6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 50-51-52-53-54-55-56-57-58. Sayfa Cevapları 1. KİTAP

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 50-51-52-53-54-55-56-57-58. Sayfa Cevapları 1. KİTAP

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 50-51-52-53-54-55-56-57-58. Sayfa Cevapları 1. KİTAP 2025-2026 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Türk Dil Kurumu Sunar Metni Cevapları konusunun da yer aldığı 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 50-51-52-53-54-55-56-57-58 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.

6.Sınıf MEB Yayınları Türkçe Ders Kitabı 50-51-52-53-54-55-56-57-58. Sayfa Cevapları 1. KİTAP Türk Dil Kurumu Sunar


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları MEB Yayınları

Haydi, Başlayalım!

Hiç “karsanbaç” yediniz mi? Sizce nasıl ve neyle yapılıyor? Söyleyiniz. 
Cevap: Daha önce hiç karsanbaç yemedim. Tahminimce bir pilav türü olabilir.


Aşağıya bir önceki kutuda yazan ifadenin size çağrıştırdığı kelime/kelime grubunu yazınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları MEB Yayınları


Hem yemek yerken hem de bir halk oyunu oynarken kullanılabilen bir eşya söyleyiniz.
Cevap: Bunun için kaşık örneğini verebiliriz. Hem yemek yerken hem de halk oyunu oynanırken kullanılır.


Yandaki karekodu okutunuz ve içeriği dikkat dağıtıcı hareketlerden kaçınarak dinleyiniz. İçeriği dinlerken açıklayıcı metin unsurlarını dikkate alarak önemli gördüğünüz yerleri ve anlamını bilmediğiniz kelime/kelime gruplarını defterinize not ediniz. Dinleme sürecinizi “Değerlendirelim” bölümündeki ölçütleri kullanarak değerlendiriniz.

Değerlendirelim

a. Dinleme sürecinizi aşağıdaki yıldızlı puan çizelgesini kullanarak değerlendiriniz. Ölçütteki her bir davranışı gerçekleştirme durumunuza göre yıldızlarınızı yay ayraç içine çiziniz.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 50 Cevapları MEB Yayınları


b. Topladığınız yıldızları hesaplayarak aşağıdaki ifadeleri tamamlayınız.
Cevap:

Topladığım yıldız sayısı ...20…. .
Kendime söz: Sonraki çalışmalar için ……özenli ve planlı olmaya.. gayret edeceğim.
Kendime aferin: ..odaklanma ve pes etmeme … konusunda çok iyiyim.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları MEB Yayınları

1. Anlayalım

a. İçeriği anlamını bilmediğiniz kelime/kelime gruplarını belirlemek üzere bir kez daha dinleyiniz. Bu sırada ilk dinlemenizde kullandığınız yöntemi dilerseniz tekrar kullanabilirsiniz. Belirlediğiniz kelime/kelime gruplarını defterinize yazınız.
Cevap:

Prodüktör
Kaşık Çalmak
Kaşık Havası
Dondurma Kaşığı


b. Defterinize yazdığınız kelime/kelime gruplarını aşağıdaki tabloya göre puanlayınız. Puanları belirlediğiniz kelime/kelime gruplarının yanına yazınız.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları MEB Yayınları

Cevap:

Kaşık havası→ 2
Kahve kaşığı→ 4
Dondurma kaşığı→ 3
Kaşık çalmak→ 1
Prodüktör→ 1


c. 3 puan verdiğiniz kelime/kelime gruplarına yönelik tahminlerinizi defterinize yazınız ve tahminlerinizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. 1 ve 2 puan verdiğiniz kelime/kelime gruplarının anlamlarını yine sözlükten bularak defterinize yazınız. 4 puan verdiğiniz kelime/kelime gruplarını ise defterinizde birer cümlede kullanınız.
Cevap:

Dondurma Kaşığı: Dondurma koymak için kullanılan kaşık.
Sözlük Anlamı: Dondurma servis etmek için üretilmiş kaşık.

Kahve kaşığı :Anneme hediye olarak kahve kaşığı seti aldım.

Kaşık Çalmak: iştahla hızlı hızlı yemek.

Prodüktör: TV yapımcısı.

Kaşık Havası: Kaşık ile oynan halk oyunu.


2. Anlayalım

a. Dinlediğiniz içerikten hareketle “kaşık” kelimesini 1 numaralı bölümde kendi ifadelerinizle tanımlayınız. 2 numaralı bölümde bu kelimeyi bir cümle içinde kullanınız. 3 numaralı bölümde bu kelimenin aklınıza getirdiği kelime/kelime gruplarını yazınız. 4 numaralı bölümde ise kelimeyi anlatan bir görsel çiziniz.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları MEB Yayınları


b. Etkinliğin “a” maddesindeki yapıyı “karsanbaç, pekmez, oyun havası” kelime/kelime grupları için defterinizde uygulayınız.
Cevap:

Karsanbaç:

  1. Beyaz kara bal veya pekmez katılarak elde edilen tatlı.
  2. Bu kışta topladığımız karla karsanbaç yaptık.
  3. Kar-kış-bal-pekmez-kaşık
  4. 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları MEB Yayınları

Pekmez:

  1. Meyve şırasından kaynatılarak elde edilen tatlı.
  2. Kan yapması için sabahları aç karna pekmez içerdik.
  3. Tahin pekmez- üzüm-şire-keçiboynuzu
  4. 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları MEB Yayınları

Oyun Havası:

  1. Türk Halk müziği ile ritim tutularak oynanan hareketli dans türüdür.
  2. Okulda çalan oyun havası ile folkor oyunu oynadık.
  3. Yöresel kıyafet-halay-ritim
  4. 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 51 Cevapları MEB Yayınları

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52 Cevapları MEB Yayınları

3. Anlayalım

a. Aşağıdaki kartlarda dinlediğiniz içerik ile ilgili anahtar kelimelere ait bazı ipuçları verilmiştir. Bu ipuçlarından hareketle anahtar kelimeleri bulunuz ve kartların başına yazınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52 Cevapları MEB Yayınları


b. İzlediğiniz içerik ile ilgili iki anahtar kelime de siz belirleyiniz ve etkinliğin “a” maddesinden hareketle yan tarafta verilen kartlara ipuçlarınızı yazınız. İpuçlarını sıra arkadaşınıza söyleyerek ondan anahtar kelimeleri tahmin etmesini isteyiniz.
Cevap:

  • Kar 
  • Kar pekmezi
  • Karambaç

c. Arkadaşınızın tahminlerinden sonra her kart için hangi anahtar kelimeyi seçtiğinizi nedeniyle açıklayınız.
Cevap: Bu anahtar kelimeler metnin konusunu ve içeriğini doğrudan yansıttığı için seçtim.


4. Anlayalım

a. Dinleme/izleme sırasında defterinize aldığınız notları gözden geçiriniz. Dinlediğiniz içeriği “metin yapılarının analizi ve bilgileri organize etme stratejisi”ne göre aşağıdaki çalışma kâğıdı üzerinde inceleyiniz. 
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52 Cevapları MEB Yayınları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları MEB Yayınları

b. Metni dinlerken not almanın dinleme becerinizi ne yönde etkilediğini uygun kartı seçerek değerlendiriniz ve gerekçenizi sözlü olarak açıklayınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları MEB Yayınları


5. Anlayalım

a. Öğretmeninizin rehberliğinde iki gruba ayrılınız. Birinci grup soru, ikinci grup cevap grubu olacaktır. Grubunuzla aşağıdaki yönergeleri uygulayınız.
Cevap:

Soru: Mart ayında neden yakacak bulma sıkıntısı yaşanır?
Cevap: Çünkü Mart ayına kadar stoklar tükenmiş olur ve kalan bir kaç odunu almak için dışarı çıkılmayacak kadar soğuk olur.

Soru: Mart ayı ile ilgili halk arasında kullanılan hangi sözlere yer verilmiştir.
Cevap: “Mart kapıdan baktırır; kazma, kürek yaktırır.” sözü ve “Aldanma martın yazına, geldin mi dayın sözüne?” sözü kullanılmıştır.


b. Soru grubu olarak hazırladığınız soruları sorunuz. Cevap grubu olarak sorulan soruları aldığınız notlardan hareketle cevaplayınız.


c. Gruplara ayrılarak metinden hazırlanan sorular üzerinden tartışmak, metni anlama becerinizi nasıl etkiledi? Aşağıdaki sayı doğrusu üzerinde bir değer vererek kendinizi değerlendiriniz.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 53 Cevapları MEB Yayınları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 54 Cevapları MEB Yayınları

1. Anlatalım

a. Konuşmanızı planlamak üzere yan tarafta verilen görsel üzerindeki yönergeleri takip ederek ilerleyiniz.
Cevap:

Birinci aşamada konuşma amacınıza göre seçeneklerden birini seçiniz.
→ Konuşma amacım eğlendirmek ve eğlendirirken öğretmek.

İkinci aşamada konuşmanızda hangi konudan söz edeceğinizi belirleyiniz.
→ Kaşık Türleri

Son aşamada ise konuşmanızın türünü seçiniz.
→ Konuşmamın türü hazırlıksız doğaçlama  konuşmadır.


b. Son seçiminiz “Hazırlıksız konuşma” ise konuşmanızı diğer seçimlerinize uygun şekilde sınıfta yapınız, “Hazırlıklı konuşma” ise gelecek derse kadar diğer seçimlerinize uygun şekilde konuşmanıza hazırlanınız. Gelecek ders konuşmanızı sununuz.
Cevap: Konumu hazırlıksız bir şekilde doğaçlama yaparak anlatmayı seçtim.


c. Öğretmeninizin geri bildirimlerinden hareketle aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.
Cevap:

Konuşurken kendimi güçlü hissettiğim yönlerim neler?
→ Konuşurken akıcı bir şekilde konuşmam ve ses tonumu sınıfa göre ayarlamam güçlü hissettiğim yönlerimdir.

Sonraki konuşmalarımda güçlendirmek istediğim yönlerim neler?
→ Sonraki konuşmalarımda beden dilimi daha etkili bir şekilde kullanmayı öğrenmek istiyorum.


2. Anlatalım

a. Öğretmeninizin rehberliğinde arkadaşlarınızla gruplara ayrılınız. Grup arkadaşlarınızla aşağıdaki Nasrettin Hoca fıkralarından birini seçiniz ya da farklı bir Nasrettin Hoca fıkrası belirleyiniz.
Cevap: Ya Tutarsa


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 55 Cevapları MEB Yayınları

b. Aşağıdakilerden birini seçerek fıkranızı buna göre düzenleyip anlatınız.
Cevap: Fıkrayı fıkradaki bir karakter, nesne vb.nin bakış açısı ile anlatınız. 

Ben evde kendi halinde duran bir yoğurt tasıyım. Nasreddin hoca bir gün beni alıp yoğurt mayası koydu ve göle götürdü. İçimdeki yoğurt mayasını göle dökmeye başlayınca şaşkınca etrafa baktım. Çevreden biri de benim gibi şaşırmış olacak ki gelip sordu:

-”Hoca sen ne yapıyorsun böyle?”

-”Göle maya çalıyorum.” diye cevap verdi Nasreddin Hoca. Adam daha çok şaşırdı:

-”Hoca göl hiç yoğurt tutar mı.” bizimki durur mu patlattı cevabı:

-”Ya Tutarsa?”

Olmazların içinde bile umut olduğunu o zaman anladım.


c. Etkinlik sona erdiğinde aşağıdaki soruları gerekçe belirterek cevaplayınız.
Cevap: 

Etkinlikte en çok keyif aldığınız bölüm hangisiydi?
→ Kendimi yoğurt tası yerine koyduğum bölümden çok keyif aldım.

Etkinlikte en çok zorlandığınız bölüm hangisiydi?
→ Etkinliği yoğurt tasının dilinde anlatmak beni biraz zorladı.

Etkinliğe yeniden katılsaydınız neleri değiştirirdiniz?
→ Yeniden katılsaydım etkinliğe yeni kahramanlar eklerdim.


3. Anlatalım

a. Yan tarafta verilen haber başlığında dikkatinizi çeken nedir? Temada öğrendiklerinizden hareketle söyleyiniz.
Cevap: Kullanılan yabancı kelimeler dikkatimi çekti.


b. RTÜK’ü (Radyo ve Televizyon Üst Kurulu) daha önce duydunuz mu? Sizce bu kurulun görevleri neler olabilir? Tartışınız.
Cevap: Daha önce RTÜK’ü duydum. Bu kurulun görevi radyo ve televizyon işlerini düzenlemektir.


c. İkişerli gruplara ayrılınız. “RTÜK Çağrı Hattı’nın iletişim danışmanı” ve “şikâyeti oluşturan vatandaş” olmak üzere aranızda rol dağılımı yapınız. Haber başlığında dikkatinizi çeken durumdan hareketle aşağıdaki yönergelere uyarak bir telefon konuşması canlandırınız.
Cevap:

-Merhaba RTÜK çağrı hattı adım Nida size nasıl yardımcı olabilirim?
-İyi günler ben Aysel, haberde gördüğüm bir hata için sizi aramıştım. Avrasya Maratonu yarışı için ”başladı” kelimesi yerine ”Start” kelimesi kullanılmış. Sizi bunun için aramıştım.
-Aysel Hanım duyarlılığınız için teşekkür ederim. Bu konuyu düzeltmeleri için hemen ekiplerimize haber vereceğim. İyi günler.
-İlginiz ve yardımınız için ben teşekkür ederim. Kolay gelsin.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 56 Cevapları MEB Yayınları

4. Anlatalım

Temada işlediğiniz metinlerden ikisini seçiniz. Bu metinleri karşılaştıran bir konuşma yapınız. Konuşmanızda aşağıdaki sorulardan yararlanınız. 
Cevap: ”Türküz Türkçe Konuşuruz” metni ile ”Türk Dil Kurumu Sunar” metinlerinden ikisi de Türkçe’nin doğru kullanımı anlatılıyor. Metinlere hakim olan duygu Türkçemizdir. Bana şiir şeklinde yazıldığı için ”Türküz Türkçe Konuşuruz” metni daha çok hitap etmektedir.


5. Anlatalım

a. Öğretmeninizin rehberliğinde gruplara ayrılınız. Grup arkadaşlarınızla aşağıdaki başlangıç cümlelerinden birini seçiniz.
Cevap: Engin bir sabah uyandığında annesi ona “Ünaydın Enin” deyince bir şeylerin ters gittiğini anladı. 


b. Seçtiğiniz başlangıç cümlesinden hareketle bir A4 kâğıdına sırayla cümleler yazarak grupça birer hikâye oluşturunuz. Hikâyenizi oluştururken aşağıdaki kelime bulutunda yer alan geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanmaya, sizden önce kurulan cümleyle bağlantılı bir şekilde ilerlemeye özen gösteriniz.
Cevap: Engin bir sabah uyandığında annesi ona “Ünaydın Enin” deyince bir şeylerin ters gittiğini anladı. Bunun üzerine annesine bunu neden bu şekilde söylediğini sordu. Annesi ona şaka yaptığını harflerin birinin bile eksilince Türkçemizin nasıl zarar gördüğünü anlaması için yaptığını söyledi. Bunun üzerine engin rahatladı.


c. Etkinlik sonunda hikâyelerinizi sınıf panosunda sergileyiniz.


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları MEB Yayınları

6. Anlatalım

a. Yukarıdaki metinde “ki”nin geçtiği yerleri bulup sırasıyla numaralandırınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları MEB Yayınları


b. Bulduğunuz “ki”leri kendinden önceki kelimeye ayrı ya da bitişik yazılma durumuna göre numaralarını kullanarak aşağıda gruplandırınız.
Cevap:

Ayrı Yazılanlar:

4- 5

Bitişik Yazılanlar:

1- 2- 3- 6- 7


c. Aşağıdaki örnek cümleleri ve “ki”nin cümleye kattığı anlamları inceleyiniz. Cümlelerin altına “ki”nin aynı anlamda kullanıldığı birer örneği metinden seçerek yazınız.
Cevap:

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 57 Cevapları MEB Yayınları


6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları MEB Yayınları

7. Anlatalım

a. Türkçemizin anlatım gücü ve zenginliğini yansıtan aşağıdaki metni okuyunuz.

6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 58 Cevapları MEB Yayınları


b. Aşağıdaki durumlara uygun iyi dilek, temenni, dua vb. sözleri örnekteki gibi yazınız.
Cevap:

Yemek hazırlayan kişiye “Eline sağlık! / Ellerin dert görmesin.” deriz.
Bayram ziyaretinde büyüklerimize ”Hayırlı Bayramlar” / ”Bayramınız Kutlu Olsun”. deriz.
Bir tanıdığımız yolculuğa çıkacağında ”Hayırlı Yolculuklar” / ”Yolunuz Açık Olsun.” deriz.
Bir oyunda birinci olan kişiye ”Tebrikler” / ”Başarıların Daim olsun.” deriz.
Alışveriş yaptığımız kişiye ”Kolay gelsin” / ”Hayırlı İşler” / ”Bol kazançlar” deriz.
Komşumuzun bebeği doğduğunda ”Allah analı babalı büyütsün” / ” Hayırlı olsun” deriz.


c. Seçtiğiniz kalıp sözlerden biri ile ilgili küçük bir karta açıklayıcı bir paragraf yazınız. Yazınızda aşağıdaki sorulardan ve yeni öğrendiğiniz söz varlığı unsurlarından yararlanınız.
Cevap: Kardeşim ilk doğduğunda eve gelen bir misafir Allah analı babalı büyütsün demişti. Bu cümleyi duyunca çok şaşırdım. Anneme sorduğumda bu söz bir bebek görüldüğünde söylenen bir sözdür. Bizim için iyi temennilerini sunarlar, bizde onlara teşekkür eder hepsini Allah analı babalı büyütsün diye karşılık veririz demişti.


ç. Kartlarınızı sınıf panosunda sergileyebilir ya da katlayarak öğretmeninizin gözetiminde bir araya toplayabilir, kartlardan birini rastgele seçerek sınıfta okuyabilir ve arkadaşlarınızla sözü tahmin etme oyunu oynayabilirsiniz.


Gelecek Derse Hazırlanalım

Yandaki karekodu okutarak “Kurtuluş Savaşı: Yokluktan Destana” adlı içeriği izleyiniz ve Millî Mücadele Dönemi’ne yönelik araştırma yapınız.
Cevap: Milletimizin bağımsızlık için çıktığı yolun adıdır Milli Mücadele Dönemi. Bu dönemde yaşanan olaylar şunlardır:

  • Mondros Ateşkes Antlaşması imzalandı. Osmanlı devleti sona erdi.
  • Mustafa Kemal Paşa Samsun’a çıktı. Milli Mücadele resmen başladı.
  • Havza ve Amasya Genelgeleri yayımlandı.
  • Misak-ı Millî ilan edildi.
  • 23 Ağustos-13 Eylül 1921 Sakarya Meydan Muharebesi
  • Cumhuriyetin ilanına giden yol açıldı.

Aradığınız ödevi bulamadıysanız lütfen MEB Yayınları 2025 ana içeriğimizi ziyaret ediniz.

Forum Sınıf Arama

Ders ve Çalışma kitabı cevapları aramalarınızda internet sitemizi daha üst sıralarda listelemek için aramalarınızın sonuna "forum sınıf" yazabilirsiniz.

Örnek Kullanım: 3. sınıf türkçe sayfa 11 forum sınıf