcük grubunu anlamlarıyla eşleştiriniz.
Cevap:
Yukarıdaki sözcüklerin ve sözcük grubunun anlamlarındaki koyu yazılmış harfleri sırasıyla kutucuklara yazarak şifreye ulaşınız. Bulduğunuz şifre hakkındaki duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:
ŞİFRE: HAYVANLARI KORUYALIM
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
1. Ağanın adamları, sığırcıkları köyden uzaklaştırmak için ne yapıyorlar?
Cevap: Silah sıkarak korkutup onları uzaklaştırmaya çalışıyorlar.
2. Sığırcıklar hangi dağın yamaçlarına konuyor? O dağın eteğindeki Kuruöz köyü halkı, sığırcıklara nasıl davranıyor?
Cevap: Kuşkonmaz Dağının yamaçlarına konmuşlar. Yalak yaparak sığırcıkların su içmesine yardım ettiler.
3. Aylar sonra bir gün ağanın köyüne gelen haber nedir?
Cevap: “Çekirge bulutu Kale Gediği’ni aşmış, köye doğru geliyor. Geçtiği yerde tek yeşil dal bırakmıyor.” haberi gelmiştir.
4. Çekirgeler neden Kuruöz köyüne zarar vermiyor?
Cevap: Çünkü Sığırcıklar ordu olup köyü koruyor.
5. Köylülerin özellikle Sığırtmaç İsmail’in ağaya söyledikleri hakkında ne düşünüyorsunuz?
Cevap: Söyledikleri şeylerde onları haklı buluyorum.
Okuduğunuz metnin serim, düğüm ve çözüm bölümlerini özetleyiniz.
Cevap:
Serim Bölümü: Sığırcıklarla dolu bir köy varmış. Bu köyün Hasan ağası bu kuşları köyünde istemediğini adamlarına söylemiş ve onları hemen buradan kaçırın diye emir vermiş.
Düğüm bölümü: Ağanın adamları silahlar sıkarak kuşları korkutup kaçırmaya çalışmışlar. Bunun üzerine köy halkı gelip ağayı ikna etmeye çalışmış ama ağa onları fırçalayarak göndermiş.
Çözüm Bölümü: Köylere çekirge istilası olmuş ve köylerindeki bütün ekini yeşilliği çekirgeler yemiş. Bir tek Kuruöz köyüne zarar gelmemiş çünkü sığırtmaçlar ordu olup köyü korumuşlar. Bunun üzerine köylüler ağanın kapısına dikilmiş ve onun yüzünden olduğunu söylemişler.
Aşağıdaki atasözlerinden hangisi okuduğunuz metnin ana fikrini destekler niteliktedir? İlgili kutucuğu işaretleyiniz.
Cevap:
Hikâyede anlatılan olaylardan birine günlük hayatınızdan bir örnek yazınız.
Cevap: Mahallemizde kedilerden rahatsız olan yaşlı bir amca vardı. Bizim kedileri beslememizi istemiyor bahçelerine girince kedileri korkutuyordu. Sonrasında bütün kedileri mahallemizden uzaklaştırdı ve bahçesini fareler talan etti ondan sonra kedilerin kıymetini anladı.
Nesli tükenmekte olan hayvanlardan hangilerini biliyorsunuz? Sizce bu hayvanların neslinin tükenmemesi için neler yapılabilir?
Cevap: Alageyik, yaban koyunu, karaca gibi hayvanların neslinin tükenmekte olduğunu biliyorum. Bu hayvan koruma altına alınmalı ve üremesi sağlanmalıdır.
Okuduğunuz metinde Hasan Ağa sığırcıkları köyden uzaklaştırarak doğal dengenin bozulmasına sebep olmuş ve köy çekirgelerin istilasına uğramıştır. “Doğal dengenin bozulması ne demektir?” sorusu üzerine düşününüz ve doğal dengenin korunmasına katkı sağlayan üç hayvan belirleyip örnekteki gibi açıklayınız. İlgili yerlere belirlediğiniz hayvanların resimlerini çizebilir veya fotoğraflarını yapıştırabilirsiniz.
Cevap:
Okuduğunuz metinde geçen bazı deyimlerin ünsüz harfleri aşağıda verilmiştir. Bu deyimleri bulunuz. Deyimlerin anlamlarını atasözleri ve deyimler sözlüğünden bularak metne katkılarını belirleyiniz. Deyimleri birer cümle içinde kullanınız.
Cevap:
Aşağıdaki görsellerde metinde geçen bazı kişi ve unsurlar verilmiştir. Bu kişi ve unsurları metinde öne çıkan özelliklerine göre örnekteki gibi birer sıfatla belirtiniz.
Cevap:
Aşağıdaki kutucuklarda verilen ekleri örnekteki gibi sözcüklere getiriniz. Oluşturduğunuz sözcüklerdeki eklerin bu sözcüklere kattığı anlamları belirleyiniz.
Cevap:
Aşağıdaki altı çizili sıfatların anlamlarını güçlendirmek için örnekteki gibi bu sıfatların ilk ünlüsüne kadar olan kısmın sonuna “m, p, r, s” harflerinden uygun olanları getirerek noktalı yerlere yazınız.
Cevap:
Aşağıdaki cümlelerde geçen sıfat tamlamalarının altını çiziniz. Sıfatların cümleye kattığı anlamları örnekteki gibi noktalı yerlere yazınız.
Cevap:
Aşağıda verilen sözcük ve sözcük gruplarından istediklerinizi kullanarak “insanların hayvanlara karşı sorumlulukları” konusundaki düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: İnsanlar hayvanlara karşı duyarlı olmalıdırlar. Onlarında bu dünyada huzur ve mutlulukla güzel bir şekilde yaşamaya hakları var. Onları incitmemeliyiz. Kapılarımızın önüne onlar için birer kap mama ve su koymalı, onlara zarar verecek her türlü durum ve kişinin önüne geçmeliyiz.
“Hayvan sevgisi” konulu bir hikâyeyi defterinize yazınız. Hikâyeyi yazarken yazınızı zenginleştirmek için sıfat ve ad tamlamaları kullanınız. Yazınızda uygun geçiş ve bağlantı ifadeleri kullanmaya özen gösteriniz.
Cevap:
Hayvanlara olan düşkünlüğümü bütün mahalle bilir. Ben mahalledeki bütün hayvanlara yuva olmak için çabalarım. Kapının önünde beyaz, gri, siyah ve sarı kedilerim var. Onlara mahalledeki marangoz amcayla birlikte büyük bir yuva yaptık. İçlerine mamalarını ve sularını her gün bir ev gönüllü olarak koyuyor. Aynı zamanda kalan bayat ekmekleri kurutup kırıntılarını kuşlar için dama seriyoruz. Köpekleri de unutmadık tabii. Onlar içinde güzel yuvalar yaptık. Hayvanlar bizlerin dilsiz dostlarıdır. Onları korumalı sevmeli ve zarar verenlere karşı gelmeliyiz.
Günlük gazete ya da dergilerden mevsimler, iklim değişikliği gibi konularla ilgili haber metni, makale, görsel veya afiş bularak sınıfınıza getiriniz.
Cevap:
Sınıfınıza doğa seslerinin yer aldığı bir CD getiriniz.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.