6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 156-160-161-162-163-164. Cevapları Yıldırım Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerine en çok ihtiyaç duyabilecekleri ders kitapları ve konu arasında yer alan ayrıca içerisinde Ölümsüzleşen Bahçe Metni Cevapları başlıklı yazıların bulunduğu 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 156-160-161-162-163-164 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla, konuyla veya herhangi bir şeyle alakalı yorumda bulunmak için aşağıda bulunan kutucukları kullanabilirsiniz.
Aşağıdaki ifadede noktalı yere yazılması gereken kişinin adını verilen bilgiden yararlanarak arkadaşlarınızla belirleyiniz.
Cevap: ……Mimar Sinan…., Süleymaniye Camii’ni bitirdiğinde 70 yaşını geçmişti. Ustalık eseri olarak saydığı Selimiye Camii’ni tamamladığında ise yaşı 86 olmuştu.
“Ölümsüzleşen Bahçe” adlı metni sesli okuyunuz. Okuma sırasında sözcükleri doğru telaffuz etmeye özen gösteriniz ve metni akıcı bir şekilde okuyabilmek için noktalama işaretlerine dikkat ediniz.
Aşağıdaki bulmacayı ipuçlarından ve sözcüklerin sözlük anlamlarından yararlanarak çözünüz.
Cevap:
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
1. Mimar Sinan’dan kendisi için bir cami yapmasını isteyen padişah kimdir?
Cevap: Cami yapılmasını isteyen II. Selim’dir.
2. Caminin yapılacağı tepedeki bahçenin özellikleri nelerdir?
Cevap: Bahçe çok geniş, her türlü yemiş, renk renk laleler, türlü türlü karanfiller, mor sümbüller, sebzeler ve elma ağacı bulunurmuş.
3. Selim Dede’nin bahçesini vermemesinin sebepleri nelerdir?
Cevap: Ömrünü bu bahçeye vermesi ve vefat eden eşiyle ektiği elma ağacının önemli olmasıdır.
4. Selim Dede, Mimar Sinan’ın hangi sözü üzerine bahçeyi vermeye razı olur?
Cevap: Bahçesini ölümsüzleştireceğini sözü üzerine bahçeyi vermeye razı olur.
5. Selim Dede’nin camiyi gezerken duygulanmasının sebebi nedir?
Cevap: Bahçesinin olduğu gibi kalması Selim dedeyi mutlu etmiştir.
Mimar Sinan’ın hangi davranışı onun adil ve dürüst olduğunu göstermektedir? Metnin içeriğinden hareketle açıklayınız.
Cevap: Mimar Sinan’ın verdiği sözü tutması adil ve dürüst olduğunu göstermektedir. Selim dedeye bahçesini ölümsüzleştireceğine dair söz vermiş ve bu sözü yerine getirmişti.
Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki ifadeleri koşul-sonuç anlamı olacak şekilde tamamlayınız.
Cevap:
Yöneticiler ne yaptılarsa ….yaşlı dedeyi, camiyi yapmak için ikna edemediler. …..
Benim yerimde olsaydın ……sen bahçeni vermezdin……
Bahçeyi vermekte bunca gecikmeseydim …..bu mutluluğa daha erken kavuşurdum…..
Okuduğunuz metinden yararlanarak noktalı yerlere cümlelerdeki altı çizili adları niteleyen, belirten uygun sözcükler getiriniz.
Cevap:
Karısıyla birlikte dikmişlerdi …..bu…… ağacı.
Elma ağacı, meyveleriyle ….sürüyle….. çocuğu mutlu etmişti.
Selim Dede …..beş…… yıl sabırla bekledi.
Selim Dede ….mor…. sümbüllerini hemen tanıdı.
Selim Dede’ye ….geniş…. bir ev verdiler.
……Bu….. bahçe sizin?
Az daha yaklaşınca ….biricik…. elma ağacını da gördü.
Aşağıdaki paragrafta koyu yazılmış adları durum, biçim, renk, sayı yönünden niteleyen ya da belirten sözcükleri belirleyiniz ve bu sözcüklerin altını çiziniz.
Cevap:
Altını çizdiğiniz sözcüklerin metnin anlamına olan katkısını yazınız.
Cevap: Bu sözcükler metnin anlatımını gelişmesini sağlar.
Aşağıdaki cümleleri kutucuklarda verilen sıfatlardan uygun olanlarla tamamlayınız. Bu sıfatları cevap verdiği soruların karşılarına yazınız.
Cevap:
Akrabalık adı olan sözcükler (teyze, dayı, amca) küçük harfle başladığı hâlde “Selim Dede” yazarken “Dede” ifadesinde “Dede” sözcüğü neden büyük harfle başlamıştır? Bu sorunun cevabını TDK Yazım Kılavuzu’ndan araştırıp öğreniniz.
Cevap: Kişi adlarından sonra veya önce gelen lakaplar, takma isimler, rütbe adları, meslek ve saygı sözleri büyük harfle yazıldığı için Selim Dede yazarken büyük harfle başlamıştır.
Metinde geçen aşağıdaki sözcük ve sözcük gruplarını kullanarak “Mimar olsaydım…” konulu bir konuşma yapınız.
Cevap: Mimar olsaydım alanımda arı gibi çok çalışır, işime önem ve dikkat verir, eserlerimi ölümsüzleştirmek için ülke ülke gezerek yeni yerler, yapılar, fikirler ve hayaller öğrenerek bunları yapılarımda bir çini gibi işlerdim. Önemli olan mimar olmak değil yaşadığın dönemin ve geleceğin anacağı önemli eserler çıkarmaktır.
Aşağıdaki mimari eserleri inceleyiniz. Yaptığınız araştırmada bu eserlerle ilgili edindiğiniz bilgileri sınıf arkadaşlarınızla paylaşınız. Türkiye’deki tarihî değeri olan yapıların ve eserlerin, doğal güzelliklerin korunmasına yönelik önerilerinizi söyleyiniz.
Cevap: Türkiye’deki tarihi değeri olan yapıların ve eserlerin, doğal güzelliklerin korunması için restorasyon işlemleri yapılmalı, bu yapılar ve yerler koruma altına alınmalı, insanlar bilinçlendirilmeli ve bu yerlerin korunması ile alakalı kurum ve kuruluşlar açılmalıdır.
Süleymaniye Camii: Mimar Sinan’ın eseridir. Kanuni Sultan Süleyman’ın emri ile 1551-1558 yıllarında yapılmıştır. Halk arasında sonsuza kadar yıkılmayacak cami olarak anılır. Caminin kubbesi 53 m yüksekliğinde ve 27,5 m çapındadır. Cami avlusunun dört köşesi minareler bulunur.
Yıldız Sarayı: Raimondo D’Aronco tarafından yapılmıştır. Sultan II Abdülhamid daha korunaklı olması sebebiyle burada kalmıştır.
Efes Antik Kenti: Lysimakhos tarafından M:Ö: 300 yıllarında kurulmuştur. 200.000 kişilik bir nüfusa sahipti. Geçmişte Persleri Helenleri Lidyalılar, Bizans İmparatorluğu ve Roma’ya ev sahipliği yapmıştır.
Divriği Ulu Camii ve Darüşşifası: 1400 yılında inşası tamamlanmış olan bu yapının mimari Ali Neccar olarak bilinmektedir. Yıldırım Bayezıd tarafından yaptırılmıştır. Bu yapı darüşşifa, türbe ve camiden meydana getirilmiş bir külliyedir.
Aşağıdaki metni okuyunuz. “Ben olsaydım nasıl yazardım?” düşüncesinden hareketle metni kendi ifadelerinizle yeniden yazınız.
Cevap:
Yapılan araştırmalara göre yeşil renginin insanlara huzur verdiği kanıtlanmıştır. Yeşili en çok nerede görürüz peki? Doğada, ağaçlarda… Doğadaki hemen hemen her bitkide yeşil rengiyle karşı karşıya kalırız. Bunlar insanları psikolojik olarak rahatlatan, huzur veren şeylerdir. Bizlerde mutlaka kendimize küçük bahçeler edinmeli, elimiz veya ayağımız toprağa değmelidir. Bu hem bize psikolojik olarak huzur verirken hem de içimizdeki kötü enerji olarak kastettiğimiz elektrik akımlarını serbest bırakarak gerçek anlamda rahatlamamızı sağlar. Küçük bir bitki ekelim, meyve vermesine de gerek yok. Meyvesiz bir ağacın fidanı bile olsa, yeşilsiz bir alan bırakmayalım.
Çeşitli kaynaklardan Kemal Sunal’ın sinema filmlerinde canlandırdığı karakterler hakkında bilgi edininiz.
Cevap:
Hababam Sınıfı: İnek Şaban olarak anılmaktadır, soru ve esprileriyle dersi kaynatır.
Tosun Paşa: Evin uşağı rolündeyken Yeşil Vadi’ye sahip olabilmek için Sahte Tosun Paşa olur.
Atla Gel Şaban: Niyazi karakterini canlandırmaktadır. Filmde minibüs ile yolculuk yaparken at yarışı kuponlarını doldurur ve hepsi tutar.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.