5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 170-171-172-173-174-175-178-179-180. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Altı Üstü Bir Yarış Metni Cevapları başlıklı içeriğin olduğu 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 170-171-172-173-174-175-178-179-180 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
› “Bu Görev Bizim” bölümünde verilen atasözlerinin anlamını arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:
Bir musibet bin nasihatten iyidir.→ Bu atasözünde başa gelecek kötü bir olay, verilen binlerce öğütten daha etkilidir denmek istenmiştir.
Öfkeyle kalkan zararla oturur.→ Öfke anında yaptığımız kararlar sonradan pişmanlık duyulacak kararlardır.
› Daha önce hiç bir yarışa katıldınız mı? Katıldıysanız ne tür bir yarışa katıldığınızı söyleyiniz.
Cevap: Daha önce kitap okuma yarışmasına katılmıştım ve kazanmıştım.
› Yarış öncesi, yarış sırası ve sonrasında neler hissettiğinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Yarış öncesi hazırlanırken stresliydim, yarış sırasında da gergin bir şekilde başladım ama sonrasında rahatladım ve kazandım. Emeklerimin hakkını aldığım için mutlu olmuştum.
a. Metnin adından ve görselinden hareketle içeriğini tahmin ediniz. Tahminlerinizi ve gerekçelerinizi aşağıya yazınız.
Cevap: Bisiklet yarışı yapan çocukların hikayesini anlatıyor olabilir.
b. Metnin içeriğiyle ilgili tahminleriniz doğru çıktı mı? Neden? Yazınız.
Cevap: Evet, başlık ve metne bakarak yaptığım tahmin doğru çıktı.
Aşağıdaki soruların cevaplarını dinlediğiniz metinden hareketle defterinize yazınız.
1. Yiğit’in yarış öncesi, sırası ve sonrasında hangi duyguları yaşadığını ayrı ayrı belirtiniz.
Cevap: Yarış öncesi heyecanlı ve hırslıymış, yarışta kazanamayınca öfke ve üzüntü duygularını yaşamış.
2. Arkadaşları yarış sonucunda Yiğit’e nasıl davranmışlar? Yiğit’in bir arkadaşı olsaydınız ona neler söylerdiniz?
Cevap: Arkadaşları Yiğit’i teselli etmeye çalışarak altı üstü bir yarış olduğunu söylemişler. Eğer ben Yiğit’in arkadaşı olsaydım onu teselli eder ve bir dahaki yarışlarda kazanabileceğini söylerdim.
3. Yiğit, bisikletine zarar verdikten sonra neler hissetmiştir?
Cevap: Yiğit bisikletine zarar verdiği için pişman olup üzülmüş ve babasından çekinmiştir.
4. Yiğit’in babaannesi, torununun yaşadıklarını öğrenince ne tepki vermiştir? Yiğit’e hangi nasihatlerde bulunmuştur?
Cevap: Üzülmemesi gerektiğini öfkesinin kurbanı olmaması gerektiğini ve babasına durumu doğru bir şekilde anlatması gerektiğini söylemiştir.
5. Yiğit olanları anlattıktan sonra babası “İşte benim oğlum, bugün biraz daha büyüdü.” demiştir. Bu sözüyle ne anlatmak istemiş olabilir?
Cevap: Yaptığı hatalardan ders alarak kendini geliştirdiğini söylemek istemiştir.
6. Yiğit’in babaannesi ve babasının olaya verdikleri tepkiyi çevrenizdeki büyüklerin tepkileriyle karşılaştırınız. Bu tepkilerin doğruluğu ve yanlışlığı konusundaki görüşlerinizi söyleyiniz.
Cevap: Yiğit’in babası ve babaannesi onu dinlemiş ve çok doğru tepkiler vermişlerdir. Benim ailemde bir hata yaptığım zaman beni dinler ve sorunu çözmeye çalışırlar.
Dinlediğiniz metinden hareketle aşağıda eksik bırakılan gerekçelendirme ifadelerini örnekteki gibi tamamlayınız.
Cevap:
Metnin başlığı niçin “Altı Üstü Bir Yarış” olarak belirlenmiş olabilir? Siz de metne farklı başlıklar belirleyip yazınız.
Cevap: Çünkü yarışta üzülen Yiğit’in arkadaşları Yiğit’i altı üstü bir yarış diyerek teselli ettikleri için bu başlık konulmuş olabilir. Ben olsam metne ”Kazanmakta Var Kaybetmekte” başlığını koyardım.
a. Öfke kontrolünü sağlamak için yukarıdaki yöntemlere benzer birçok yöntem bulunmaktadır. Peki, siz öfkelendiğinizde neler yapıyorsunuz, öfkenizi kontrol etmek için hangi yöntemi kullanıyorsunuz? Söyleyiniz.
Cevap: Ben öfkemi kontrol etmek için çok sevdiğim biriyle dertleşiyorum, müzik dinliyorum ya da kitap okuyorum.
b. Çevremizle sağlıklı iletişim kurabilmek için öfkemizi kontrol altında tutmamız niçin önemlidir? Söyleyiniz.
Cevap: Çünkü öfkeli olduğumuz durumlarda sağlıklı iletişim kurmayız. Çevremize ve kendimize zarar veririz.
Yiğit’in öfkesini kontrol edemediği olayla ilgili aşağıdaki sorulara cevap veriniz.
a. Yiğit’in öfkesinin sonucunda neler olmuştur? Hatırlayıp yazınız.
Cevap: Yiğit öfkesinin sonucunda bisikletine zarar vermiştir ve çok üzülmüştür.
b. Yiğit’in yarış sonucunda yaşadığı hayal kırıklığı ve öfkenin yoğunluğunun nedeni ne olabilir? Önceki bilgilerinizden de yararlanarak yazınız.
Cevap: Yarışa çok fazla hazırlanması ve hırslanmasından dolayı hayal kırıklığı ve öfkesi yoğun olmuş olabilir.
c. Siz bu metinden olumlu ya da olumsuz neler çıkardınız? Çıkarımlarınızı aşağıdaki tabloya örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
Olumlu Çıkarımlarım:
Öfkenin insana zarar vermesi
Arkadaşlarının çocuğu teselli etmesi
Babaannesinin ve babasının ona doğru bir şekilde yaklaşması
Olumsuz Çıkarımlarım:
Çocuğun öfkesine yenik düşmesi
Bisiklet yarışını kaybettiği için sinirlenmesi
Bisikletini tekmelemesi
ç. Sizce Yiğit, yaşananlardan sonra benzer bir davranışı tekrar edebilir mi? Neden?
Cevap: Bence Yiğit yaşananlardan sonra benzer bir davranışı tekrar etmez. Çünkü yaşadığı durum ona ders olmuştur.
d. Yiğit’in hangi davranışını beğenmediniz? Siz olsaydınız nasıl davranırdınız? Neden?
Cevap: Yiğit’in hırsla bisikletine zarar verme davranışını beğenmedim ben olsam yenilgiyi kabul eder ve kazanan arkadaşımı tebrik ederdim.
a. 1. temada dinlediğiniz “Oyun Durdu!” adlı metin ile dinlediğiniz metni ana karakterlerin özellikleri ve deneyimleri açısından aşağıdaki yönergeler doğrultusunda karşılaştırınız.
b. İki karakterin özellikleri ve deneyimleriyle ilgili hangi sonuçlara ulaştığınızı anlatan bir konuşma yapınız.
Cevap: İki karakter de öfkesine yenik düşmüştür. Oyun durdu metnindeki karakter oyunu durduğu için sinirlenmiş sonunda da hatasını anlamıştır. Altı Üstü Bir Yarış metninde ise öfkeyle hırsla kalkan Yiğit sonunda pişmanlık duyarak hatasını anlamıştır.
Dinlediğiniz metnin serim, düğüm ve çözüm bölümlerinde neler yaşandığını yazınız.
Cevap:
Serim: Bisiklet yarışına katılacak olan Yiğit yarışa çok iyi ve hırsla hazırlanmıştır. Ama yarış günü gelince Yiğit yarışı kaybedip çok sinirlenmiştir. Ardından arkadaşları onu teselli etmeye çalışmıştır.
Düğüm: Yiğit hırsla eve gitmiştir ve sinirden bisikletini tekmelemeye başlamıştır. Bisikleti yerde görünce de ne yaptığının farkına varmış ve bunu babasına nasıl açıklayacağını düşünmüş çok pişman olmuştur. Ardından Yiğit’i gören babaannesi onu teselli edip, babasına doğru bir şekilde anlatması konusunda öğüt vermiştir.
Çözüm: Babası bisikleti görüp ne olduğunu sorunca Yiğit olayları babasına anlatmış ve babasından özür dilemiş, çok pişman olduğunu söylemiştir. Babası da ona güzel bir şekilde yaklaşmış ve özrünü kabul etmiştir.
a. Aşağıdaki metinde “iki nokta, uzun çizgi ve üç nokta”nın hangi amaçla kullanıldıklarını belirleyiniz.
Cevap: Diyalog ifadelerini belirtmek için iki nokta ve uzun çizgi kullanılmıştır. Üç nokta ise yarım bırakılmış cümlelerin belirtmek için cümlenin sonuna konulmuştur.
b. Bu amaçlardan hareketle bu noktalama işaretlerinin kullanım kurallarını oluşturunuz.
Cevap:
c. Oluşturduğunuz her bir kural için birer örnek cümle yazınız.
Cevap:
Öğretmen öğrencilerine derste:
-Çocuklar hayal gücünüzün sınırlarını zorlayın. dedi.
Çocuklar ise kendilerini uçsuz bucaksız çöllerde, denizlerde, sahillerde… birden fazla hayalde buldular.
a. Okuduğunuz metinden hareketle metin yapılarının analizi, bilgileri organize etme ve özetleme stratejilerini kullanarak aşağıdaki bölümleri doldurunuz.
Cevap:
b. Özetleme stratejisini kullanarak yukarıdaki masalın özetini defterinize yazınız.
Cevap: Bir gün ihtiyar bir adam çok sevdiği üç kızına mirasını nasıl bölüştüreceğini düşünürken bir adam ona kızlarına seni ne kadar sevdiklerini sor ona göre bölüştür demiş. Bu fikir ihtiyar adamın hoşuna gitmiş ve kızlarına teker teker sormuş. En büyük kız altınların kadar, ortanca kız bu konak kadar, küçük kızda eline aldığı toprağı göstermiş ve bu avuç toprak kadar demiş. Baba büyük ve ortanca kızının cevabından memnun olarak onlara söyledikleri şeyleri vermiş. Küçük kızına da sinirlense bile kurak bir toprağı olan tarla vermiş. İhtiyar adam bir gün kızlarını ziyaret etmiş ve büyük kızı ile ortanca kızının her şeyi kaybettiğini görmüş. Sinirli de olsa küçük kızına da gitmiş ve o kurak topraklarda bir sürü meyve sebze ve bir konak olduğunu görmüş. Kızına durumu sorunca işte buraları ben işledim ama seni de bu kadar çok seviyorum demek istemiştim diye babasına cevap vermiş.
a. Dinlediğiniz “Altı Üstü Bir Yarış” adlı metni öğrendiğiniz strateji ve aşağıdaki yönergeler doğrultusunda defterinize özetleyiniz.
Cevap: Yiğit yapılacak olan bisiklet yarışması için çok çalışmış ve hırs yapmış. Yarış günü gelince pedallere yüklense de yarışı kazanamamıştır. Bunun üzerine Yiğit çok sinirlenmiş, arkadaşları da altı üstü bir yarış diyerek onu teselli etmişlerdir. Ardından Yiğit sinirle eve gitmiş ve bisikletini tekmelemiş yere atmıştır. Bisikletini gören Yiğit ne yaptığının farkına varmış bisikleti o halde görünce çok üzülmüş ve korkmuştur. Yiğit’i gören babaannesi ise ona öfkesinin kurbanı olmaması gerektiğini söylemiş babasına doğruca anlatmasını söyleyerek öğüt vermiştir. Akşam Yiğit durumu soran babasına anlatmış, pişman olduğunu söyleyerek özür dilemiştir.
b. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Bu yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.
a. Aşağıda verilen örnek olayı inceleyiniz.
“Okullar arası yapılacak bilgi yarışmaları için takım oluşturma görevi size verilmiştir. Sınıfta içine kapanık bir arkadaşınız vardır. Onun da bilgi yarışmasına katılmasını istiyorsunuz. Arkadaşınızı ikna etmek için onunla konuşmanız gerekiyor.”
b. Bir arkadaşınızla yukarıdaki olaydan hareketle doğaçlama bir konuşma yapınız. Konuşmanızda aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
Cevap: Merhaba sevgili arkadaşım, okullar arası bilgi yarışması var ve bizim bu yarışmada sana çok ihtiyacımız var. Bu yarışmada hem bilgili oluşun hem de olaylar karşısındaki sakin duruşunla bize çok yardımcı olacağını düşünüyorum. Lütfen bu yarışmada bize katılır mısın. Eğer beni kırmaz ve teklifimi kabul edersen beni çok mutlu edersin.
c. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.
Aşağıdaki yönergeler doğrultusunda Nasrettin Hoca hakkında bir araştırma yapınız. Sınıfta anlatmak üzere bir de Nasrettin Hoca fıkrası öğreniniz.
Cevap: Nasrettin Hoca 1208 yılında Hortu’da doğmuş ve Akşehir civarlarında yaşamını sürdürmüş önemli bir insandır. Hazırcevap, eğlenceli, bilge ve zeki bir insan olmasıyla tanınan hikayeleriyle bilinmektedir. Nasrettin Hoca doğduktan sonra Sivrihisar’daki bir medresede eğitim görerek Selçuklu Devleti’nde kadılık yaptığı bilinmektedir.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.