6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 34-35-36-37-38-39. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Türkiye’m Metni Cevapları konusunun yer aldığı 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 34-35-36-37-38-39 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
1. Hangi görselin ülkemizdeki hangi tarihî veya turistik yere ait olduğunu biliyor musunuz? Çerçeve içinden seçerek ilgili görselin altına yazınız.
2. “Türkiye, dünyadaki cennettir.” diyen biri, niçin böyle düşünüyor olabilir? Açıklayınız.
Cevap: Türkiye, dünyada eşi görülmemiş bir coğrafyaya sahiptir. İçerisinde binlerce tarihi yapısı, çok çeşitli kültürel yapısı, doğal güzellikleri ve coğrafi yapısı onu cennet olarak adlandırılmasına neden olmuş olabilir.
Kendini konuşanın yerine koyarak dinleme yöntemiyle “Türkiye’m” adlı şiiri önce dinleyiniz, ardından metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Şair, şiiri hangi duygularla yazmış olabilir?
Cevap: Şiir Türkiye’ye karşı duyulan sevgi ve saygı duygularıyla yazılmıştır.
2. Şair, şiir için neden “Türkiye’m” başlığını kullanmış olabilir? Siz olsaydınız hangi başlığı kullanırdınız? Niçin?
Cevap: Şiir’de Türkiye’den bahsettiği ve Türkiye’yi sahiplendiği, kendine aitmiş gibi hisettiği için için Türkiye’m demiştir. Ben olsaydım Canım Vatanım ismini koyardım.
Metni bir kez daha dinleyerek metinde anlamını bilmediğiniz sözcük ve sözcük gruplarının anlamlarını tahmin ediniz. Ardından bu sözcüklerin anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğrenerek bu sözcükleri ve bu sözcüklerin anlamlarını “Benim Sözlüğüm” defterine yazınız. Yazdığınız her sözcükle bir cümle kurarak cümlenizi sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap:
kazma
Tahminim: Toprak kazmaya yarayan alet
Sözlük Anlamı: Toprağı kazıp kaldırmak için yapılan saplı demir aleti.
Cümlem: Babam, bodrumdan bir kazma ve kürekle fidanın yanına geldi.
sınır
Tahminim: Tel örgü
Sözlük Anlamı: İki komşu devletin topraklarını birbirinden ayıran çizgi
Cümlem: Cumhurbaşkanı, doğu sınırında görev yapan askerlere moral ziyareti yaptı.
çiğdem
Tahminim: Bir bölgenin ismi
Sözlük Anlamı: Çekirdek
Cümlem: Bir kese kağıdı dolusu çiğdemle yanımıza geldi.
Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1. Şiir, duygu ve düşüncelerinizde herhangi bir değişikliğe yol açtı mı? Açıklayınız.
Cevap: Ülkemizin aslında gördüğümüz fakat fark etmediğimiz güzelliklere ve kıymete sahip olduğunu fark ettim.
2. Sizce şair, ülkemizin güzelliklerini, değerini etkili bir şekilde anlatabilmiş midir? Açıklayınız.
Cevap: Kesinlikle anlatmıştır. Ülkemizin dört bir yanını çok doğru şekilde anlatabilmiş.
3. Sizden ülkemizle ilgili bir şiir yazmanız istenseydi neler anlatırdınız?
Cevap: Ülkemi anlatabilmek için çok uzun bir şiir yazmam gerekirdi çünkü ülkemin güzelliklerini anlatmam çok uzun sürerdi.
a. Aşağıdaki cümlelerde bulunan her boşluğa, verilenlerden uygun olanı yazınız.
•Kütüphaneden ödünç kitap aldın mı?
•Yarın hava yağmurlu mu?
•Karşıdan gelen sizin otobüs mü?
•Okuduklarının arasında bu en güzeli mi?
b. Boşluklara yazdığınız sözcüklerin cümleye kattığı anlamı söyleyiniz.
Cevap: Boşluktaki sözcükler cümleye soru anlamı katmıştır.
c. Soru ekini (mi) kullanarak defterinize beş tane soru cümlesi yazınız.
Cevap:
Dinlediğiniz metnin konusu ve ana duygusunu belirleyerek uygun yere yazınız.
Metnin konusu nedir?
Cevap: Metnin konusu Türkiye’nin dört bir yanında yer alan çok farklı güzellikler ve değerlerimizdir.
Metnin ana duygusu nedir?
Cevap: Metnin ana duygusu Türkiye’ye duyulan sevgidir.
Aşağıdaki form üzerinde, ülkemizin dünyada daha iyi tanınmasına katkıda bulunmak amaçlı bir proje taslağı hazırlayınız. Hazırladığınız taslağı sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Projenin Adı: Gerçek Türkiye’yi Görmek
Projede Görev Alacak Takım Arkadaşlarınız: Anıl, Furkan, Ahmet, Pelin, Nisa ve Tusem
Eylem Planınız(Sırasıyla Yapılacak İşler): Gruplara ayrılarak Türkiye’nin güzellikleri hakkında bilgi toplayıp sunum ve dosya haline getireceğiz. Bunun için üç gruba ayrılacağız. Bir grup Türkiye’deki doğal güzellikleri, bir grup tarihi güzellikleri bir grup ise kültürel öğelerimizi araştıracaktır.
Projede Kullanılacak Araç, Gereç ve Malzemeler: Bilgisayar, mavi dosya, A4 kağıdı, kalem, silgi ve şeffaf dosya.
Projeden Beklediğiniz Sonuçlar: Türkiye’nin aslında bilinenden çok daha farklı güzelliklere ve değerlere sahip olduğunun anlaşılması ve bir gazetenin hem baskısında hemde internet sitesinde paylaşılmasını sağlamak.
a. Aşağıdaki cümlelerde yer alan yabancı kökenli ve dilimize henüz yerleşmemiş sözcükleri bulunuz ve örnekteki gibi Türkçe karşılıkları ile eşleştiriniz.
Cevap:
b. Yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş sözcüklerin Türkçe karşılıklarını kullanmak neden önemlidir? Açıklayınız.
Cevap: Dilimize ait kelimeler üretemezsek, sürekli yabancı kelimeler kullanmaya alışırsak bir süre sonra kendi benliğimizi kaybeder ve geçmişimizi öğrenemeyiz.
Karamanoğlu Mehmet Bey’in aşağıdaki sözünü okuyunuz. Bu sözün sizde uyandırdığı düşünceler ile ilgili hazırlıksız bir konuşma yapınız. Konuşmanız sırasında yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş sözcüklerin Türkçe karşılıklarını kullanmaya özen gösteriniz.
Cevap: Karamanoğlu Mehmet Bey, sert bir yöntemle olsa bile doğru bir karardır. Konuşurken yabancı kelimeler kullanmak veya yabancı dilde konuşmayı alışkanlık haline getirmek bir süre sonra bizim dilimize zarar verir ve benliğimizi kaybederiz.
Sınıfa getirdiğiniz araç gereçleri kullanarak Türkçemizin güzel ve doğru kullanılması ile ilgili bir afiş tasarlayınız. Tasarladığınız afişi, öğretmeninizin rehberliğinde sınıf panosunda paylaşınız.
a. “Anadolu, sevgi, kültür, misafir, gelenek” sözcüklerine de yer verdiğiniz hikâye edici bir metin yazınız. Yazınızda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş sözcükler kullanmamaya dikkat ediniz. Metninize uygun bir başlık bulunuz.
Cevap:
Kaymakam ve Anadolu İnsanı
Kaymakam şehir merkezinden uzaktaki bir köye giderken yolda teker patlar ve tekerleği tamir edemezler. Karınlarını doyurmak yakınlardaki bir köye giderler. Yakınlardaki köye ulaştığı sırada ilk gördüğü evin kapısını çalıp biraz su ve yemek istemiş.
Ev sahibi kaymakam ve yaverine bakıp yabancı olduklarını anlayınca içeriye almış ve evinin en güzel odasında oturtmuş. Ev sahibi kaymakam için evinde yemeği olmadığı için bahçesindeki son tavuğunu kaptığı gibi kesmiş ve bir güzel hazırladıktan sonra pişirmeye koyulmuş. Yemeği hazırlayıp kaymakamın önüne serdikten sonra kendisi yemeyince kaymakam ona sormuş.
—Sen neden yemiyorsun amca?
—Ben bu sabah biraz hurma ve pilav yedim. Siz misafirsiniz bunları ikram edemezdim başka da yemeğim yoktu. Size bahçemdeki son tavuğu alıp hazırladım. Elimden bunlar gelir, kusuruma bakmayın.
Kaymakam bunu öğrendiği anda lokmalar boğazında düğümlenir ve çok duygulanır. Zor durumdaki adamın son tavuğunu yediği için çok üzülmüştür. Kaymakam yemeğini biraz daha devam ettirdikten sonra teşekkür edip evden ayrılmış ve kaymakamlığa dönmüş. Kaymakamlıktayken yaverine şunları söyledi.
—Bu anadolu insanın içerisindeki misafirperverlik, sevgi ve saygı bitmedikçe bizlere bir şey olamaz. Senden ricam kendi maaşımdan alacağınız beş tavuk bir tane horozu o amcanın evine bırak.
b. Yazınızdaki yazım ve noktalama hataları ile anlam bütünlüğünü bozan ifadeleri öğretmeninizin yardımıyla belirleyerek düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Nedenim çok iyi bir uygulama olduğu için hep bunu kullanıyorum bunun için teşekkürler
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.