6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 116-119-120-121-122-123. Cevapları Yıldırım Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerine en çok ihtiyaç duyabilecekleri ders kitapları ve konu arasında yer alan ayrıca içerisinde Bayram Yeri Metni Cevapları başlıklı yazıların bulunduğu 6. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 116-119-120-121-122-123 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla, konuyla veya herhangi bir şeyle alakalı yorumda bulunmak için aşağıda bulunan kutucukları kullanabilirsiniz.
Aşağıda verilen dörtlüğü okuyup şairin çocukluğundaki bayram günlerini neden özlemiş olabileceğini arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Şair çocukluğundaki bayram günlerinde mutlu olduğu ufak şeylerin günümüzde değersiz olmasından dolayı özlemiş olabilir.
Okuduğunuz metinde “bayram” sözcüğü hangi anlamda kullanılmıştır?
Cevap:
“Bayram” sözcüğünü belirlediğiniz anlama uygun olarak cümlede kullanınız.
Cevap: Dedem torununu kucaklayınca bayramı yaşadı.
“Tutturmak” sözcüğünü verilen anlamlarına uygun olarak birer cümlede kullanınız.
Cevap:
1. Aklına koyup direnmek, ısrar etmek.
Cümle: İstediklerini almamız için tutturdu.
2. Çivi, toplu iğne, çengelli iğne vb. ile iliştirmek, bağlamak.
Cümle: Eşarbını iğneyle tutturdu.
3. Hedefe vardırmak, değdirmek, isabet ettirmek.
Cümle: İstediği okulu çalışarak tutturdu.
Aşağıdaki soruları okuduğunuz metne göre cevaplayınız.
1. Torunu ve ninesi bayram yerini bulmakta neden zorlanmışlardır?
Cevap: Eski bayram yerine binalar dikildiği ve bayram yeri ufaldığı için bulmakta zorlanmışlardır.
2. Bayram yerinde neler değişmiştir?
Cevap: Bayram yeri küçülmüş, sakızcılar, çayırlar, kıyma kebapçılar, şerbetçiler kaldırılmış, yerlerine binalar dikilmiş.
3. Nine bayram yerinde hangi gösteriyi izlemek istiyor?
Cevap: Karagöz gösterisini izlemek istiyor.
4. Nineye çarpan delikanlının davranışıyla ilgili neler söyleyebilirsiniz?
Cevap: Nineye çarpan delikanlının davranışı saygısızca ve terbiyesizce olduğunu söyleyebiliriz.
5. Hikâyenin ana fikri nedir?
Cevap: Eski bayramların önemi ve nasıl kutlandığı.
6. Metni okurken neler hissettiniz? Metinde sizi gülümseten olay ve konuşmalar nelerdir?
Cevap: Metni okurken hüzünlendim. Ninenin duyduklarına şaşırıp tekrar tekrar sorular sorması beni gülümsetti.
Okuduğunuz metnin hikâye haritasını tamamlayınız.
Cevap:
Olay
Nedir: Ninenin eski bayramları bulamaması.
Nasıl başlıyor: Nineyi, torununun eski bayram yerine götürmesiyle başlıyor.
Nasıl gelişiyor: Ninenin bayram yerini ve aradığı hiç bir yeri bulamamasıyla gelişiyor.
Nasıl sonuçlanıyor: Ninenin üzülüp kabullenmesiyle sonuçlanıyor.
Mekan: Eski bayram yeri.
Zaman: Bayram günü
Şahıs ve Varlık Kadrosu: Nine, torun, yoldan geçen kişiler.
Anlatıcı: Torun
Hikâyedeki nineyle kendi ninenizin özelliklerini karşılaştırınız.
Cevap: Hikayedeki nine inatçı, ısrarcı, alıngan ve eski bayramları özleyen bir kişilik. Benim ninem gelişen çağın farkında ve kabullenmiş.
Sizce torun, ninesini bayram yerine götürmeseydi kendisini nasıl hissederdi? Böyle bir durumda o olayların nasıl gelişeceğini torunun bakış açısına göre defterinize yazınız.
Cevap: Bence torun, ninesini bayram yerine götürmeseydi üzgün ve mahcup hissederdi.
Ninemin ısrarlarına rağmen onu götürmemekte kararlıydım. Götürsem eski bayramların kalmadığını anlayarak üzüleceğinden ve hastalanacağın korkuyordum. Bende başka bir çare düşünüp sonunda buldum. Bayram günün tüm ailemizi büyüğünden küçüğüne evimize davet ettim ve büyük bir sofra kurdurttum. Böylelikle ninem eski bayramları unutup gitti.
Bayram yerinde aradığı hiçbir şeyi bulamayan ninenin hikâyenin sonunda torununa söylediği sözden ne anladığınızı yazınız.
Cevap: Nine son söylediği sözle daha fazla kalarak eski bayramların artık olmadığını anlamak istemediğini söylemek istemiştir.
Aşağıda verilen özelliklerden okuduğunuz metne uygun olanları işaretleyiniz.
Cevap:
Okuduğunuz metinden yararlanarak iki tane amaç-sonuç cümlesi yazınız.
Cevap:
Okuduğunuz metnin görsellerini inceleyerek görsellerin metne olan katkısını yazınız.
Cevap: Görseller metnin anlatımını desteklemiştir.
Aşağıdaki kutucuklara bayram geleneklerimizi örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
BAYRAM
“Bayram Yeri” metninden alınan aşağıdaki bölümü okuyunuz. Metinde geçen tekil, çoğul, somut ve soyut adları belirleyerek ilgili yerlere yazınız.
Cevap:
Tekil adlar: Çocuk, nine, kumaş, kız, sofra, oğlan, bayram, sabah, otobüs, yüz.
Çoğul adlar: Dualar, zamanlar, günler.
Somut adlar: Çocuk, nine, kumaş, kız, sofra, otobüs, yüz.
Soyut adlar: Dualar, zamanlar, günler, bayram, sabah.
Aile büyüklerinizin zamanındaki bayramlarla günümüzün bayramlarını karşılaştırınız. Ailenizde sürdürülen bayram geleneklerinin neler olduğunu arkadaşlarınızla paylaşınız. Konuşma sırasında sözcükleri anlamlarına uygun kullanmaya özen gösteriniz.
Cevap: Büyüklerimin bayram zamanında bir ay önceden dip bucak temizlik yapılır, bir kaç gün öncesinde tatlılar, yemekler, içecekler, şekerler alınır, yeni kıyafetler alınır, küçükler aile büyüklerinin yanına gider ellerini öperek bayramlarını kutlar, ziyaretler yapılır, topluca akşam yemeği yenir ve kutlamalarla geçermiş. Günümüzde bayram için verilen tatilleri, tatile çıkmak için kullanıyor, büyüklerimizin bayramları telefondan kutlanıyor.
Aşağıdaki metinden de yararlanarak günümüzde unutulmaya yüz tutmuş bayram geleneklerinin neler olduğu ve bu geleneklerin sürdürülememe nedenleri hakkında arkadaşlarınızla tartışınız. Konuşma sırasında sözcükleri anlamlarına uygun kullanmaya özen gösteriniz.
Cevap: Günümüzde unutulmaya yüz tutmuş bayram gelenekleri dip bucak temizlik yapmak, yeni giysiler almak, ikramlıklar hazırlamak, yakınlarımızı ziyaret etmek, uzaktakileri arayıp bayramlaşmak, kutlamalara gitmek ve benzeri geleneklerdir. Bu geleneklerin sürdürülememesinin nedeni benimsenmemesi ve aile üyelerinin çalışması dolayısıyla tatil fırsatlarını dinlenmekle geçirmek istenmesidir.
TV’den ve genel ağ üzerinden izlediğiniz ürün reklamlarının amacı nedir? Sizce bu reklamları hazırlatanlar amaçlarına ulaşabiliyorlar mı? Neden? Reklamların tutarlılığını sorgulayıp düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: İzlediğimiz ürün reklamlarının amacı çıkarılmış ürünü tanımak ve satışı sağlamaktır. Bence bu reklamları hazırlatanlar amaçlarına ulaşıyorlar. Çünkü reklamlar sayesinde binlerce insana ulaşıyorlar ve satışı sağlanıyor.
Bir ürün belirleyiniz. Bu ürünü satmak için en az sekiz cümlelik bir reklam metni oluşturunuz. Reklam metninizi beyaz, çizgisiz kâğıda yazınız. Reklamını yaptığınız ürünün görselini de kullanınız.
Cevap: Yıpranmayan defter olur mu? Artık olur. Biz yaptık! Bu defter yaprakları özel bir ürünle hazırlanmaktadır. Su, döküldü, çay döküldü, yazdıklarım boşa gitti derdi yok. Üzerine dökülen sıvıyı bir bez ile silip yazımıza devam edebiliriz.
Mahallenizde bir bayram alanının kurulmasını ister miydiniz? Aşağıdaki duyuruları inceleyiniz. Siz de mahallenizde bir bayram alanı kurulacağını düşünerek tüm mahallenin bu alana davetli olduğunu belirten bir duyuru yazınız.
Cevap: Mahallemizde bir bayram alanının kurulmasını isterdim.
BAYRAM ŞENLİĞİNE DAVETLİSİNİZ!
Düzenlemiş olduğumuz bu şenlik, küçük büyük fark etmeden her yaşa açık, atıştırmalıklar, kukla gösterileri, oyunlar, perde oyunları, hediyeleşme gibi bir çok aktivite barındırmaktadır. 5 Kasım’da başlayıp, 10 Kasım günü bitecek bu etkinliğe herkesi bekleriz.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.