6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 97-98-99-100-101-102. Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Parbat Dağı’nın Esrarı Metni Cevapları konusunun da bulunduğu 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 97-98-99-100-101-102 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
1. Aşağıdaki şiiri okuyunuz. Şiirin size hissettirdiklerini arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Şiir bana bahçeye, doğaya olan özlemi hissettirdi.
a. Aşağıda, dinlediğiniz metinden bazı cümleler birer sözcük çıkarılarak verilmiştir. Her boşluğu, verilen sözcüklerden uygun olanıyla doldurunuz.
Cevap:
1. Yaprak …kasırga… sı sona erdiğinde, yeryüzü kalın bir yaprak katmanıyla örtülmüştü.
2. Onlara neden böyle …hırçınlaş.. tıklarını sordular.
3. Bu dertleri dile getirirken …yakınma…. yarışına girmiş gibiydiler.
4. Çiftçilerin toprağa karıştırdığı yapay tozlardan da …hoşnut… değiliz.
5. Bu yolla üretilen bitkiler doğal …çeşni…. sini yitiriyor.
6. Kısacası, yeryüzü bitkileri binlerce yıldır süregelen insan savaşlarından ….bezmiş… lerdi.
7. …Şifalı…. türlerimizle acılarını dindirip sağlığa kavuşturuyoruz.
b. Aşağıda, verilen sözcüklerden her birinin dinlediğiniz metindeki anlamı yer almaktadır. Anlamları okuyunuz ve her birinin karşısına verilen sözcüklerden uygun olanı yazınız.
Cevap:
1. Rüzgâr çizelgesinde hızı 64 deniz mili olan rüzgâr: …kasırga…
2. Şikâyet, hoşnutsuzluk belirten söz veya yazı: …yakınma…
3. Hırçınlık etmek, hırçın davranmak: …hırçınlaşmak…
4. Hoşa giden tat, lezzet: …çeşni…
5. Bir davranış, bir durum veya bir kimseden memnun olan: …hoşnut…
6. Bezgin duruma gelmek, bezginlik getirmek, bıkıp usanmak: ……bezmek…
7. Sağlığa yararlı olan: ……şifalı…
c. Anlamını öğrendiğiniz sözcüklerle defterinize istediğiniz türde kısa bir metin yazınız.
Cevap: Bitkiler insanların nefesi, gıdası ve şifasıdır. Günümüzün şartları, teknolojinin ilerlemesi ve nüfusun artışı bitkilerin sonunu getirirken betonlaşmaya sebep oluyor. Bitkilerin korunması ve bu betonlaşmanın durdurulması ön görülmez ise muhtaç olduğumuz bu mucizelerden yoksun kalacak ve yakınmalar bile çaresiz kalacaktır.
Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Bitkileri ürküten şey nedir?
Cevap: Bitkileri ürküten savaşmış.
2. Bitkiler en çok nelerden yakınmaktadır?
Cevap: Bitkiler en çok insanlardan, insanların ekmeklere eskisi gibi hürmet etmemesinden, çiftçilerin kimyasal kullanmalarından yakınmaktadır.
3. İnsanlar, bitkileri neden gözden çıkarmışlardır?
Cevap: İnsanlar, sevgisizlikten dolayı bitkileri gözden çıkarmışlardır.
4. Bitkilerin eskisi gibi tozlaşıp çoğalamamasının nedeni nedir?
Cevap: Tarlaların, otlakların, çayırların yerine beton binaların yapılması bitkilerin tozlaşıp çoğalmasına engel olmaktadır.
5. Böcekler için kullanılan öldürücü ilaçların bitkilere zararı nedir?
Cevap: Böcekler için kullanılan öldürücü ilaçlar bitkilerin başını ağrıtırken yararlı canlıları da öldürmektedir.
6. Metinden çıkardığınız sonuçlar nelerdir?
Cevap: Metinden insanlar yüzünden bitkilerin azaldığını, doğallıklarını yitirdiklerini çıkarıyorum.
Aşağıdaki yazışmanın dâhil olduğunuz anlık mesajlaşma uygulaması grubunda gerçekleştiğini düşününüz. En alttaki boşluğu, uygun şekilde tamamlayınız.
Cevap:
a. Dinlediğiniz metinde kullanılan, aşağıdaki cümlelerden hareketle altları çizilmiş olan deyimlerin anlamlarını tahmin ediniz ve tahminlerinizi aşağıda ilgili yere yazınız. TDK Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü’nden deyimlerin anlamlarını bularak ilgili yere yazınız. Tahmininiz doğruysa deyimin üstündeki kutuya “✓” işareti koyunuz.
Cevap:
can derdine düşmek
Tahminim: Kendi canını, sağlığını düşünmek
Sözlük Anlamı: Ölümden korkmak
ağız birliği etmek
Tahminim: Birlikte hareket etmek, aynı şeyi konuşmak.
Sözlük Anlamı: Anlaşıp aynı şeyi konuşmak.
gözden çıkarmak
Tahminim: Umursamamak, önemsememek.
Sözlük Anlamı: Bir şeyi kaybetmeyi göze almak.
söküp atmak
Tahminim: çıkarmak, atmak.
Sözlük Anlamı: Tamamıyla atmak, ortadan kaldırmak.
b. Anlamlarını öğrendiğiniz deyimlerin metnin anlamını nasıl etkilediğini, metnin anlamına nasıl bir katkı sağladığını açıklayınız. Siz de bu deyimleri birer cümlede kullanınız. Ardından kurduğunuz cümleleri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Deyimler metnin anlatımı zenginleştirerek anlatılmak istenen konunun pekişmesini sağlamaktadır.
a. Aşağıdaki haber metnini okuyup görseli inceleyiniz.
b.“Parpat Dağı’nın Esrarı” adlı metin ve “Penguenler İçin Örüyorlar” adlı gazete haberinden hareketle aşağıdaki boşlukları doldurunuz.
Cevap:
Sınıfta “betonlaşmanın zararları” ile ilgili bir tartışma gerçekleştiriniz. Tartışmadan elde edilen sonuçları tahtaya yazınız.
Cevap: Betonlaşma canlı yaşamına zarar verir, bitkilerin zarar görmesine, yararlı vitaminlerini kaybetmesine, çoğalmalarına engel olur, oksijen kaynağımızın azalması ve karbondioksitin emiliminin azalması gibi sorunları ortaya çıkarır.
a. Aşağıdaki sloganları okuyunuz.
b. Siz de “Doğa ve Evren” temasına uygun iki slogan üretip bunları aşağıya yazınız.
Cevap:
a. “Parbat Dağı’nın Esrarı” adlı metni tekrar dinleyiniz. Sizce metnin bittiği yerden sonra neler olmuş olabilir? Kurgulayarak defterinize bir metin yazınız. Yazdıklarınızı gözden geçiriniz. Gerek görüyorsanız yeniden düzenleyiniz.
Cevap: Bitkilerin sıkıntıları duyan bilginler utançla özür dilemiş ve bu sorunlara el koyup düzelteceklerine karşı söz vermişlerdir. Bitkilerin yanından dönerek bitkilerin şikayet ettiği her konu için çalışmalar başlatılmış, insanlar bilinçlendirilmiş ve sorunlar tek tek ortadan kaldırılmış olabilir.
b. Yazınızdaki yazım ve noktalama hataları ile anlam bütünlüğünü bozan ifadeleri öğretmeninizin yardımıyla belirleyerek düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.