7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 144-147-148-149-150-151. Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 7. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Türküler Dolusu Metni Cevapları konusunun yer aldığı 7. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 144-147-148-149-150-151 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
1. Araştırdığınız türkünün sözlerini ve bu sözlerin yazılış hikâyesini arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:
Yârim İstanbul’u mesken mi tuttun türküsünün hikayesi şöyledir:
Evinde geçim derdi yaşayan aileler evlerindeki erkekleri veya evlenme çağındaki oğullarını eve para kazandırabilmesi için gurbete gönderirlermiş. Anadolu köy ve kasaba halkı ise genellikle gurbet için İstanbul’a çalışmaya giderler, orada senelerce yaşarlarmış. Memleketlerinde bıraktıkları annesi, sevgilisi, nişanlısı ve diğer sevdikleri gurbet yolunu beklermiş. Yine bu gurbet yolunu bekleyen bir kadın tarafından İstanbul’a çalışmaya giden bir kadın tarafından söylendiği bilinir.
Yarim İstanbul’u Mesken mi Tuttun
Ağam İstanbul’ u mesken mi tuttun aman
Gördün güzelleri beni unuttun aman
Beni evinize köle mi tuttun aman
2. Yörenize ait türkülerden birini arkadaşlarınızla seslendiriniz.
Okuduğunuz metinde geçen ve aşağıda anlamları verilen kelime veya kelime gruplarını bularak peteklere yazınız.
Cevap:
1. Genellikle kumaş üzerine renkli iplikler veya sırma ve sim kullanarak elle, makineyle yapılan işleme, el işi, ince iş.
→NAKIŞ
2. Başparmakla işaret parmağının ucu arasına alınan miktarda olan.
→ÇİMDİK
3. Tiftik keçisinin ince, yumuşak, parlak yünü.
→TİFTİK
4. Güzel koku.
→RAYİHA
5. Buğdaygillerden, unlu tane veren bir bitki.
→ÇAVDAR
6. Gecelik, gömlek, peçete yapımında kullanılan, bir tür ince, yıkanabilir pamuklu kumaş.
→ŞİLE BEZİ
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metinden hareketle cevaplayınız.
1. Şair “Ne zaman bir köy türküsü duysam/Şairliğimden utanırım” dizeleriyle ne anlatmak istemiştir? Tartışınız.
Cevap: Türküler şairi çok etkilediği için şiirlerini yetersiz bulduğunu anlatmak istemiştir.
2. Şair, türkülerle memleket arasında nasıl bir ilişki kurmuştur? Örneklerle açıklayınız.
Cevap: Memlekette ki olayların türkülerle işlenmesi ile ilişki kurmuştur. Türküler yaşanan olayları, tarihi anlatır. Buna Çanakkale türküsünü örnek verebiliriz
3. “Altlarında imza yok ama/ İçlerinde yürek var” dizelerinde türkülerin hangi özellikleri vurgulanmaktadır? Açıklayınız.
Cevap: Bu dizelerle yazanı belli olmasa da duygular olduğu insanlara yer verildiği özellikleri vurgulanmaktadır.
4. Şiirin en beğendiğiniz bölümü hangisidir? Nedenleriyle açıklayınız.
Cevap: Şiirin en beğendiğim bölümü aşağıda bahsettiğim bölümüdür. Çünkü bu dizelerde yazanı belli olmasa da şiirde bir yürek var olduğunu çok güzel bir şekilde ifade etmiş.
Ah bu türküler, köy türküleri
Ne düzeni belli ne yazanı
Altlarında imza yok ama
İçlerinde yürek var
5. En sevdiğiniz türkü hangisidir? Bu türküyü niçin sevdiğinizi açıklayınız.
Cevap: Neşet Ertaş ‘Uzun İnce Bir Yoldayım’ türküsüdür. Çünkü sözleri ve müziği bana huzur veriyor.
Okuduğunuz şiirde köy türküleri nelere benzetilmiştir? Örnekteki gibi aşağıya yazınız.
Cevap:
A) Öğretmeninizle oluşturacağınız grubunuzla yörenizi çağrıştıran ifadelerle ilgili tartışınız. Tartışma sonucunda bulacağınız ifadeleri aşağıya yazınız.
Cevap:
Ege bölgesinin toprağı ve havası oldukça temizdir. Diğer yörelere göre en çok Karadeniz yöresiyle benzerlik gösterir çünkü insanları onlar gibi çok sıcak kanlıdır. Karadeniz yöresinde olduğu gibi kendilerine özgün bir konuşma ağızları vardır. Bu ağız bu bölgede yüzyıllardır konuşulan bir ağızdır.
Ayrıca Ege yöresinin kendisine özgü halk oyunları vardır ve bu oyunlar dünya çapında da büyük ilgiyle seyredilir öyle ki Türkiye’yi yabancıların gözünde çağrıştıran bir marka gibi öne çıkar.
B) Bulduğunuz ifadelerden istediklerinizi kullanarak aşağıya hikâye edici bir metin yazınız. Metninize uygun bir başlık koymayı unutmayınız.
Cevap:
Ege İncisi
Bugün İstanbul’da düzenlenecek olan yöreler arası halk oyunları yarışmasında ben ve ekip arkadaşlarım jüri olarak görevlendirme almıştık. Yarışmanın amacı farklı yörelere ev sahipliği yapmak, yörelerin oyunlarını ve insanların kişiliklerini öğrenmekti. Yöreler sırayla gösterilerini yaptılar. Tam bir görsel şölen olmuştu. Her bir yörenin oyununu zevkle izledik. Ama bizi en çok etkileyen Ege yöresinden iki delikanlının oynadığı zeybek oyunuydu. Çocuklar kendilerinden emin duruşları, yüzlerindeki hafif tebessüm ve gösteri sırasında etrafa yansıttıkları zeybek oynayan Mustafa Kemal Atatürk resimleriyle gönüllere taht kurdular ve birinciliğe hak kazandılar. Ardından kültürlerini yansıtır biçimde tatlı dilleriyle herkesi tebrik edip, teşekkür ettiler. Ege yöresi bu yarışmanın incisi seçildi.
A) Aşağıdaki görsellerde Ege yöresine ait yöresel kıyafetlerden örnekler sergilenmektedir. Bu görselleri inceleyiniz. İncelediğiniz görsellerdeki yöresel kıyafetleri yörenize ait kıyafetlerle karşılaştırarak benzer ve farklı yönlerini anlatacağınız kısa bir konuşma yapınız.
Cevap: Bizim yöremizde olduğu gibi kıyafetler kadın ve erkek için ayrı ayrı tasarlanmıştır. Her yörede yöresel kıyafetler oldukça renkli ve o yöreyi temsil edecek motiflerle işlenmiştir.
Aşağıdaki cümlelerde geçen fiilleri inceleyiniz. Fiillerin yapı özelliklerini (basit, türemiş, birleşik) belirleyerek tablodaki ilgili yerleri çarpı (X) işaretiyle örnekteki gibi işaretleyiniz.
Cevap:
Her ülkenin bir millî marşı vardır. Millî marşlar ne amaçla yazılır ve ülkeler için neleri temsil eder? Araştırınız.
Cevap: Milli marşlar ülkelerin bağımsızlığını temsil eder. Milletlerin bağımsızlık ve yurtseverliğini temsil eder.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.