5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 86-87-88-89-90-91-92-93. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerine en çok ihtiyaç duyabilecekleri kitap cevaplarından olan ve içerisinde Gülü İncitme Gönül Metni Cevapları içeriğinin bulunduğu 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 86-87-88-89-90-91-92-93 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
İnsanlar arası ilişkilerde kullandığımız dil neden önemlidir? Açıklayınız.
Cevap: İnsanların birbirine kullandığı saygılı ve sevgi dolu sözler her zaman birbirleri arasında güven bağı oluşturur. İnsanlar birbirine güvenerek mutlu ve huzurlu bir hayat sürerler.
“Gönül bir sırça saraydır, kırılırsa yapılmaz.” atasözünden ne anlıyorsunuz? Söyleyiniz.
Cevap: Bir insanın hoşuna gitmeyecek, kalbini kıracak bir iş yapacak olursak her zaman onun aklında ve kalbinde o kötü davranış kalacaktır. Her ne kadar affetse, özür dilense bile bu geçmişte yapılan kötü davranışları unutturmayacaktır.
Aşağıdaki kelimelerin şiirde hangi anlamda kullanıldığını tahmin ederek 1. işaretleyiniz. Tahmininizi öğretmeninizle doğrulayınız.
a. “Gönül” kelimesi şiirin anahtar kelimelerinden biri olabilir mi? Neden? Söyleyiniz.
Cevap: Evet olabilir çünkü şiirin başlığında, şiirin birçok satırında ve ana fikrinde “gönül”e atıfta bulunmaktadır.
b. “Gönül” kelimesinin TDK Güncel Türkçe Sözlük’teki anlamları ile bu kelimenin içinde geçtiği atasözleri aşağıda verilmiştir. Atasözlerinde “gönül” kelimesinin aşağıdaki iki anlamdan hangisini taşıdığını ve şekillerini kullanarak belirtiniz.
c. “Gönül” kelimesiyle ilgili aşağıdaki deyimleri, verilen anlamına uygun olarak birer cümlede kullanınız.
Gönül kırmak: Birini çok üzecek bir davranışta bulunmak, gücendirmek.
Cümlem: Babamın söylediği söz abimin gönlünü kırınca odasına gitti.
Gönlünden geçirmek: Bir şeyin olmasını veya bir şey yapmayı istemek.
Cümlem: Tam annemin gönlünden geçirdiği yüzüğü almıştı.
Gönlünde kalmak: Çok istediği hâlde ulaşamamak, elde edememek.
Cümlem: Kırmızı renkli araba halamın gönlünde kalmış, üzülmüştü.
Gönül almak: Kırılan bir kimseyi güzel bir davranışla hoşnut etmek.
Cümlem: Arkadaşımın gönlünü almak yine bize düştü.
ç. “Gönül” kelimesinin geçtiği deyimlerden hangileri insanlar arası ilişkileri koparan veya düzelten davranışları ifade etmektedir? Söyleyiniz.
Cevap: “Gönül kırmak” ve “gönül almak” deyimleri insanlar arası ilişkiler hakkındadır.
d. Arkadaşınızın gönlünü aldığınız bir olayı kısaca anlatınız.
Cevap: Hasta olduğum bir gün arkadaşım okuldan sonra evime gelerek bana geçmiş olsun ziyaretinde bulundu ve o gün ne ders yaptıklarını anlattı. Bundan birkaç ay sonrada arkadaşım hasta oldu ve ben onun ziyaretine annemin izin vermemesinden ötürü gidemedim.
Arkadaşım bunu anlamamış olacak ki hasta ziyaretine gitmediğim için bana darılmıştı çünkü okula geldiğinde benimle konuşmuyordu. Ona ne dediysem ikna edemedim ve cevap vermedi. En sonunda eve gidince annemle konuştum ve arkadaşımı arayıp durumu anlatmasını istedim. Arkadaşımı arayıp onun yanına saatin geç olması nedeniyle izin vermediğini söyleyince inandı. Daha sonra telefonu ben alıp arkadaşımdan özür diledim sonra da o bana inanmadığı için özür diledi ve eskisi gibi dost olduk.
a. Okuduğunuz metnin özelliklerini yansıtan cümleleri işaretleyiniz.
b. Belirlediğiniz özelliklerden yola çıkarak metnin türünü yazınız.
Cevap: Metnin türü şiirdir.
c. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki bölümü düzyazı şeklinde yeniden yazınız.
Cevap: Sevmekten geri kalma, yapan ol, yıkan olma, sevene diken olma, gülü incitme gönül.
ç. “Gülü İncitme Gönül” metni ile düzyazıya çevirdiğiniz metin arasındaki farkları belirleyiniz. Hangi anlatım türünü daha çok beğendiğinizi nedenleriyle yazınız.
Cevap: Şiir hali daha güzel çünkü daha toplu görünüyor ve anlam daha düzgün sağlanmış oluyor. Düz yazı halinde olduğunda ise kelimeler hızlı hızlı okunduğu için anlam bütünlüğü bozuluyor ve görüntü olarak etkileyici olmuyor.
Şairin şiirde vermek istediği öğütler aşağıda listelenmiştir. Hangi öğüt şiirin hangi bölümünde verilmiştir? Örnekteki gibi eşleştiriniz. Boşta kalan dizelerin vermek istediği öğüdü de siz yazınız.
Cevap:
b) Kendi çıkarlarımız veya isteklerimiz için başka insanların üzülmesine veya zorluk yaşamasına sebep olmamalıyız.
b. Şiirde verilmek istenen ileti nedir? Yazınız.
Cevap: Şiirde her zaman kibar, nazik, anlayışlı ve empati kuran bir birey olmamız gerektiği iletisi verilmektedir.
a. Aşağıdaki görseli inceleyiniz. Görseldeki çocukların hangisi ya da hangilerinin “Gülü İncitme Gönül” şiirinde verilen öğütlere uygun davrandığı söylenebilir? Neden?
Cevap: Sarı tişörtlü çocuk bu öğütlere uygun davrandığı söylenebilir çünkü sarı tişörtlü çocuk mutlu gözükmekte ve verilen öğütlere uyuyor gibi görünmektedir.
b. Sizce görseldeki sorun nedir? Bu sorunu kendi cümlelerinizle özetleyiniz.
Cevap: Görseldeki sorun iki arkadaşın birbiriyle küsmesi ve mutsuz görünmesidir. Bunlar somurtkan bir yüz ifadesiyle etrafındakileri de üzmektedir.
c. Görseldeki çocukların arkadaşı olsaydınız sorunu çözmek için arkadaşlarınıza neler söylerdiniz? Aşağıdaki yönergeleri dikkate alarak sorunu çözmeye yönelik bir konuşma yapınız.
Cevap:
ç. Aşağıdaki ölçütler doğrultusunda bir arkadaşınızın yaptığı konuşmayı değerlendiriniz.
Cevap:
a. Karekodu okutarak metni dikkatlice dinleyiniz.
b. Metni dinlerken “Çıkarım Yapma Stratejisi”ni kullanınız. Aşağıdaki soruları dinlediğiniz metinden hareketle yanıtlayınız.
1. Metnin ana fikri nedir?
Cevap: İletişim kurmak yalnızca konuşarak sağlanmak, konuşurken bir yandan beden dili kullanılması gereklidir.
2. Metin, beden dilimizi daha bebekken öğrenmeye başladığımızı belirtiyor. Bu erken öğrenmenin sosyal hayattaki iletişimimizin üzerindeki etkileri neler olabilir?
Cevap: Bebekler doğduklarından itibaren belli bir yaşa ulaşana kadar konuşmayı bilmezler bu yüzden bizimle iletişim kurmak için beden dillerini kullanırlar. Örneğin bir yemek istediği zaman elini ağzına götürmesi veya yemekleri eliyle işaret etmesi örnek verilebilir. Bebekler ne kadar erken yaşta beden dilini kullanmayı öğrenip bu alanda kendini geliştirirse gelecekte de beden dilini etkili şekilde kullanabilir ve iletişim konusunda kendisini geliştirebiliriz.
c. Dinlediğiniz metinle ilgili cümlelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
[Y] Beden dili, yalnızca bilinçli olarak kullandığımız bir iletişim biçimidir.
[D] İnsanlar, bebeklikten itibaren çevrelerindeki beden dilini öğrenmeye başlar.
[Y] Beden dili, iletişimde kelimelerden daha az önemlidir
[Y] Konuşma sırasında beden dili, ses tonundan daha az bilgi verir.
Aşağıdaki olayı arkadaşlarınızın karşısında sözlü olarak canlandırdığınızı düşününüz. Canlandırmanızı daha etkili kılmak için beden dilinizi kullanmanız gerekmektedir. Buna göre aşağıda verilen görsellerden hangisi bu canlandırmada yer almaz? İşaretleyiniz.
a. Aşağıdaki uygulama adımlarını takip ediniz.
Köyde yaşayan çocukların arkadaşlık ilişkileri daha gelişmiştir. Çünkü…
Cevap: Köyde yaşayan çocuklar birbirleriyle vakit geçirecek daha geniş alanlara ve daha çok zamana sahiplerdir. Köydeki çocuklar birbirleriyle hemen hemen yan yana yaşadıklarından dolayı sürekli birbirlerini görerek arkadaşlıklarını daha da sıkı hale getirmişlerdir bu sayede daha çok eğlenebilirler.
Kentte yaşayan çocukların arkadaşlık ilişkileri daha gelişmiştir. Çünkü…
Cevap: Kentteki çocuklar her ne kadar birbirlerinden uzakta yaşasalar bile birbirleriyle bir araya gelebilecek toplu taşıma sistemlerini kullanabilirler. Diledikleri zaman, diledikleri yerde daha fazla sosyal alanda bir araya gelebilirler. Bir gün bir müzede, bir gün bir spor salonunda, bir gün parkta bir gün sinemada, bir gün başka yerde bir araya gelerek arkadaşlık ilişkilerini hiç sıkılmadan geliştirebilirler.
b. Aşağıdaki ölçütler doğrultusunda güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Sonraki konuşma etkinliklerinde geliştirmeye çalışınız.
Aşağıdaki cümlelerde sayıların yazımını inceleyiniz. Sayıların yazımı ile ilgili kuralları öğretmeninizle birlikte belirleyerek örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
Türk kültüründe komşulukla ilgili bir araştırma yapınız.
Cevap: Türk kültüründe komşuluk çok önemli bir unsurdur. Hem kültürümüzde hem de dinimizde durum böyledir. Komşularımızla aramızda iyi ilişki olmazsa olmazdır. Bir komşu birbiriyle asla kötü olamaz, empati kurarak mutlaka arasındaki sorunları çözerdi çünkü bir sorun olduğunda yardımımıza koşacak ilk kişi komşularımızdır. Onlarla aramızı iyi tutarak her zaman huzurlu bir hayat süreriz.
Komşularımızla karşılıklı saygı ve sevgi içerisinde yaşarız. Onların rahatsız olacağı işlerden uzak durur veya mümkünse izin almalıyız. Yaptığımız yemeklerden ikram eder, bayramlarda bayramlaşır ve sevincimizi onlarla paylaşır, üzüntümüzü beraber yaşarız. Öyle ki komşularımızın önemi atasözlerimize de yansımıştır. Bunlardan bazıları
“
“atasözleridir. Bu sözler bize kültürümüzde komşuluğun ne kadar önemli olduğunu hatırlatır.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.