5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 90-93-94-95-96-97-98-99. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Oğlu Hüseyin’den Emine Ana’ya Mektuplar Metni Cevapları konusunun bulunduğu 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 90-93-94-95-96-97-98-99 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
Araştırmanız sonucunda ulaşıp sınıfa getirdiğiniz cepheden yazılmış mektubu arkadaşlarınızla paylaşınız.
Millî Mücadele’de yer alan askerlerimizin vatan sevgileri, vatana karşı duydukları sorumluluk ve özgürlüğe olan inançları mektuplarına nasıl yansımıştır? Sınıfla paylaşınız.
Cevap: Askerlerimizin vatana olan sevgisi ve sorumlulukları mektuplarında gururla ve duygusal bir ifadeyle yansıtılmıştır.
Metinden alınan aşağıdaki bölümde duraklamadan okunması gereken kelime veya kelime gruplarını örnekteki gibi belirleyiniz. Yaptığınız ayrıma dikkat ederek metni yeniden okuyunuz. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle ayrımlarınızı gözden geçiriniz.
Cevap:
a. Metnin başlığından ve görselinden hareketle içeriğini tahmin ediniz. Tahminlerinizi ve gerekçelerinizi aşağıya yazınız.
Cevap: Metinde bir askerden annesine yaşananları ve iyi olduğuna dair mektup yazılması anlatılıyor olabilir.
b. Metnin içeriğiyle ilgili tahminleriniz doğru çıktı mı? Tahminlerinizin doğru çıkıp çıkmamasında gerekçelerinizin etkisini yazınız.
Cevap: Tahminim doğrudur. Metinde askerde olan çocuğun annesine yazmış olduğu mektubun içeriği anlatılmıştır.
Aşağıdaki soruların cevaplarını metinden hareketle defterinize yazınız.
1. Okuduğunuz mektup kime ve neden yazılmıştır?
Cevap: Okuduğum mektup Emine anaya oğlundan yazılmıştır. Asker çocuk annesine iyi olduğunu, nasıl olduklarını sormuş ve ailesini özlediğini yazmıştır.
2. Hüseyin, hangi gerekçeyle cepheye gitme kararı almıştır?
Cevap: Hüseyin, kadınların ve çocukların vatansız kalmaması gerekçesiyle cepheye gitme kararı almıştır.
3. Hüseyin, annesine geçmişiyle ilgili neleri hatırlatmıştır?
Cevap: Hüseyin, annesinin geçmişte düşman askerleri yüzünden çocuklarıyla doğup, büyüdüğü, evlendiği topraklardan kaçtığı günü hatırlatmıştır.
4. Hüseyin, ailesine ve vatanına bağlılığını nasıl ifade etmiştir?
Cevap: Hüseyin, ailesine ve vatanına bağlılığını ”Kadınlar, çocuklar vatansız kalmasın diye gidiyoruz cepheye.” sözleriyle ifade etmiştir.
5. Anadolu’daki anaların Millî Mücadele’deki rolü ve vatan sevgisi mektupta nasıl vurgulanmıştır?
Cevap: Anadolu’daki anaların vatan sevgisi, askerlere yardım etmesi, elinde olanları paylaşmalarıyla vurgulanmıştır.
6. Mektupta anlatılan olaylara dayanarak o dönemin koşulları hakkında neler söylenebilir?
Cevap: O dönemde maddi imkansızlık ve asker azlığı varmış. Bu nedenlerden dolayı halk maddi manevi savaşa katılmıştır.
a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümleleri inceleyiniz.
• “Üst baş perişan hepsinde ama hepsinin yüreği vatan aşkıyla çarpar.” cümlesinde altı çizili “ama” kelimesi düşüncenin yönünü değiştirme işleviyle kullanılmıştır.
• “Hepsinin gözleri ışıl ışıl, imanı tam. Ve her istasyonda gözü yaşlı analar, babalar, evlatlar…” cümlesinde altı çizili “ve” kelimesi ekleme işleviyle kullanılmıştır.
b. Okuduğunuz metindeki cümlelerde bulunan altı çizili geçiş ve bağlantı ifadelerini aşağıda verilen işlevleriyle eşleştiriniz.
Cevap:
(c) Sizlerden ayrılalı bir aydan fazla oldu ama Basmane İstasyonu’ndaki anınız hep gözümün önünde.
(a) Yemek dediğimiz de ya tarhana çorbası ya mercimek.
(b) Salih ağabeyimin hem gururlu hem buruk bakışları; senin içine akıttığın gözyaşları hiç çıkmaz aklımdan anam.
c. Siz de metinden bu tür ifadelerin kullanıldığı cümleleri bulup işlevlerini belirterek aşağıya yazınız.
Cevap:
ç. Aşağıdaki metinde altı çizili geçiş ve bağlantı ifadelerini verilen anlamlarla eşleştiriniz.
Cevap:
Atatürk’ün askerî yönü; onun liderlik vasıflarını, stratejik zekâsını ön plana çıkaran en belirgin özelliklerinden biridir. (…d. Vurgulama..) Özellikle, I. Dünya Savaşı (..e. Ekleme…) ve Kurtuluş Savaşı sırasında gösterdiği üstün komutanlık becerileri, onun askerî dehasını kanıtlamıştır. (…a. Zıtlık…) Ama Atatürk, sadece bir savaşçı değil, aynı zamanda bir barış adamıydı. (…ç. Örnekleme…) Mesela yurtta ve dünyada barışın önemini her zaman dile getirmiştir. (…c. Sonuç bildirme…) Sonuç olarak Atatürk’ün askerî yönü, onun (…b. Ekleme..) hem bir komutan olarak yetkinliğini hem de barışa olan inancını yansıtmaktadır.
d. Siz de içinde geçiş ve bağlantı ifadelerini kullandığınız üç cümle yazınız.
Cevap:
a. Aşağıdaki görseli inceleyiniz ve metni okuyunuz.
b. Öğretmeninizin size tanıyacağı süre zarfında yukarıda verilen metindeki karşılıklı konuşmanın devamını bir arkadaşınızla kurgulayınız. Kurguladığınız karşılıklı konuşmayı arkadaşınızla aşağıdaki yönergeler doğrultusunda sınıfta canlandırınız.
c. Karşılıklı konuşmanızı yukarıdaki yönergelere uygun bir şekilde gerçekleştirdiğinizi düşünüyor musunuz?
Cevap: Evet, yönergelere uygun gerçekleştirdiğimizi düşünüyorum.
ç. Anlatımınızda güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle bu yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.
a. Aşağıdaki yarım bırakılmış ifadeleri inceleyiniz. Bunların bir anlam bütünlüğüne sahip olup olmadığını arkadaşlarınızla tartışınız.
b. Yukarıdaki yarım bırakılmış ifadeleri anlam bütünlüğü sağlayacak şekilde bağlamdan hareketle tamamlayınız.
Cevap:
Milletimiz vatanını her durumda korumasını bilir.
Türk milleti, azim ve kararlılıkla yıllar süren mücadelesini kazanmıştır.
Vatan sevgisi bir milletin en güçlü duygusudur.
Bayrağımızın gökyüzünde dalgalanması bağımsız olduğumuzun simgesidir.
Çalışkan bireyler olarak vatanımıza borcumuzu ödemeliyiz.
c. Cümleleri tamamlamak için yazdığınız kelimeler bir varlığı mı yoksa “işi, oluşu, hareketi” mi karşılıyor? Gerekçeleriyle açıklayınız.
Cevap: Cümleleri tamamladığım ” bilir, kazanmıştır, duygusudur, simgesidir, ödemeliyiz” kelimeleri bir hareketi ve işi karşılamaktadır.
a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki paragrafı inceleyiniz. Altı çizili kelimeleri isim ya da fiil olarak sınıflandırıp ilgili kutulara yazınız.
Cevap:
İsimler: ağabey, göz, uşak, ana, kadın, çocuk, düşman.
Fiiler: çıkmak, gelmek, üzülmek, dolmak, kalmak, sürmek, bilmek, gitmek.
b. Fiiller kutusuna yazdığınız kelimeleri inceleyerek bu kelimelerin ortak özelliklerinin neler olduğunu düşününüz. Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Fiiller kutusuna yazdığımız kelimeler bir hareketi ve işi bildirmektedir.
a. Karekodu okutarak metni dikkatlice dinleyiniz.
b. Dinlediğiniz hikâyeden hareketle kadınların Millî Mücadele’ye ne gibi katkıları olduğunu önceki bilgilerinizden de yararlanarak söyleyiniz.
Cevap: Kadınlarımız Milli Mücadelede evlerindeki yiyecekleri paylaşmış, kıyafetler dikmiş, cepheye mermi ce cephane taşımışlardır.
c. Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Dinlediğiniz metnin içeriğiyle uyumlu olan görseli işaretleyiniz.
Cevap:
ç. İşaretlediğiniz görselin dinlediğiniz metnin içeriğiyle ilişkisini nasıl kurdunuz? Açıklayınız.
Cevap: Metinde cepheye bebeğiyle cephane taşıyan bir kadından bahsedilmiştir. Görsellerde de yardım götüren kadınları seçmemin nedeni budur.
Aşağıda bir metnin serim, düğüm, çözüm bölümleri verilmiştir. Bu bölümler neden bu şekilde adlandırılmıştır? Bölümleri okuyup inceleyerek fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız. Ardından paragrafların karşısında bulunan soruları sözlü olarak cevaplayınız.
Cevap: Bu bölümlerin bu şekilde adlandırılmasının nedeni, serim bölümünde metindeki karakterler hakkında ön bilgi vermek, düğüm bölümünde olayları çıkmaza sokarak okuyucuyu meraklandırmak ve çözüm bölümünde olayları açığa çıkartmaktır.
a. Aşağıda verilen yönergelerden hareketle bir paragraf yazınız.
Cevap:
ANITKABİR MACERASI
Selda öğretmen o hafta giriş yaptıkları ”Atatürk’ü Tanımak” adlı üniteyi çocuklara pekiştirmek istemektedir. Bunun için çocuklara Anıtkabir gezisi düzenlemiştir. Sınıfa gelerek çocuklara gezi planından bahsetmiş. Haberi alan çocuklar yerinde duramamış. Öğretmen herkese ailesinden izin alması için belge göndermiş. Ali akşam babası Doktor Alper Bey’e durumu anlatmış ve iznini almış. Zehra, ninesi Ayşe’den izin isteyince Ayşe ninenin gözleri dolmuş ve anılara dalmış. Bütün öğrenciler hevesle istedikleri izni alabilmenin heyecanını yaşayarak ertesi gün sabah erkenden okul önünde otobüslere sıralanmışlar ve yola çıkılmış.
b. Yazınızı tema sonundaki “Yazma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz. Gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Sonraki etkinliklerde bu yönlerinizi geliştirmeye çalışınız.
Atatürk’ün eğitime verdiği önemle ilgili erişim olanaklarınızı da göz önünde bulundurarak gelecek derse kadar uygun kaynaklardan belgesel, kısa film, çizgi film vb. materyallere yönelik bir araştırma yapınız. Araştırmaya başlamadan önce hangi bilgi kaynaklarını ve materyalleri kullanabileceğinizi ve bunlara nasıl ulaşabileceğinizi belirleyiniz.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Çok iyi cevaplar arkadaşlar benim Barbaros ortaokulu’nda okuyorum 5-L sınıfında okuyorum Türkçe öğretmenim Ali Yıldız matematik Emine Bahar sosyal öğretmenim Gülbahar öğretmen çok seviyorum dersler çok iyi 5-ı sınıfındaarkadaşım var gayet şu anlık iyi gidiyorum
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.