5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 44-47-48-49-50-51-52-54-55-56-58-59. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerine en çok ihtiyaç duyabilecekleri kitap cevaplarından olan ve içerisinde Çömlekçilik Metni Cevapları içeriğinin bulunduğu 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 44-47-48-49-50-51-52-54-55-56-58-59 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
“Zanaat ve sanat” ile ilgili araştırma sonuçlarınızı ve bilgiye nasıl ulaştığınızı, hangi materyallerden yararlandığınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Bu bilgilere ulaşmak için internet uzantılarını kullandım.
Zanaat: demircilik, kuyumculuk, terzilik gibi mesleklerde yetenek ve deneyim gerektiren işler.
Sanat: Hayal gücü, duygular ve yeteneğin birleşmesi ile ortaya koyulan eser.
Çevrenizde topraktan yapılmış eşyaları kullanan var mı? Bu eşyalar nelerdir ve hangi amaçla kullanılmaktadır?
Cevap: Büyükannem topraktan yapılmış testiler kullanıyor. Bu testilere su, ayran gibi içecekler koymaktadır.
Öğrendiğiniz metin yapılarının analizi ve bilgileri organize etme stratejisini “Çömlekçilik” metni çalışma kâğıdına uygulayınız.
Cevap:
Aşağıdaki görselleri inceleyiniz. Bu görsellerden hareketle atalarımızın sanat eserlerinde ne tür desenler kullandığını söyleyebilirsiniz?
Cevap: Atalarımız sanat eserlerinde çiçek, geometrik cisimler, hat harfleri kullandığını söyleyebiliriz.
Yukarıda görselleri verilenlerin dışında hangi geleneksel sanatları biliyorsunuz? Söyleyiniz.
Cevap: Görsellerde verilenlerin dışında bakırcılık ve camcılık sanatlarını biliyorum.
Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki soruları sözlü olarak cevaplayınız.
1. Çömlekçiliğin çok eskilere dayandığını metindeki hangi cümlelerden anlıyorsunuz?
Cevap: ”İnsanoğlunun en eski mesleklerindendir.” cümlesinden anlıyorum.
2. Çömlekler nasıl dayanıklı hâle getirilmektedir?
Cevap: Ateşte pişirilerek dayanıklı hale getirilmektedir.
3. İlkel fırınlarda pişirilen çömlekler neden yeterince sert ve dayanıklı olamaz?
Söyleyiniz.
Cevap: İlkel fırınlarda pişirme işlemi yüksek sıcaklıklarda yapılmadığından yeterince sert ve dayanıklı olamaz.
4. Modern malzemelerden yapılan eşyalar, çömlekçilik mesleğini nasıl etkilemiştir?
Açıklayınız.
Cevap: Modern malzemelerden yapılan eşyalar, çömleğe olan talebi düşürmüş ve çömlekçilik mesleğinin unutulmasını sağlamıştır.
5. Metne göre çömlekçilik mesleğinin geleceği hakkında ne söylenebilir?
Cevap: Çömlekçilik mesleğinin olmayacağını, hobi olarak yapılacağını söyleyebiliriz.
a. Metindeki çömlek yapımı ile ilgili bölümü tekrar okuyunuz. Okurken önemli gördüğünüz bilgileri belirleyiniz.
Cevap: Çömlekler odun, talaş ve benzeri maddelerle yakılarak sert ve dayanıklı hale getirilir.
b. Çömlek yapım aşamalarına ait önemli bilgileri ilgili yerlere yazınız.
Cevap:
Çömlek yapım süreci: Önce çamurdan yumuşak, yağlı bir hamur yoğurulur.
Şekil verme teknikleri: Çıkrık isimli dönen bir alet üzerinde, kalıplama tekniği, el ve ayaklarla şekil verilir.
Çömleklerin kurutulması ve pişirilmesi: Şekil verilmiş olan çömlekler önce güneş altına kurtulur. Daha sonra fırında odun, talaş ve benzeri malzemeler yakılarak yüksek ateşte pişirilerek sert ve dayanıklı bir hale getirilir.
c. Belirlediğiniz önemli bilgilerden hareketle çömlek yapımını işlem sırasına göre kendi cümlelerinizle defterinize özetleyiniz.
Cevap: Çömlek yapabilmek için önce çamur yoğurulup yumuşak bir hale getirilir. Yumuşak hale gelen bu hamur kalıplarla, çıkrık isimli dönen alette şekil verilerek veya el ayaklar kullanılarak şekillendirilir. Şekil verilen çömlekler güneş altında bekletilir ve kuruması sağlanır. En son olarak kuruyan çömlekler odun, talaş ve benzeri malzemelerin yakılmasıyla fırınlarda yüksek ateşte pişirilir ve sert bir hale getirilir.
a. Okuduğunuz metinle ilgili özellikler ve bu özelliklerle ilgili sorular verilmiştir. Bu soruları sözlü olarak cevaplayınız.
Cevap:
Anlaşılırlık: Metin yeteri kadar anlaşılıyor mu?
→ Metin yeteri kadar anlaşılıyor. Çünkü açık ve ayrıntılı bilgi verilmiştir.
Tarafsızlık: Yazar, çömlekçilikle ilgili kendi kişisel düşüncelerine yer veriyor mu?
→ Yazar, kendi kişisel düşüncelerine yer vermemiştir.
b. Yukarıda cevapladığınız sorulardan metinle ilgili hangi sonuçlara ulaştınız? Cevap verdiğiniz özelliklerle ilgili olumlu ya da olumsuz fikirlerinizi yazınız.
Cevap:
Anlaşılırlık: Metin yalın, açık ve ayrıntılı bilgilerle anlaşılması kolay bir metin halindedir. Sadece çömlek yapımı sonunda çömleklerin hazır olduğu bildirilmemiştir.
Tarafsızlık: Metin tarafsız ve nesnel bir dil ile kaleme alınmıştır.
c. Ulaştığınız olumsuz sonuçların çözümü konusunda neler yapılabilir? Defterinize yazınız.
Cevap: Çömlek yapımı anlatılırken hazır ve bitmiş olduğu belirtilebilir.
a. Okuduğunuz metinde aşağıda verilen özellikleri inceleyiniz ve sınıflandırma yapmak üzere bu özelliklerden birini seçiniz.
Cevap: Çömlekten yapılan malzemelerin zamana göre değişimi
b. Seçtiğiniz özelliğe göre aşağıdaki tablolara sınıflandırmanızı yapınız. Ardından tablolarınızı seçtiğiniz özelliğe göre adlandırınız.
Cevap:
a. Teknolojik gelişmeler üretimle ilgili hangi kolaylıkları sağlamıştır? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Teknolojik gelişmeler üretimi hızlandırmış, enerji ve zaman tasarrufunu sağlamış ve hızlı üretim yapıldığından daha ucuza mal olmasını sağlamıştır.
b. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle arkadaşınızla ikili grup oluşturunuz. Teknolojik gelişmelerin geleneksel sanatların sonunu getireceği ya da getirmeyeceği görüşlerini aranızda paylaşınız. Sınıfta konuyu tartışarak arkadaşlarınıza sununuz. Yapacağınız etkileşimli konuşmada aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
Cevap: Teknolojik gelişmeler sanatların sonunu getirecektir. Çünkü gelişen teknoloji ile işler hafiflemiş, insan gücüne olan ihtiyaç azalmış, yeni ham maddeler işlenmekte ve bütün üretimi makineler yapmaktadır. Bu gelişmeler ile geleneksel sanatlar bir hobi veya tarihi eser olarak kalacaktır.
c. Arkadaşlarınızdan birini aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz. Kendi konuşmanızı tema sonunda yer alan “Konuşma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap:
a. Aşağıdaki paragrafı okuyunuz. Paragrafta büyük harflerin kullanımını inceleyiniz. Büyük harflerin yanlış kullanıldığı kelimelerin altını çiziniz.
Cevap:
b. Metinden büyük harflerin kullanımıyla ilgili kurallar oluşturunuz, defterinize bu kuralları uyguladığınız bir paragraf yazınız.
Cevap:
a. Aşağıdaki cümlelerde renklendirilmiş kelimeleri inceleyiniz. Bu kelimeleri kendinden sonra gelen isimlere kattığı anlamlarına göre gruplandırınız. Gruplarınızı oluşturan cümlelerin numaralarını ve kelimelerin isimlere kattığı anlamı yazınız.
Cevap:
1. Grup Kattığı anlam: Belirsizlik: Bazı, birkaç, her
2. Grup Kattığı anlam: İşaret: Bu, öteki, o, şu
b. Belirlediğiniz her grup için defterinize ikişer örnek cümle yazınız.
Cevap:
Belirsizlik:
İşaret:
a. Okuduğunuz metinden karşılaştırılabilir bir unsur belirleyiniz.
Cevap: İlkel kaplar ve modern kaplar.
b. Belirlediğiniz unsura göre metindeki benzerlik ve farklılıkları aşağıdaki tablolara listeleyiniz.
Cevap:
Benzerlikler:
Farklılıklar:
a. Karekodu okutarak çoklu ortamı izleyiniz. İzlerken hangi kültürel unsurlardan bahsedildiğini ön bilgilerinizden de yararlanarak defterinize yazınız.
Cevap: Çoklu ortamda odun işlemeciliği, bıçakçılık, çömlekçilik, mücevher sanatı, halı dokuma, deri dokuma, ebru sanatı, türkü, çini sanatı, meddahlık, Karagöz ve Hacivat gibi kültüre değerlerimizden bahsedilmiş ve bunların önemi anlatılmıştır.
b. İzlediğiniz çoklu ortam dosyasında geçen somut olmayan kültürel miras ürünlerini belirleyiniz. Belirlediğiniz kültürel miras ürünlerinin aşağıdaki başlıklardan hangilerine ait olabileceğine karar veriniz. Belirlediğiniz başlıklarla o başlığa ait olabileceğini düşündüğünüz kültürel miras ürünlerinin adlarını uygun kutucuklara yazınız.
Cevap:
c. Somut olmayan kültürel miras ürünlerini neden bu şekilde sınıflandırdığınızı arkadaşlarınıza açıklayınız ve sınıflandırmalarınızı da kullanarak somut olmayan kültürel miras ürünlerinin çeşitliliği hakkında bir konuşma yapınız.
Cevap: Somut olmayan kültürel miras ürünlerini alanlarına, yapılış tarzlarına göre sınıflandırdım. Somut olmayan kültürel miraslar o yörenin geleneğini, göreneğini, adetlerini ve törelerini yansıtır. Bu gelenek ve görenekler nesilden nesle aktarılır. Bu somut olmayan kültürel mirasların bir çok çeşitliliği vardır. Bunları el sanatları, yemekler, efsaneler, türküler, gelenekler, oyunlar olarak sıralayabiliriz.
a. İzlediğiniz metnin içeriğini en iyi yansıtan, üzerinde durulan kelime ve kelime grupları hangileridir? Aşağıya yazınız.
Cevap: Metnin içeriğini en iyi yansıtan ve üzerinde durulan kelimeler kültürel miras, nesilden nesle aktarım, değerlerimiz..
b. Sadece yazdığınız kelimelerden hareketle metnin içeriği tahmin edilebilir mi? Nedenini söyleyiniz.
Cevap: Yazdığımız kelimelerden hareketle metnin içeriği tahmin edilebilir. Çünkü metinde de kültürümüze ait ve bizi yansıtan değerler işlenmiştir.
4-6 kişilik gruplar oluşturalım ve öğretmenimizin rehberliğinde “yöremize özgü bir kıyafeti” ele alan tanıtma paragrafı yazalım. Çalışmamızı yaparken aşağıdakilere dikkat edelim.
Cevap:
Şimdi daha küçük, 2-3 kişilik, gruplar oluşturalım ve “millî bayram” kavramını ele alan bir tanıtma paragrafı yazalım. Çalışmamızı yaparken aşağıdakilere dikkat edelim.
Cevap:
Artık tanıtma paragrafı yazmayı öğrendik. Şimdi “Karagöz ve Hacivat”ı tanıtan bir paragraf yazalım.
Cevap: Karagöz ve Hacivat, perde arkasında oynatılan, taklitlere, şakalara, karşılıklı konuşma şeklinde yapılan iki boyutlu geleneksel bir oyundur. Rivayetlere göre Karagöz ve Hacivat, Osman Gazi döneminde yaşayan inşaat ustalarıdır. İnşatta çalıştıkları bir zaman birbirleri ile atışmaları ve çalışanları güldürerek işi aksatmaları nedeni ile idam edilmişlerdir.
a. Önceki bilgilerinizden hareketle somut olmayan kültürel miraslarımızdan olan Karagöz veya Hacivat’ı tanıtan bir paragrafı defterinize yazınız.
Cevap: Karagöz ve Hacivat, perde arkasında oynatılan, taklitlere, şakalara, karşılıklı konuşma şeklinde yapılan iki boyutlu geleneksel bir oyundur. Rivayetlere göre Karagöz ve Hacivat, Osman Gazi döneminde yaşayan inşaat ustalarıdır. İnşatta çalıştıkları bir zaman birbirleri ile atışmaları ve çalışanları güldürerek işi aksatmaları nedeni ile idam edilmişlerdir.
b. Yazdığınız tanıtma paragrafını öğretmeninizle yazım, noktalama ve içerik yönlerinden gözden geçiriniz. Güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi öğretmeninizin geri bildirimleriyle sonraki yazma etkinliklerinde geliştirmeye çalışınız.
Cevap:
Yazınızı arkadaşlarınızla paylaşınız.
Karekodu okutarak çoklu ortamı dinleyiniz. Öğrendiğiniz metin yapılarının analizi ve bilgileri organize etme stratejisini kullanarak bu çoklu ortama ait aşağıdaki çalışma kâğıdını doldurunuz.
Cevap:
Empati ile ilgili çoklu ortam içerikleri izleyerek bilgi edineceğiniz bir araştırma yapınız.
Cevap: Empati, kişinin ilişki kurmasını kolaylaştırır, iç muhasebe yapabilmeyi sağlar, insanlarla olan iletişimi iyileştirir. Empati yapan insanlar hayata daha geniş pencereden bakabilir, olumlu düşünebilir ve her olayın bir sebebi olabileceğini düşünerek sakin ve kontrollü hareket ederler.
Temanın “Üretim Zamanı” kısmındaki yazma ve konuşma yönergeleri doğrultusunda selamlaşmadan vedalaşmaya kadar bir misafirin ağırlanma aşamalarını araştırınız.
a. Selamlaşmadan vedalaşmaya kadar bir misafirin ağırlanma aşamalarını anlattığınız bir sunu hazırlayınız. Sununuzu hazırlarken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
Cevap:
Misafirler gelmeden önce ikramlıklar hazırlanır, kılık kıyafetimiz değiştirerek temiz ve uygun giyinilir. Misafirlerimiz geldiğinde ”Hoş geldiniz” diyerek gülümsenmeli ve içeri buyur edilmelidir. Hepsi tek tek selamlaşarak halleri hatırları sorulur. Üzerlerindeki kaba ceket ve montlar alınarak kişiler rahatlatılır. Güler yüz ile sohbet edildikten bir süre sonra ikramlıklar getirilir. Misafirlerin çekinmemesi için kendimizde bu ikramlıkları onlarla birlikte tatmalıyız. Güler yüz, nezaket ve hoş sohbet içerisinde bir gün geçirildikten sonra müsaade isteyen misafire müsaade verilerek alınan paltoları tekrar verilir. ”Ayağınıza sağlık, tekrar bekleriz” tarzında iyi dileklerde bulunarak uğurlanır.
b. Öğretmeninizin geri bildirimleriyle gelişmeye açık yönlerinizi sonraki etkinliklerde geliştirmeye çalışınız.
c. Hazırladığınız sunuyu uygun bir dijital ortamda paylaşınız.
a. Bir arkadaşınızla hazırladığınız sunudan da yararlanarak selamlaşmadan vedalaşmaya kadar misafir ağırlamanın aşamalarını sınıfta canlandırınız.
b. Arkadaşlarınızdan birini aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap:
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.