5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 160-161-162-163-164-165-166-167-168-169. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Her Yüreğe Nakış Gerek Metni Cevapları başlıklı içeriğin olduğu 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 160-161-162-163-164-165-166-167-168-169 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
Şiir okumayı sever misiniz? Neden?
Cevap: Şiir okumayı severim. Çünkü şiir dinginlik verir, başkalarının aşkını, acısını anlamamızı sağlar.
İnsanlar, duygularını ifade etmek için neden şiiri seçiyor olabilir? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Şiirler ahenk içinde oldukları için insanlar şiir seçiyor olabilir.
Şiir üzerinde yapılmış renklendirme ile ilgili aşağıdaki cümleleri tamamlayınız.
Cevap:
Renklendirme, şiiri okumamı ve anlamamı sağladı çünkü renklendirilmiş kısımları daha duygulu okumamı sağladı.
Okuduğunuz şiirde geçen aşağıdaki kelimelerin anlamını tahmin ederek yazınız. Tahmininizin doğruluğunu TDK Güncel Türkçe Sözlük’ten kontrol ediniz. Doğru çıkan tahminlerinizin karşısındaki kutuyu işaretleyiniz.
Cevap:
Aşağıdaki soruları okuduğunuz şiirden hareketle sözlü olarak cevaplayınız.
1. Birinci bölümde şair, memleketine duyduğu derin sevgiyi hangi ifadeyle dile
getirmiştir?
Cevap: Şair, memleketine duyduğu derin sevgiyi ”aşık olmuşum taşına, toprağına” ifadesiyle dile getirmiştir.
2. Şair, şiirin ikinci bölümünde hangi ifadeleri kullanarak Türkiye’ye duyduğu
sevgiyi anlatmıştır?
Cevap: Deniz mavisi, ormanlarının urban yeşilliğini, nehirlerinin uzunluğu ifadelerini kullanarak Türkiye’ye duyduğu sevgiyi anlatmıştır.
3. Vatanı için bu şiiri yazan birinin mutlu olduğu söylenebilir mi? Neden?
Cevap: Vatanı için bu şiiri yazan birinin mutlu olduğu söylenebilir. Çünkü şair şiirinde Türkiye’sine olan sevgiyi ve özlemi yoğun şekilde anlatmıştır.
4. Şair ülkemizin hangi kültürel özelliklerinden söz etmiştir?
Cevap: Şair ülkemizin katığından, kavalından, türkülerinden, destanlarından, davulundan, zeybeklerinden, sazından, genel bakışla yemeğinden, oyunlarından söz etmiştir.
5. Şiire bir bölüm ekleyecek olsanız bu bölümde ülkemizin hangi özelliğini ön plana çıkarırdınız? Neden?
Cevap: Ekleyeceğim bölümde ülkemizin tarihi yerleri ve yapılarını ön plana çıkarırdım.
a. Aşağıdaki şiiri bir görsele dönüştürmek isteseniz görsellerden hangisini seçerdiniz?
Cevap:
b. Şiirdeki hangi kelime veya kelime grupları ilgili görseli seçmenizi sağladı? Arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Şiirdeki ”El ele tutuşun, hep birleşiniz” kelime grubu ilgili görseli seçmemi sağladı.
c. Yukarıdaki dörtlükte “beşiniz” ile kastedilen beş kişiyi şair ulu çamlara benzetmiştir. Bu kişilerin benzetildiği diğer unsuru da siz bulup yazınız.
Cevap: Sıradağlar.
ç. Okuduğunuz Türkiye şiirinde “Elimde saz, dilimde türkü memleketim.” dizesinde benzetme yapılmıştır. Bu benzetmede benzeyen ve benzetilenin ne olduğunu belirleyiniz.
Cevap:
Benzeyen: Memleketim
Benzetilen: Saz, türkü.
a. Aşağıdaki şiiri okuyunuz.
b. Okuduğunuz şiirden hareketle soruları cevaplayınız.
Cevap:
Şiirden aşağıdaki sevgi türlerine yönelik ifadeler bulup karşılarına yazınız.
Cevap:
Vatan Sevgisi:
Doğa Sevgisi:
İnsan Sevgisi:
a. Okuduğunuz şiiri düzyazıdan ayıran özellikleri yazınız.
Cevap:
b. Belirlediğiniz özelliklerin şiire katkısını yazınız.
Cevap: Belirlediğimiz özellikler şiirin anlatımını güçlendirir ve bir duyguyu anlatır.
a. Aşağıdaki paragrafta cümle içinde kullanılan büyük harflerin hangi amaçla kullanıldığını söyleyiniz.
Cevap:
Özel isimler büyük harfle başlar: Berkay
Özel günler büyük harfle yazılır: Dünya Çocuk Hakları Günü
Kitap, dergi, kitap adları büyük harfle yazılır: ”Çocuk Olmak”
Gezegen ve gök cisimleri büyük harfle yazılır: Ay, Dünya
Cümlelerin ilk kelimesi büyük harfle başlar:
b. Paragraftaki büyük harflerin kullanımını inceleyiniz. Bunlardan hareketle büyük harflerin kullanımıyla ilgili kurallar oluşturarak defterinize yazınız.
Cevap:
c. Aşağıya belirlediğiniz kurallara uygun örnek cümleleri defterinize yazınız.
Cevap:
a. En mutlu olduğunuz yer neresidir? Neden? Düşününüz.
Cevap: Sahilde çok mutlu olurum. Çünkü deniz bana huzur ve dinginlik verir.
b. En mutlu olduğunuz yeri ve orada mutlu olmanızın nedenlerini aşağıdaki yönergeler doğrultusunda anlatınız.
Cevap:
Değerli arkadaşlarım,
Deniz, kum, sahil benim için çok önemli bir yere sahiptir. Canım sıkıldığında, mutlu olduğumda, üzgünken veya konuşmaya ihtiyacım olduğunda sahil kenarına giderek dalgalarla konuşurum ve huzur dolarım. Sahil ve deniz benim için bir günlük gibidir. Her anıma sırdaş ve dertlerime derman olur.
c. Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap:
Uzun süredir ülkemizden ayrı kalmış, Türkiye’ye özlem duyan bir çocuk olduğunuzu düşünün. Duygularınızı ifade eden bir konuşma yapınız.
Cevap: Arkadaşım uzun zamandır babamın işi dolayısıyla cennet ülkemiz Türkiye’den ayrı kalmak zorundaydık. Ama artık özlem hepimizi çok yoruyor ve üzüyordu. Bunları sana anlattıktan sonra senin dediklerini uyguladım ve ülkemizin güzelliklerinde oluşan sunumları ve bizim gezdiğimiz yerlerin fotoğraflarını albüm yaparak ailemle birlikte baktık ve özlememizi bir nebze azaltmaya çalıştık. En kısa sürede babamın işlerini bitirip ülkemize ve sana kavuşmak istiyorum.
a. Benzetme, kişileştirme ve konuşturma sanatlarına yönelik aşağıda verilen yönergeleri uygulayınız.
Cevap:
b. Karekodu okutarak metni dikkatlice dinleyiniz. Metni dinlerken söz sanatlarından benzetme, kişileştirme ve konuşturmanın geçtiği cümleleri belirleyerek aşağıdaki alanlara yazınız.
Cevap:
Kişileştirme: Dağlar, sanki yüzyıllardır süregelen bir hikayenin anlatıcısı gibi gururla, onurla, mutlulukla dimdik durur ovaların baş ucunda.
Konuşturma: Ovalar, bereketin simgesi olarak seslenir dağlara: “Berket benim!” diye.
Benzetme: Anadolu toprağı, bereket ve zenginlikle işlenmiş bir tablo gibi göz kamaştırır.
Bu topraklarda yaşayan bin yıllık bir çınar ağacı olduğunuzu hayal edin. Vatan toprağı üzerinde yaşanan her olaya şahit oldunuz. Söz sanatlarından ve temada öğrendiğiniz söz varlıklarından yararlanarak çınar ağacının bu konuyla ilgili duygularını aşağıdaki cümleden hareketle defterinize yazınız.
Cevap:
Merhaba arkadaşlar, ben Bursa’da bin yıldır yaşayan bir çınarım. Osmanlı İmparatorluğuna, savaşlara, işgallere, galibiyetlere, mağlubiyetlere, acılara, aşklara, ölümlere ve doğumlara şahitlik yaptım. Kimi aşıklar kavuştu, kimisi, ayrı düştü, nice haksız ölümler yaşandı. Kimi zaman gördüklerim üzdü, kimi zaman sevindirdi. En şansı olduğum nokta da Mustafa Kemal’in savaşlarına, galibiyetlerine şahit olmaktı. Bunca hatıradan öğrendiğim tek şey hayat kısa, bunu bilerek yaşamak ve birbirimizi sevmemiz gerektiğidir.
a. Metinden hareketle Alper Gezeravcı’ya ait tanıtım kartını doldurunuz.
Cevap:
b. Okuduğunuz Türkiye şiirinin şairi ile Alper Gezeravcı’nın ortak özelliklerini belirleyiniz.
Cevap:
c. Belirlediğiniz özelliklerden hareketle Atatürk’ün “Vatanını en çok seven görevini en iyi yapandır.” sözünü açıklayan bir metni defterinize yazınız.
Cevap: Kemal, İzmir’de doğmuş ve Atatürk’ün anılarıyla büyümüş bir çocuktur. Daha küçük yaşlarında bile her zaman vatanı için bir şeyler yapmak isteyen bu vatansever çocuk gelecekte yapmak istediklerinin azmi ve isteğiyle çok çalışmış ve bugün çok başarılı bir profesör olmuştur. Eğitim verdiği ve görüştüğü her çocuğa Atatürk’ün “Vatanını en çok seven görevini en iyi yapandır.” sözlerini hatırlatmış ve işini en iyi şekilde yapmıştır.
“Bir musibet bin nasihatten iyidir.” ve “Öfkeyle kalkan zararla oturur.” atasözlerinin anlamlarını araştırınız.
Cevap:
Bir musibet bin nasihatten iyidir: Yaşanılan olayların, söylenen sözlerden daha etkili olduğu.
Öfkeyle kalkan zararla oturur: Düşünmeden, sinirlendiğimiz an yaptıklarımız ve verdiğimiz kararlar doğru olmayabilir ve zarar görebiliriz.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.