6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 127-128-129-130. Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Keloğlanın Sihirli Tası Metni Cevapları konusunun da bulunduğu 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 127-128-129-130 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
1. Aşağıdaki hangi iki atasözünün birbiriyle ilişkili olduğunu belirleyiniz. Belirlediğiniz bu atasözlerinde verilmek istenen mesajı söyleyiniz.
Cevap: “Aza kanaat etmeyen çoğu hiç bulamaz.” atasözü ile “Deveyi yardan uçuran bir tutam ottur.” atasözü işkilidir. Bu atasözlerinde az olanla yetinmemiz gerektiğini böylece çoğu bulabileceğimizin mesajı verilmektedir.
2. Görselden hareketle “Keloğlan’ın Sihirli Tası” adlı metinde ne anlatıldığını tahmin ediniz. Tahmininizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Keloğlanın sihirli tasıyla sulama yaparak bahçesini çiçeklendirdiğini tahmin ediyorum.
Metni dikkatle dinleyiniz. Metni dinlerken aşağıdaki soruların cevaplarını defterinize yazınız. Cevaplarınızdan hareketle metnin özetini yazarak sınıfta okuyunuz.
• Metinde hangi şahıslara / varlıklara yer verilmiştir?
Cevap: Metinde Keloğlan, keloğlanın annesi ve diğer insanlara yer verilşmiştir.
• Metinde “yer ve zaman” kavramıyla ilgili hangi bilgilere yer verilmiştir?
Cevap: Metinde yer ve zaman kavramıyla ilgili evvel zaman içinde, ırmak kenarında geçtiği bilgilerine yer verilmiştir.
• Metnin serim, düğüm, çözüm bölümünde ne anlatılmaktadır?
Cevap: Keloğlan bir gün annesini mutlu etmek için balık tutmaya gitmiştir. Balığı tutmuş ve içinde bir tas bulmuştur. Bu balık ve tası annesine götüreceği için sevinirken, tasa su doldurup balığı yıkamak istemiştir. Keloğlan tası doldurup dökmek isterken bir anda sular altına dönüşmüş ve keloğlan şaşkınlık içinde bakakalmıştır. Keloğlan bu altın olarak akan suyla o kadar altın biriktirmiş ki ülke hükümdarı bile onun yanında fakir kalırmış. Kendine bu altınlarla kendisine saray yaptırmış, hizmetçiler tutmuştur. Ama bu lüks onu şımartmış ve annesinin öğütlerini bile dinlememeye başlamıştır. Keloğlanın kibirli ve şımarık hareketlerinden dolayı insanların ona sevgisi azalmıştır. Bir gün yine tasına su doldurup altın biriktirmeye gittiği zaman tas ırmağa düşmüş. Keloğlan tası almaya çalışırken hırsızlar altınları çalmışlar ve keloğlan neredeyse boğuluyormuş. Keloğlan olayları annesine anlatmış ve annesi ona tasın onu şımarttığını anlatmış. Keloğlan annesini haklı bulmuş ve bir daha tası aramamış.
• Metnin serim bölümüyle çözüm bölümü arasında hangi değişiklikler meydana gelmektedir?
Cevap: Serim bölümünde keloğlan çok fakirken çözüm bölümünde altınları olmuş kendine saraylar ve hizmetçiler tutmuştur.
Metinde anlamını bilmediğiniz sözcükler varsa bunların anlamlarını TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten öğreniniz. Öğrendiğiniz sözcükleri ve sözcüklerin anlamlarını “Benim Sözlüğüm” defterine yazınız.
a. Metinden alınan aşağıdaki parçayı okuyunuz.
“Keloğlan’ın böyle kendini beğenmesi, şımarması ve hırsa kapılması insanların ona duyduğu sevgiyi azaltmış. Herkes ‘Eski hâli bundan daha iyiydi. Gözünü hırs bürüdü Keloğlan’ın.’ demeye başlamış.”
b. “Gözünü hırs bürümek” deyiminin kullanıldığı cümleye ve metne nasıl bir katkıda bulunduğunu açıklayınız. Ardından siz de bu deyimi cümlede kullanınız.
Cevap: Bu cümle metnin anlamını güçlendirmiş ve metne çarpıcılık katmıştır.
a. Aşağıya, “hırs” sözcüğünün çağrıştırdığı kavramları yazınız.
Cevap:
b. Etkinliğin “a” maddesinde yazdığınız kavramların tamamına yer vererek defterinize istediğiniz türde kısa bir metin yazınız. Yazdığınız metni sınıfta okuyunuz.
Cevap: Hırs insanların olaylar karşısında gösterdiği çaba bütünüdür. Bu hırs yerinde olduğu sürece kişiye kazandırır. Örneğin çok istekli olduğumuz bir konuda azim eder, çabalarsak karşılığını alırız. Ama bu hırs aşırıya kaçar, içinde kibir, kıskançlık ve öfke barındırırsa bize her zaman kaybettirir.
Metinle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Metnin konusu nedir?
Cevap: Balık tutan keloğlanın sihirli bir tas bulup kibirlenmesi ve tası kaybetmesi anlatılıyor.
Metinde asıl anlatılmak istenen düşünce nedir?
Cevap: Kibirli olmanın kötü bir şey olduğundan bahsedilmektedir.
Metnin içeriğine uygun bir başlık belirlemek için aşağıdaki soruları cevaplayınız.
Yazar okuduğunuz metin için neden “Keloğlan’ın Sihirli Tası” başlığını kullanmıştır?
Cevap: Yazar sihirli bir tastan bahsettiği için bu başlığı koymuştur.
Bu başlık metinde anlatılanlarla uyumlu, metne uygun mu? Açıklayınız.
Cevap: Bu başlık metne uygundur. Çünkü metinde keloğlanın bulduğu sihirli bir tastan bahsedilmektedir.
Yazar siz olsaydınız metin için hangi başlığı kullanırdınız?
Cevap: Yazar ben olsaydım metin için ”Kibrin Sonu” başlığını koyardım.
Aşağıdaki soruyla ilgili duygu ve düşüncelerinizi empati kurarak açıklayınız. Masaldaki sihirli tası siz bulsaydınız neler hisseder ve neler yapardınız?
Cevap: Metindeki sihirli tası ben bulsaydım yardıma ihtiyacı olanlara ve ihtiyacım olduğu kadar kendime alırdım.
Aşağıdaki görselden hareketle hem gerçek hem kurgusal unsurlar içeren bir olay tasarlayınız. Tasarladığınız olayı sınıfta arkadaşlarınıza anlatınız.
Cevap:
Zehra ve arkadaşları bir salı günü evlerinde ders çalışırken arkadaşlarıyla dışarıdaki o sırada geçmekte olan göçmen kuşları seyrediyormuş. Arkadaşlarıyla bu kuşların nereye gittiklerini merak ettikleri için kendi aralarında sohbet ederlermiş. Bu sırada içlerinden Kamil “Neden onlara sormuyoruz?” diyerek kuşlardan birine el sallayarak yanına çağırmış ve ona sormuş.
-”Siz nereye yolculuk ediyorsunuz?”
-”Merhaba çocuklar biz Güney’e yolculuk yapıyoruz.” demişler. Çocuklarda peki bu ipler ne diye sorunca çocuklara:
-”Biz bu iplerle çatısına yuva yaptığımız evi de Güney’e götürmeyi düşünüyoruz. Bu evin içindeki aile bize her zaman bakıp, bizleri besliyor.” demişler.
Bunu duyan ve evin kuşlarla birlikte havada süzüldüğünü gören çocuklar çok şaşırmışlar ve heyecanlanmışlar. Kendi aralarında onların da evlerinin uçtuğunu hayal etmişler ve artık bizde gördüğümüz her kuşu besleyelim belki bir gün bizde uçarız diye düşünmüşler.
a. Biraz sonra, istediğiniz konuda bilgilendirici bir metin yazacaksınız. Metni yazmaya geçmeden önce aşağıdaki yönergeleri uygulayınız.
b. Metnin ilk paragrafında yazma amacınızı açıkça ifade ederek belirlediğiniz konu ve ana fikirde, defterinize bilgilendirici bir metin yazınız. Metni gözden geçiriniz ve gerek duyuyorsanız yeniden düzenleyiniz. Varsa metindeki yazım ve noktalama hatalarıyla anlatım bozukluklarını düzeltiniz. Yazdığınız metni sınıfta arkadaşlarınıza okuyunuz.
Cevap:
Yardımlaşma
Yardımlaşma kişiyi erdem sahibi yapar. Toplumun düzeni ve ilkeleri vardır. Bana göre yardımlaşma bunlardan en önemlisidir. Çünkü yardımlaşma hem yardıma yapan kişiyi hem de yardım alan kişiyi mutlu eder. Bu erdem kişilerin insanlarla olan iletişimini güçlendirir. Ve yardımlaşma bilincinde olan insanlar daha anlayışlı, sosyal çevreye daha açık olurlar.
Aşağıdaki formu kullanarak 8. etkinlikte yaptığınız yazı çalışmasından hareketle kendinizi değerlendiriniz. Gerçekleştirdiğinizi düşündüğünüz eylemlerin karşısına “✔” işareti koyunuz.
Cevap:
Teknoloji kullanımının günlük hayatımıza olan etkileri hakkında bir araştırma yapınız.
Cevap: Teknoloji kullanımı günlük hayatımıza çok kolaylık sağladı. Artık uzaklar bizim için daha yakın, sevdiklerimize bir tuşla ulaşabilir, birden fazla ağdan birden fazla bilgi kaynaklarına ulaşabiliriz. Tabii ki aynı zamanda bu teknolojinin günlük yaşamımıza zararlı etkileri de oldu. Örnek verecek olursak sosyal hayatımızı çok etkiledi.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.