6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 26-28-29-30-31-32-33. Cevapları Yıldırım Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde Kaynatılmış Tohum Metni Cevapları konusunun da bulunduğu 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 26-28-29-30-31-32-33 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
İyilik yapmak nedir? İyilik nasıl yapılır?
Cevap: İyilik yapmak, herhangi bir karşılık beklemeden yapılan şeylerdir. Herhangi bir şeyde yardımcı olmak, düşünmek, hayvanlar konusunda merhametli olmak iyilikten geçmektedir.
Aşağıdaki görselleri inceleyiniz ve görsellerin vermek istediği mesajı belirleyiniz.
Cevap: Görsellerde anlatılmak istenen iyilik yapmak sadece çevremizdekilere değil canlı cansız bütün varlıklarla yapılmaktadır. İyilik mesajı verilmektedir.
“İyilik” kavramını nasıl tanımlarsınız?
Cevap: İyilik yapmak, herhangi bir karşılık beklemeden yapılan şeylerdir.
Sizce herhangi bir kişiye karşılık beklenerek yapılan yardıma iyilik denebilir mi? Açıklayınız.
Cevap: Bence karşılık beklenerek yapılan şey iyilik değildir. Bencilliktir. Kendini düşündüğü için onu yapmış sayılır.
Bir iyilik yaptığınızda ya da size bir iyilik yapıldığında neler hissediyorsunuz? Açıklayınız.
Cevap: İyilik yaptığımda kendimi çok huzurlu ve mutlu hissediyorum. Bana da iyilik yapılınca mutlu oluyorum ve kendimi karşı tarafa mahçup hissediyorum.
Okuduğunuz şiirde geçen bazı sözcüklerin anlamları aşağıda verilmiştir. Verilen anlamlardan yararlanarak bu sözcükleri şiirden bulunuz ve noktalı yerlere yazınız.
Cevap:
Minnet : Yapılan bir iyiliğe karşı kendini borçlu sayma, gönül borcu.
İyilik : Karşılık beklenilmeden yapılan yardım.
Gönül : Sevgi, düşünüş, anma, hatır vb. kalpte oluşan duyguların kaynağı.
Oluk : Bir şeyin akmasına yarayan üst yanı açık boru.
➠ Okuduğunuz şiirin ana duygusunu belirleyip bu kavramı anlamına uygun bir cümlede kullanınız.
Cevap:
Şiirin Ana Duygusu: İyiliktir.
Cümle: Karşıdan karşıya geçmek isteyen teyzeye iyilik yapıp yardımcı oldum.
Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiire göre cevaplayınız.
1. İki kardeş hangi mevsimde ve nasıl bir havada yürüyüşe çıkmıştır?
Cevap: Yaz günü fırın yakılmış ateş gibi bir sıcakta yürüyüşe çıkmışlardır.
2. Yürüyüş, kardeşlere niçin zehir olmuştur?
Cevap: Susuzluktan dolayı zehir olmuştur.
3. Kardeşler neyi merak etmişlerdir? Meraklarını neden giderememişlerdir?
Cevap: Çeşmeyi kimin yaptığını merak etmişlerdir. Yapanın ismi silik olduğundan kimin yaptığını öğrenememişler. Bu yüzden meraklarını giderememişlerdir.
4. Sizce şair gönüllerimizi neden çeşmeye benzetmiştir?
Cevap: Hiç karşılık beklemeden yapıldığı için gönülden yapmamız gereken iyilikleri de öyle yapmamız için benzetilmiştir.
5. Şair, “Yavrum, adsız bir çeşme ol.” sözüyle ne anlatmak istemiştir?
Cevap: Habersiz, sessiz sedasız iyilik yapmamız gerektiğini anlatmaktadır.
6. “Adsız Çeşme” şiirinin çocuklara öğüt vermek amacıyla yazılmış bir şiir olduğu söylenebilir mi?
Cevap: Evet. Bu şiir çocuklara çok güzel bir öğüt olmuştur.
Şair, iyiliği niçin suya benzetmiş olabilir? “Adsız Çeşme” şiirinin şairi siz olsaydınız iyiliği neye benzetirdiniz? Niçin?
Cevap: Hem habersiz yapılan bir çeşmeden aktığı için hem de sürekli aktığı için benzetilmiş olabilir. İyilik de gönülden gelen ve sürekli yapabiliriz. Ben olsam iyiliği ektiğimiz bir meyve ağacına benzetirdim. Ben ona nasıl bakarsam o da bana zamanı gelince meyvesini verir.
Sizce şair, şiire neden “Adsız Çeşme” başlığını vermiş olabilir? Siz olsaydınız bu şiire hangi başlığı verirdiniz? Niçin?
Cevap: Çeşme’nin kim tarafında yapıldığı belli olmadığı için bu başlığı koymuştur. Ben bu şiire ” Sudan İyilikler” başlığını verirdim. Çünkü çeşmeden akan suyu iyiliğe ve gönle benzetmiştir.
Aşağıda verilen örnekten hareketle yaptığınız veya yapmayı düşündüğünüz iyilikleri ilgili kutucuklara yazınız.
Cevap:
Aşağıda verilen grafikte bir ortaokuldaki öğrencilerin kardeş okullarına göndermek üzere topladıkları kırtasiye gereçleri ve kitap sayıları ile ilgili bilgi verilmiştir.
Bu grafiğe göre aşağıdaki sonuçlardan hangileri doğrudur? Doğru olan ifadelere “D”, yanlış olan ifadelere ise “Y” yazınız.
Cevap:
(Y) 5 ve 6. sınıf öğrencileri, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinden daha fazla kırtasiye gereci toplamıştır.
(D) 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin bağış için topladıkları kitap sayısı daha fazladır.
(D) Toplanan kitap sayısı kırtasiye gereçlerinden fazladır.
(Y) 5 ve 6. sınıf öğrencileri, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinden daha fazla kitap ve kırtasiye gereci toplamıştır.
Aşağıdaki dizelerde altı çizili sözcüklerin hangi anlamda kullanıldığını belirleyerek ilgili kutucukları işaretleyiniz.
“Ateş gibi sıcak vardı.”, “Yazılıydı bir tek isim. / O da silik, kim bilir kim?”
Cevap:
Öğretmeninizin denetiminde “Gençlerin İyilik Ağacı” projesinden hareketle okulunuzda bir iyilik hareketi başlatmak için beyin fırtınası yapınız. Daha sonra konu hakkındaki duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Okulumuzda “Gençlerin İyilik Ağacı” projesi kapsamında bir program oluşturduk. Huzurevinde kalan yaşlılar için ziyaret düzenledik. Onlarla sohbet ettik, yemek yedik. Çok mutlu oldular. Onların bu mutluluğunu görünce biz de çok mutlu olduk. Bu programı sürekli tekrar etmek istiyoruz.
“İyilik ve Kötülük” metnini okuyunuz. Aşağıdaki soruları cevaplayıp “iyilik” kavramıyla ilgili duygu ve düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
• Metindeki yaşlı adama göre beyaz ve siyah köpek neyin simgesidir?
Cevap: İyiliğin ve kötülüğün simgesidir.
• “Ben hangisini daha iyi beslersem o!” sözüyle yaşlı adam ne anlatmak istiyor?
Cevap: Yaşlı adam, biz yaparsak karşımızdaki de yapar demek istemiştir.
• Sezai Karakoç’un “Belki kötülükleri tamamen bitiremeyiz ama iyilikleri çoğaltabiliriz.” sözünden hareketle iyiliklerin nasıl çoğaltılabileceğine günlük hayattan örnekler veriniz.
Cevap: İyiliği etrafımıza daha çok yayabilmek için kendimiz de farklı farklı iyilikler yaparak çevremizdekilere de örnek olabiliriz. Bu sayede iyiliği de çoğaltabiliriz.
Aşağıdaki özdeyişlerden hareketle bir özdeyiş de siz yazınız. Yazdığınız özdeyişin altına adınızı ve soyadınızı eklemeyi unutmayınız.
Cevap:
“Adsız Çeşme” adlı şiirde ele alınan duygu, düşünce, hayal ya da olayları geliştirip yaratıcılığınızı kullanarak defterinize bir hikâye yazınız. Hikâyenize uygun bir başlık belirlemeyi unutmayınız.
Cevap:
Zamanın birinde kuraklıktan dolayı bir nehre kıyısı olan ormandaki bitkiler ve ağaçlar kurumaya başlamış. Nehirdeki su bitmek üzereymiş. İçindeki balıklar kalan su birikintisinde yaşamaya çalışmışlar. Ağaçlar ve bitkiler su ihtiyaçlarını nehirden almayı bırakmışlar balıklar ölmesin diye. Ama kendileri de kötü durumdadırlar. Buna denk gelen bir fil hemen en yakın ormandan hortumuyla nehre su taşımış. Nehirdeki balıklar canlanmış tekrar ama bitkiler hala çok solgun kalmışlar. Balıklarda onları düşünen ağaçların bu halde kalmamaları için ağızlarıyla su fışkırtarak onları sulamışlardır. Bu sayede hem bitkiler hem de balıklar kurtulmuşlardır. Fil de onlarla arkadaş olarak beraber yaşamaya başlamışlardır.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.