6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52-54-55-56-57. Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Yıldırım Çarparsa Seni De Çarpar, Beni De Metni Cevapları konusunun bulunduğu 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 52-53-54-55-56-57 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
1. Mustafa Kemal Atatürk’ün aşağıdaki özdeyişiyle ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Vatandan daha önemli bir konu olmadığını anlatmıştır. Atatürk’ün bu sözü vatanın ne kadar önemli bir seviyede olduğunu gösterir.
2. Mustafa Kemal Atatürk’ün başardıkları düşünüldüğünde onun hangi kişilik özelliklerine sahip olduğu söylenebilir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Atatürk çok zeki, ileri görüşlü, yardımsever ve vatansever bir insandır.
Aşağıda, metinden bazı sözcüklerin anlamları verilmiştir. Belirtilen sayı aralıklarına, anlamlarından hareketle bulduğunuz sözcükleri yazarak bulmacayı doldurunuz.
Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Ahmet Remzi’nin Antakya’ya gidememe sebebi nedir?
Cevap: Ahmet Remzi, Antakya işgal altında olduğundan ötürü gidememiştir.
2. Ahmet Remzi neden telgraf aracılığıyla Mustafa Kemal’i Havza ve Amasya ile görüştüremeyeceğini söylemiştir?
Cevap: Telgrafhanede paratoner olmadığından ve havanın yağmurlu dolayısıyla elektrik yüklü olacağından dolayı telgraf hatlarını toprağa verdiği için görüştürememiştir.
3. Mustafa Kemal telgrafhaneden ayrıldıktan sonra Ahmet Remzi niçin uzun süre yerinden kalkamamış olabilir?
Cevap: Ahmet Remzi, Mustafa Kemal’in korkusuzluğu ve cesareti karşısında şaşırdığından dolayı yerinden kalkamamış olabilir.
4. Metinde Mustafa Kemal Atatürk’ün hangi kişilik özellikleri ön plana çıkmaktadır?
Cevap: Atatürk’ün vatan sevgisi, fedakarlığı ve cesareti ön plana çıkmıştır.
a. Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Ardından cümlelerde tırnak içinde verilen ifadelerin her birini karşılayan sözcükleri bulunuz.
Cevap:
1. Silgi
2. Defter
3. Dost
b. a maddesinin birinci cümlesinde yer alan tırnak içindeki ifadeyi karşılayan sözcük “silgi”; ikinci cümlede “defter”; üçüncü cümlede ise “dost”tur. Şimdi soruları cevaplayınız
1. Bulduğunuz sözcüklerin ortak özellikleri nelerdir?
Cevap: Bulduğumuz sözcükler dil bilgisi bakımından isim olarak sınıflandırılır.
2. Bulduğunuz sözcüklerin kullanıldıkları cümlelerde anlama olan katkısı, cümle içindeki görevi nedir?
Cevap: Cümle içerisinde işi yapan isim görevinde olarak cümleye katkı sağlamışlardır.
c. Aşağıdaki cümlelerden bulduğunuz sözcüklerin ortak bir özelliğini anlatanların sonundaki kutuya “✓” koyunuz.
•Bu sözcükler; iş, oluş veya hareket bildirmektedir. []
•Bu sözcüklere “-mek / -mak” eki getirilemez. [✓]
•Bu sözcüklere “-mek / -mak” eki getirilebilir. []
•Bu sözcükler; varlık, duygu, düşünce veya kavramların karşılığıdır. [✓]
ç. “Yıldırım Çarparsa Seni de Çarpar, Beni de!” adlı metinde kullanılan isimleri bulup bu isimlerin metnin anlamına olan katkısını belirlemek için aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Metinde, isimlerin yerine etkinliğin a maddesindeki cümlelerde olduğu gibi isimlerin karşıladığı varlık, duygu, düşünce ya da kavramları açıklayan, anlatan ifadeler yazılsaydı metin nasıl etkilenirdi, değişirdi?
Cevap: Metinde verilmek istenen duygu ve odak noktası dağılırdı. Metin gereksiz yere uzamış olurdu.
2. Metinde, isim türünde sözcükler olmasaydı metnin anlamı nasıl etkilenirdi, değişirdi?
Cevap: Metinde bulunan cümleler anlam bakımından bozuk olurdu, verilmek istenen mesaj anlaşılmazdı.
a. Aşağıda, Mors alfabesindeki işaretlerin harf, sayı ve işaret karşılıkları verilmiştir. Bunları inceleyiniz.
b. Mors alfabesi ile yazılmış aşağıdaki şifreyi çözünüz. Ardından defterinize bulduğunuz şifreyi başlık olarak kullandığınız bir şiir yazınız.
Cevap: VATAN SEVDASI
Çalışmak, çalışmak ve daha çok çalışmak.
Vatan bize emanet, çalışmak değil garafet.
Atalarımızın fedakarlığı, bugün için,
Huzurla, bağımsızlıkla yaşayabilmek için.
c. “Dalgalan sen de al bayrak.” cümlesini, Mors alfabesiyle aşağıya yazınız.
Cevap: _../ ._ / ._.. / _ _ ./ ._/ ._.. / ._ / _.
… / . / _.
_.. / .
._/ ._..
…/ ._ / _ . _ / . _ . / ._ / _._
Araştırmanızdan edindiğiniz bilgilerden yararlanarak Atatürk’ün gerçekleştirdiği inkılaplar ve bu inkılapların önemiyle ilgili bir konuşma yapınız.
Cevap: Atatürk’ün Cumhuriyet’in ilanı sürecinde ve sonrasında yaptığı inkılaplar bizim çağdaş ve bağımsız bir devlet olmamız için yapılmıştır. Bizim kendi kendimizi yönetebileceğimiz cumhuriyet sistemi ile beraber kendimizi daha çok geliştirebilmeye başladık.
“Millî Mücadele ve Atatürk” temasına uygun bir hikâye yazınız. Hikâyenize uygun bir başlık bulunuz.
Cevap:
Tarihler 19 Mayıs 1919’u gösterdiğinde Atatürk’ün Samsun’a ayak basacağı tüm Samsun halkına yayılmıştı. Bunu duyanlardan birisi de Nazife Nine’ydi. Nazife Nine, boynu bükük, bastonuyla belnii tuta tuta köyünden çıkıp Samsun limanına kadar terliğiyle yürümüş. İstermiş ki Atatürk’ü canlı bir şekilde görebilmek, onun alnından öpebilmek.
Nazife Nine sabah namazda çıktığı yolda öğle vakti varmış, varmış ama Atatürk’ün yanaşacağı liman çok kalabalıkmış. Nazife Nine bu kalabalığı geçemeyeceğini fark edince çok üzülmüş ve gözlerinden yaşlar akmış. Bunu gören bölgedeki vazifeli memurlardan Mehmet Bey durumu Nazife Nine’den öğrenince derhal Atatürk’ün yaverine ulaşmış ve durumu anlatmış. Atatürk yaveri, Atatürk’e durumu anlatınca doğrudan Nazife Nine’nin yanına doğru gitmiş ve ona doğru çömelerek ne istediğini sormuş.
—Evladım, benim senden bir şey isteme hakkım yoktur. Sen bu vatan için elinden gelenin fazlasını yapıyorsun. Benim tek dileğim seni gözlerimle görüp alnından öpmekti.
Atatürk bu durum karşısında çok duygulanmış ve Nine’nin eline doğru eğilerek onun elini öpmüş, o sırada Nazife Nine’de Atatürk’ün alnından öperek mutluluktan ağlamış.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.