6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 145-146-147-148-149-151-152-153-154-155. Cevapları GÜN Yayıncılık 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 6. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Madde ve Isı konusunun yer aldığı 6. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 145-146-147-148-149-151-152-153-154-155 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
Görseldeki tost makinesinin kulplarının plastikten yapılmasının sebebi nedir? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Isıyı iletmemesi ve tost yaparken elimizin yanmaması için plastikten yapılmıştır.
Binaların dış cephelerine yapılan mantolama (yalıtım malzemeleri ile binaların dış cephesinin kaplanması) ile neler amaçlanıyor olabilir? Araştırınız.
Cevap: Mantolama ile binanın dışındaki havanın içerisi ile alışverişin azaltılması amaçlanmaktadır.
Konutlarının pencerelerini çift cam ile kaplatan kişilerin edindikleri kazanımlar neler olabilir? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Çift cam ile evdeki havanın dışarı çıkmasını önlemek ve enerji tasarrufu yapmak amaçlanmaktadır.
Beherglas içindeki kaynar suya bıraktığınız kaşıklar ve cam çubuktan hangileri ısıyı daha iyi iletmiş, hangileri iyi iletmemiştir?
Cevap: Metal kaşın ısıyı daha iyi iletirken tahta kaşık iyi iletememiştir.
Termometrenin uç kısımları ısıyı iyi ileten mi yoksa iletmeyen maddeden mi yapılmıştır? Neden?
Cevap: Termometrenin uç kısımları ısıyı iyi iletmeyen maddeden yapılmıştır. Çünkü ısınmadan doğru sonuç vermesi amaçlanmıştır.
Şimdi Tablo 4.2’de verilen ısı iletkeni ve ısı yalıtkanı olan maddeleri inceleyiniz. Bu maddelerin gündelik hayatta kullanıldığı yerlere örnekler veriniz.
Cevap: Isıyı ileten maddeler yemek pişirilmesinde ve ısınmak için kullanılır. Isı yalıtkanı maddeler pencerelerde sıcak havanın dışarı çıkmaması için kullanılmaktadır.
Hepimizin evinde buzdolabı vardır (Görsel4.19). Buzdolaplarını hangi amaç için kullanırız? Buzdolabında bulunan buzluk bölmesi ne işe yarar? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Buzdolaplarını meyve ve sebzelerimizin ömrünü uzatmak için kullanırız. Buzluk bölmesi ürünlerin aylar ve yıllarca donarak taze kalmasını sağlar.
Gündelik hayatımızda neleri sıcak tutmak, neleri soğuk tutmak isteriz? Örnekler veriniz.
Cevap: Yazın sularımızı, meyvelerimizi, sebzelerimizi, içeceklerimizi, buzluktaki tavuk ve etlerimizi soğuk tutmak isteriz. Kışın suları ve içecekleri, yemeklerimizi sıcak tutmak isteriz.
Dış ortamdan farklı bir sıcaklıkta tutmak istediğimiz maddeler için ısı yalıtımdan nasıl faydalanırız? Gündelik hayattan örnekler veriniz.
Cevap: Örneğin süt mayalarken daha sıcak olmasını isteriz bunun için üstü örtülerek yalıtım sağlanır.
Peki, ısı yalıtımı için malzeme kullanırken sadece ısıyı nasıl ilettiğine mi dikkat etmeliyiz? Farklı amaçlar için kullanılan ısı yalıtım malzemelerinden yalıtım özelliği dışında başka hangi özelliğinin de olmasını isteyebiliriz? Örnek vererek açıklayınız.
Cevap: Isıyı iletmesinin yanında yanmamasına ve suya dayanıklılığına dikkat etmeliyiz.
Sizce konutlarda ısı yalıtımı yaptırmanın ne gibi faydaları olabilir? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Konutlarda ısı yalıtımı yaptırmak içerideki sıcak havanın dışarı ve dışarıdaki soğuk havanın içeri girmesi engellenir, enerji tüketimi azalır ve tasarruf edilir.
Beklenen Performans: Araştırma, problem çözme, iş birliği, yaratıcılık
Süre: 2 hafta
Konu: Alternatif ısı yalıtım malzemeleri geliştirmek ve bunları deneyerek kontrol etmek
Cevap: Termosların çalışma mantığına benzer olarak su boruları kullanacağız. Termoslardaki sıcaklığı içeri hapseden metallerden oluşan borular kullanacağız. Kaloriferli evlerde ellerimizi sıcak sularda yıkar ve sıcak su daha sonrasında gider. Bunun yerine bu akıp giden suyu evin içerisinde dolaştıracağız ve evin içerisinde dolaştıktan sonra tekrardan kanalizasyona gidecek. Kanalizasyona gitmeden önce tüm evi dolaşacağı için ve özel yapım bir boru kullanılacağı için ısı kaybetmeden tüm evi ısıtacaktır.
Hangi kutunun içinin sıcaklığı daha yüksek, hangisininki daha düşüktür? Buna göre ısı yalıtımı nasıl gerçekleşmektedir?
Cevap: Tasarladığımız malzeme ile kaplanan ve boş kutunun içerisindeki sıcaklık en yüksek, cam yünü ve strafor ile kaplanan kutuların sıcaklıkları daha düşüktür.
Etkinliğin sonuçlarına göre hangi malzemeler ısı yalıtımı sağlayabilmiştir?
Cevap: Sonuçlara göre cam yünü ve strafor köpük ısı yalıtımını sağlamıştır. İçerisinin sıcaklığını dengeleyerek ısınmasını önlemiştir.
Geliştirdiğiniz ısı yalıtım malzemelerinin gerçekleştirdiği ısı yalıtımını diğer malzemelerle karşılaştırırsanız sonuçları neler olur?
Cevap: Geliştirdiğimiz malzeme cam yünü ve strafor köpüğü kadar iyi bir yalıtım sağlayamasa da az miktarda ısıyı dengelemiştir.
Aşağıda verilen görsellerdeki maddeleri, ısı iletkeni ve yalıtkanı oluşlarına göre eşleştiriniz.
Cevap:
Konutlarda ısı yalıtımı yapmanın aile ve ülke ekonomisine katkıları nelerdir? Araştırarak araştırma sonuçlarınızı aşağıya yazınız.
Cevap: Konutlarda ısı yalıtımı yapmak enerji tüketimini azaltarak aile ekonomisine, enerji tüketiminin azaltılması enerji ihtiyacını azaltarak ülke ekonomisine katkı sağlar.
Aşağıdaki tabloda verilen yalıtım malzemelerinin özelliklerini ilgili bölümlere yazınız.
Cevap:
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.