5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 30-31-32-33-34-35-36-37-39-40-41-42-43. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerine en çok ihtiyaç duyabilecekleri kitap cevaplarından olan ve içerisinde Misafir Odası Metni Cevapları içeriğinin bulunduğu 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 30-31-32-33-34-35-36-37-39-40-41-42-43 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
Ailenizle arkadaş ve akraba ziyaretleri yapar mısınız? Bu tür ziyaretlerde neler sizi mutlu eder?
Cevap: Evet , bu tür ziyaretleri yaparım. Bu tür ziyaretlerde sevdiklerimle bir arada olup sohbet etmek beni mutlu eder.
Evinize gelen misafirleri nasıl ağırlıyorsunuz?
Cevap: Evime gelen misafirleri güler yüz ve hürmetle ağırlıyorum.
Kimlere “misafirperver” denir? Örneklerle açıklayınız.
Cevap: Misafir seven, misafirleri güler yüzle karşılayan kişilere denir.
a. Aşağıdaki kelimeler ve kelime grubunun şiirde geçtiği dizeleri tekrar okuyunuz. Bunların şiirdeki anlamlarını tahmin edip defterinize yazınız.
Cevap:
Göz Bebeği
Tahminim: Gözün iç kısmı
Kadife
Tahminim: Yumuşak, sıcak tutan kumaş
Büfe
Tahminim: Market
Konsol
Tahminim: Vitrin
b. Tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz.
c. Anlamını sözlükten doğruladığınız kelimeler ve kelime grubunun farklı anlamlarda kullanıldığı cümleler aşağıda verilmiştir. Kelimeler ve kelime grubunun şiirdeki anlamıyla kullanıldığı cümleleri işaretleyiniz.
Cevap:
Okuduğunuz şiirden hareketle aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.
1. Şiir hangi varlığın dilinden yazılmıştır?
Cevap: Misafir odasının dilinden yazılmıştır.
2. Şiirde anlatılan odanın özellikleri nelerdir?
Cevap: Bir kanepe 3 koltuk bulunan, kadife kumaştan perdeleri olan, ortada bir halısı bulunan, köşede büfesi olan, duvarda guguk kuşlu saati olan, dantellerle süslü orta sehpası olan, konsolu ve üstünde vazo bulunan bir odaymış.
3. Misafir odasının canı neden hiç sıkılmamaktadır?
Cevap: Evin göz bebeği olduğu, sürekli orada çaylar kahveler olduğu için canı hiç sıkılmamaktadır.
4. “Bendim evin göz bebeği” dizesiyle şair ne demek istemiştir?
Cevap: Evin en çok kullanılan en sevilen yeri olduğunu anlatmak istemiştir.
5. Şair hangi duygular içinde bu şiiri yazmıştır? Bunu nereden anlıyorsunuz?
Cevap: Şair bu şiiri misafirliğe duyduğu özlem ile yazmış olabilir. Bunu misafir odasındaki misafirliği anlatmasından anlıyorum.
Aşağıda “misafirlik”le ilgili deyim ve kalıplaşmış sözler ile bunların anlamları verilmiştir. Deyim ve kalıplaşmış sözleri anlamlarıyla eşleştiriniz. Boşta kalan deyimin anlamını siz tahmin ederek yazınız.
Cevap:
b. Anlamını eşleştirdiğiniz ve tahmin ettiğiniz deyim ve kalıplaşmış sözleri gereksiz kelimelere yer vermeden cümle içinde kullanınız.
Cevap:
Bu yaz tatilinde çok misafir ağırladık.
Annem misafir gibi oturmayın, bana yardım edin diye kızdı.
Akşam yemeğine teyzemlere misafir kaldık.
15 tatilde amcamlara misafir olduk.
Okuduğunuz şiirden alınan aşağıdaki bilgilerden ve önceki bilgilerinizden yararlanarak milletimizin hangi değerlere sahip olduğu söylenebilir? Yazınız.
Cevap:
a. Okuduğunuz şiirde hangi söz sanatları vardır? Söz sanatlarını ve bunların kullanıldığı dizeleri yazınız.
Cevap:
b. Günlük hayatta en çok karşılaştığınız bir hayvan, bitki ve nesneyi seçiniz. Bunları kişileştirdiğiniz cümleler yazınız.
Cevap:
c. Defterinize masadaki kitap ve kalemi konuşturduğunuz bir diyalog yazınız. Diyalog yazarken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
Cevap:
Bir gün defterle kalem masanın üzerindeyken kalem kara kara düşünüyormuş. bu durumu gören defter:
-”Hayırdır, kalem kardeş neyin var?” diye sormuş. Kalem ise:
-”Çok doluyum defter kardeş anlatsam sayfalar yetmez.” demiş. Defter ise bunun üzerine:
-”Dostlar bu günler içindir. Sayfalarım sana feda olsun.” demiş.
Aşağıda iki ayrı metin verilmiştir. Bunları inceleyiniz. Tabloda verilen özelliklerin bunlardan hangisine ait olduğunu örnekteki gibi işaretleyiniz.
Cevap:
a. Kültürümüzde misafirlere hangi ikramlarda bulunulmaktadır? Örnekler veriniz.
Cevap: Kültürümüzde gelen misafirlere çay, kahve, tatlı, kolonya gibi ikramlarda bulunulur.
b. “Bu Görev Bizim” bölümünde planlayıp hazırladığınız, prova ettiğiniz “Türk kültüründe misafirperverliğin yeri ve önemi” konulu konuşmayı arkadaşlarınıza sununuz. Konuşmanız sırasında aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
Cevap:
Türk Kültürünün en güzel yanı misafirperverliğidir. Her zaman dil, din, ırk gözetmeksizin gelen herkese kapılarımız açıktır. Ülkemizin topraklarını gezmeye gelmiş insanları kapıda yakalar zorla sofralarına davet ederler. Kusursuz ikramlarda bulunur, güler yüzü hiç eksik etmezler. Sofralarımız her zaman doludur. Fazladan bir tabak muhakkak bulunur. Şen kahkahalar, gülen yüzler hiç eksik olmaz.
c. Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap:
a. Aşağıdaki paragrafı okuyunuz. Bir ismi sayı veya işaret yoluyla belirten kelimelerin altını çiziniz.
b. Paragrafta sayı anlamı taşıyan kelimeleri ve bunların önündeki isimleri örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
c. Paragrafta işaret anlamı taşıyan kelimeleri ve bunların önündeki isimleri örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
ç. Yazdığınız kelimelerden sadece soldakileri kullanarak örnekteki gibi cümleleri defterinize yazınız.
Cevap:
Bu bayramda üç teyzemi de ziyaret ederek ellerini öptüm.
Bugün beşinci kez su içtim.
Öğretmenimiz bizi ikişerli gruplara ayırdı.
Bir saat boyunca ders çalıştım.
Hafta sonunu evde geçirdim.
Annem bizlere kurabiye yaptı.
a. Aşağıdaki metinde “kesme işareti” ve “kısa çizgi”nin hangi işlevlerde kullanıldıklarını belirleyiniz.
Cevap: Kısa çizgi satıra sığmayan kelimeleri ayırmak için kullanılmıştır. Kesme işareti ise özel adlara getirilen ekleri ayırmak için kullanılmıştır.
b. Belirlediğiniz işlevlerden hareketle bu noktalama işaretlerinin kullanım kurallarını oluşturunuz. Oluşturduğunuz kuralları defterinize yazınız.
Cevap:
c. “Ba-kır-cı-lık kelimesinde kısa çizginin hangi işlevde kullanıldığını aşağıya yazınız.
Cevap: Kelimeyi hecelerine ayırmak için kullanılmıştır.
a. Karekodu okutarak metni dinleyiniz.
b. Metnin konusu nedir? Metinde hangi olaylar dikkatinizi çekti? Yazınız.
Cevap:
c. Metindeki olayları aşağıdaki kişilerin bakış açısına göre örnekteki gibi yazınız.
Aile üyesinin bakış açısı: Aile üyesi, bu sohbetlerin aileyi daha da yakınlaştırdığını ve yapılan yardımların komşuluk ilişkilerini güçlendirdiğini düşünebilir.
Komşuların bakış açısı: Komşular, kendisine gelen hediye karşısında aralarındaki bağın daha da sıkılaştığını düşünmüş olabilir.
Yazarın bakış açısı: Yazar aile arasındaki bağlar kadar komşular arasındaki bağın da önemli olduğunu anlamış olabilir.
ç. Metni yazarın ve ailesinin yardıma gittiği komşularının bakış açısıyla yeniden düzenleyip kısaca anlatınız.
Cevap:
— Selma, bugün çocuklar aradı mı seni hiç?
— Hayır Davut, seni de aramadılar galiba.
Davut Bey çok üzüldü kendi kendine konuştu. “Bu hasta günümüzde bile bizi arayıp sormuyorlar, çok üzüldüm.”
Tam bu sözleri söylediği sırada kapı çaldı ve Davut Bey kapıya yönelip yavaşça kapıyı açtı. Kapıyı açınca karşısında belirenleri görünce çok şaşırdı. Bunlar üst komşularıydı.
Üst komşuları ona bir hediye uzattılar ve samimi bir şekilde geçmiş olsun dileklerini ilettiler. Davut Bey hasta oldukları için onları kabul etmek istemedi ancak iyileştikleri zaman onları enfes bir kahvaltı sofrası kurup beraber kahvaltı yaparak doyasıya vakit geçirmek istediğini söyledi.
a. Metni serim, düğüm ve çözüm bölümleri olacak biçimde üç bölüme ayırınız. Bu bölümlerde hangi konunun ele alındığını yazınız.
Cevap:
Serim: Yazarın günlüğüne aile üyeleriyle yaptığı akşam namazını beraber kılıp yatsı vaktine kadar beraber sohbet ettiğini anlatması.
Düğüm: Yazarın babası, çocuklarına; komşularını ziyaret edip etmediklerini sorması ve komşuluk hakkının önemini vurgulaması.
Çözüm: Yazarın ailesiyle beraber komşuları Davut Amca ve Selma Teyze’yi ziyaret ederek hasret gidermeleri.
b. Düğüm bölümünde anlatılan olaylar, aile içi sohbetler ve komşulara yardım etme faaliyetleri çözüm bölümünde nasıl sonuçlanmıştır? Defterinize yazınız.
Cevap: Düğüm bölümünde verilen öğüt, çözüm bölümünde uygulamaya konarak komşu ziyaretine dönüşmüştür.
a. “Sevgili Günlük” metnindeki gibi yakınları yanında olmayan bir komşunuzun hastalanmasına benzer bir durumla karşılaştınız mı? Karşılaştıysanız ailece neler yaptınız?
Cevap: Evet yaşadık. Bizim üst komşumuz tek başına yaşayan yaşlı bir kadın. Kendisi hastalandığı vakit annem mutlaka ona yemek yaparak kapısına götürür ve vakit geçirir.
b. Aşağıdaki sorular ve yönergeler doğrultusunda metinle ilgili tahminlerde bulunduğunuz bir yazı yazınız.
• Günlük yazan kişinin babası, aile toplantılarında başka hangi önerilerde bulunabilir?
• Komşularının arayıp sormaması hâlinde Davut amca ve Selma teyze ile ilgili başka hangi durumlar yaşanabilir?
Cevap: Yazarın babası aile toplantısında komşuluğun önemi, hakkı ve geleneğimizdeki yerinden bahsetmenin yanı sıra akraba ziyaretlerinin de aynı kıymette olduğunu vurgulamıştır.
Davut Amca ve Selma Teyze ile komşuluk ilişkilerini yürütmezse, onları arayıp sormaması halinde ihtiyaçlarını gidermekte zorluk yaşayabilirler. Bu bizim toplumsal olarak birlik ve beraberliğimize ters düşen bir hareket olacaktır.
Bizim toplumumuz komşumuz veya kan bağımızın olup olmadığına bakmaksızın ihtiyaç duyan herkese yardım etmeyi sever. Çünkü yardım ettiğimiz kişi de yarın bir gün başka birisine yardım ederek toplumsal birlikteliğimizi güçlendirebilir.
c. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Bu yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.
“UNESCO [YUNESKO (Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Kurumu)] Somut Olmayan Kültürel Miras Listesi” ve “zanaat ve sanat”la ilgili araştırma yapınız. Araştırma yapmadan önce hangi bilgi kaynaklarını kullanabileceğinizi ve bunlara nasıl ulaşabileceğinizi listeleyiniz. Yaptığınız listeden size en uygun araştırma kaynağını seçiniz.
Cevap: UNESCO, 17 Ekim 2003 tarihinde Somut Olmayan Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi’ni kabul etmiştir. Bu sözleşme TBMM’de 2006 yılında da kabul edilmiştir.
Bu sözleşmeye Türkiye’nin de katılımıyla ülkemizde pek çok miras UNESCO tarafından korunması gereken kültürel değerler listesine alınmıştır. Bunlardan bazıları şunlardır:
Doğrudan Zaman veya Öncelik-Sonralık Bildiren Kelime/Kelime Grupları
Cevap: Öncelikle-ardından-devamında-ziyaret sırasında-önce-daha sonra-sabah erkenden- düğün günü- bu esnada
Sonuç bölümündeki ifadeler girişte konuyu belirten ifadelerle bağlantılıdır.
Cevap:
Belirlenen kanıt ifadeler: Geleneksel Türk Düğünleri
Sonuç bölümündeki ifadeler girişte konuyu belirten ifadelerle bağlantılıdır.
Cevap:
Belirlenen kanıt ifadeler: Mesleğinin örnek ustalarınsan biri olan Kocataş, Keçecilik
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.