5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 150-153-154-155-156-157-158-159. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Her Yüreğe Nakış Gerek Metni Cevapları başlıklı içeriğin olduğu 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 150-153-154-155-156-157-158-159 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
› Uygun bilgi kaynakları ve materyallerden merhamet, vefa, yardımseverlik ile ilgili elde ettiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Merhamet kişilere karşı duyulan kıyamama duygusudur. Vefa yapılan iyiliği unutmama, yardımseverlik ise karşılık beklemeden yapılan iyiliktir.
› Örgü ve dikiş gibi el işi yapan büyüklerinizden de aldığınız bilgileri paylaşınız. Bunları nasıl ve niçin yaptıklarını da söyleyiniz.
Cevap: Bunları ip, mil, dikiş makinesi ile belirli motifler üzerine yapıyorlar. Kullanmak, hediye etmek ve satmak için yapıyorlar.
› Siz hangi el işini yapmak isterdiniz? Niçin?
Cevap: Ben örgü örmek isterdim. Sevdiklerime hediye edebilmek için.
Aşağıdaki adımları takip ederek metni değerlendiriniz.
Cevap:
› Ayşenur ve dedesi arasındaki konuşma ile bize hangi değerler öğretilmeye çalışılıyor?
Cevap: Sevgi, saygı, merhamet, vefa, yardımseverlik, alçakgönüllülük ve hediyeleşmek gibi değerler öğretilmeye çalışılıyor.
› Bu değerleri öğrenmek neden önemlidir?
Cevap: Daha güzel ve yaşanılabilir bir toplum için önemlidir.
› “Sevgi, saygı, merhamet gibi değerleri yeni nesillerin öğrenmesi gerekir.” cümlesi toplumumuzun kabul ettiği bir ölçüt olabilir mi? Neden?
Cevap: Evet olabilir. Çünkü bu şekilde güzel bir topluma sahip oluruz.
› Cevabınız “evet” ise bu cümleyi ölçüt olarak aşağıya yazınız. Cevabınız “hayır” ise metindeki bilgileri karşılaştıracağınız bir ölçüt belirleyiniz.
Cevap:
Ölçüt: Sevgi, saygı, merhamet gibi değerler yeni nesillerin öğrenmesi gereken bir ölçüttür.
› Ayşenur’un dedesinin, Ayşenur’a verdiği öğütleri inceleyin. Bu öğütlerde hangi değerler vurgulanıyor? Yazınız.
Cevap: Bu öğütlerde; sevgi, saygı, vefa, merhamet gibi değerler vurgulanıyor.
› Metinde anlatılan olaylar ve karakterlerin davranışları, belirlediğiniz ölçütle uyum sağlıyor mu? Örneklerle açıklayın.
Cevap: Evet, uyum sağlıyor. Dedesi Ayşenur’a, Ayşenur’da dedesine sevgi gösteriyorlar. Aynı zamanda ıhlamur ağacını koruyor ve seviyorlar.
› Metindeki olaylar ve karakterlerin davranışlarının ölçütle uyumlu olup olmadığı konusunda ulaştığınız sonucu yazılı olarak ifade edin. Bu sonucun toplumsal önemi hakkında düşüncelerinizi açıklayın.
Cevap: Metindeki olaylar ve karakterlerin davranışları belirlenen ölçütlerle uyumludur. Bu sonuçlar toplum için çok önemlidir. Güzel bir toplum olmak istiyorsak; merhametli, sevgi dolu, vefalı, alçakgönüllü, yardımsever, hediyeleşmeyi seven, doğayı ve çevreyi koruyan bireyler olmamız gerekir.
a. Metnin ilk görselini ve metinden alınan aşağıdaki paragrafı inceleyiniz.
Ayşenurların evlerinin bahçesinde bir ıhlamur ağacı vardı. Çok büyük bir ağaçtı. Öylesine büyük bir ağaçtı ki, babası ve hatta dedesi bu ağacın ne zaman dikildiğini bilmediklerini söylerlerdi.
b.Paragraftaki ıhlamur ağacı ile değerlerimiz arasında nasıl bir ilişki kurulabilir? Defterinize tahminlerinizi ifade ettiğiniz bir paragraf yazınız.
Cevap: Ihlamur ağacı da değerlerimiz gibi köklüdür. Onu güzelleştirecek ve büyütecek hatta çiçek açtıracak olan da bizleriz. Güzelleştirmek için de kalbimizde her zaman iyi ve güzel doğruları yeşertmemiz gerekir.
Aşağıdaki soruların cevaplarını metinden hareketle defterinize yazınız.
1. lhlamur ağacı Ayşenur için ne ifade eder?
Cevap: Sıcak yaz günlerinde altında oturduğu kıymetli bir ağaçtır.
2. Ayşenur’un nakış işlemesine dedesi nasıl tepki vermiştir?
Cevap: Dedesi Ayşenur’un nakış işlemesine şaşırmış ve onun yapabileceği bir iş olmadığını düşünmüştür.
3. Dedesi, Ayşenur’a hangi güzel duygu ve hasletleri beze işlemesini önermiştir? Neden?
Cevap: Dedesi Ayşenur’a sevgi, saygı, merhamet, vefa, yardımseverlik, hediyeleşmek gibi duygu ve hasletleri işlemesini söylemiştir. Çünkü böylece daha güzel bir toplum olacağını söylemiştir.
4. Ayşenur’un dedesi, Ayşenur’a hangi toplumsal sorumlulukları hatırlatmıştır?
Cevap: Çevreyi koruma, yardımsever olma ve temiz olma gibi sorumlulukları hatırlatmıştır.
5. Nakışla hangi duygular arasında ilişki kurulmuştur? Niçin?
Cevap: Sevgi, saygı, merhamet vefa vb. duygularla nakış arasından ilişki kurulmuştur. Nakış için işlenen motifler gibi topluma da bu değerlerin işlenmesi gerektiği için böyle bir ilişki kurulmuştur.
6. Metinde söz edilen duyguların sizce insan ilişkilerine nasıl bir etkisi olur? Örneklerle açıklayınız.
Cevap: İnsan ilişkilerini iyileştirir. Daha yaşanılabilir ve güzel bir toplum oluşur.
Aşağıdaki paragrafı okuyunuz. Verilen atasözlerinin ve kalıplaşmış sözlerin anlamına karşılık gelen kavramları paragraftan bularak örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
“İnsanları sevmek çok büyük bir meziyettir. (…) Bundan başka daha bir çok güzel duygu vardır. Saygı, sevgi, vefa, merhamet, yardımseverlik, alçak gönüllülük, ikramda bulunmak, hediyeleşmek bunlardan sadece birkaçıdır. Temizliği sevmek ve temiz olmak, çevrenin güzelliğini korumak duygusu da bunlar arasındadır. Bu duygularla bezenmiş yüreklere sahip bir toplum düşün çocuğum!..”
a. Okuduğunuz metinde torununu nakış işlerken gören dedenin yüz ifadesi aşağıdakilerden hangisi olabilir? İşaretleyiniz.
Cevap:
b. Konuşmamızda duygularımızın yüz ifademize yansıması karşımızdakini nasıl etkiler? Açıklayınız.
Cevap: Anlattığımız konu üzerindeki düşüncelerimizi daha net şekilde anlamasına etki eder.
a. Aşağıda istenenleri okuduğunuz metinden edindiğiniz bilgiler doğrultusunda yazınız.
Cevap:
Yaşanan olay nedir?
→ Ayşenur’un nakış işlerken dedesi ile olan sohbetidir.
Olayı yaşayanlar kimlerdir?
→Olayı yaşayanlar Ayşenur ve dedesidir.
Olay ne zaman yaşanmıştır?
→Olay yaz başlangıcında yaşanmıştır.
Olay nerede geçmektedir?
→Olay Ayşenur’un evinin bahçesinde geçmektedir.
b. Okuduğunuz hikâyede olayla kahramanların etkileşimi okuyucuya iletilmek istenen mesajı güçlendirmiş midir? Neden?
Cevap: Evet, güçlendirmiştir. Çünkü dedesi ve Ayşenur arasında da öğütlendiği gibi güzel bir sevgi bağı vardır.
a.”Her Yüreğe Nakış Gerek” metninin serim, düğüm, çözüm bölümlerini belirleyiniz. Bu bölümlerde neler anlatılmaktadır? Yazınız. Serim, düğüm, çözüm bölümlerini belirlerken nelere dikkat ettiniz? Söyleyiniz.
Cevap:
Serim: Ayşenur’un evinin bahçesindeki ıhlamur ağacının altında oturarak nakış yapması anlatılmaktadır.
Düğüm: Dedesinin Ayşenur’un nakış yapmasına şaşırması ve Ayşenur’un dedesine nakışları göstermesi anlatılmaktadır.
Çözüm: Dedesinin Ayşenur’a nakış için işlediği modeller gibi kalbine de güzel duyguları işlemesi gerektiği öğütlenmiş, bu duyguların sevgi, merhamet, vefa, yardımseverlik gibi duygular olduğundan bahsedilmiştir.
b.Metinde bölümler arası geçişler sizce uygun bir şekilde yapılmış mıdır? Bölümler arasındaki olay akışı tutarlı mıdır? Söyleyiniz.
Cevap: Evet, bölümler arası geçişler uygun şekilde yapılmıştır. Bölümler arasındaki akışta tutarlıdır. Nakış olayı duygu olayına çok iyi şekilde bağlanmştır.
a. Aşağıda verilen “kavramlar” ve “kişilik özellikleri” tablolarını inceleyiniz.
b. Aşağıdaki yönergeleri dikkate alarak bir hikâye yazınız.
Cevap:
Yiğit 5. sınıfa giden yüreği sevgi dolu boncuk boncuk mavi gözleri olan bir çocuktu. Çevresindeki her şeye sevgi beslerdi. Bir gün okul çıkışı eve giderken yol kenarında bağıran bir kedi sesi duydu. Koşarak yanına gitti ve kedinin doğum yapmaya çalıştığını gördü. Hemen kedinin başını okşamaya başladı ve ne yapacağını düşündü. Ardından aklına gelen fikirler koşarak annesinin yanına gitti ve kapıdan seslenmeye başladı:
-”Annecim, bakar mısın?” dedi. Annesi kapıyı açarak oğluna:
-”Efendim.” diye seslendi. Ardından Yiğit olayı hızlıca annesine anlattı ve annesiyle birlikte yol kenarındaki kediyi almaya gittiler. Birlikte kediye yardım edip bahçelerine getirdiler. Kedi ve yavrularına güzel bir yuva hazırladılar. Kedinin doğum yapmasına annesiyle birlikte yardım edip, kedi ve yavrularını sahiplendiler.
a. “Dostluk” sizin için ne ifade eder? “Kusursuz dost arayan dostsuz kalır.” atasözüyle ilgili düşüncelerinizi söyleyiniz.
Cevap: Dostluk benim için çok önemli ve güçlü bir bağı ifade eder. Her insanda hata olabilir. Hatasız insan arayan arkadaşsız kalır. Bu söze katılıyorum.
b. Metni dinlemek için karekodu okutunuz.
c. Dinlediğiniz metinde iki arkadaşın duygularını ifade ediş biçiminde ne gibi farklılıklar vardır? Söyleyiniz.
Cevap: Arkadaşlardan birisi duygularını kuma veya taşa kazıyarak belirtirken diğer arkadaşı sakinliğini koruyamadan, kontrolsüzce konuşarak söylüyor.
ç. İki arkadaşın dostluğunun devam etmesinin nedenleri nelerdir? Siz dostluğunuzu devam ettirmek için neler yapıyorsunuz? Söyleyiniz.
Cevap: İki arkadaşta birbirlerine sevgi ve saygıyla yaklaştıkları için dostlukları devam etmiştir. Bende arkadaşlarımla dostluğumu sürdürmek için aramızda sorun olduğunda çözmek için çalışıyorum. Birbirimizi dinleyerek sorunları çözeriz.
a. Aşağıdaki paragrafı okuyunuz.
Rengârenk çiçekler, yemyeşil ağaçlarla dolu harika bir resim çizmeye başladınız. Resmi tamamlayıp resim defterinizi kapatırken çizdiğiniz ağacın üzerinde şöyle bir not belirdi: “Çizdiğin dünyayı daha yakından görmek ister misin? En yakın arkadaşınla birlikte bu dünyaya davetlisin!” Hemen en yakın arkadaşını aradın ve evine davet ettin. Bu renkli dünyada arkadaşınızla bir maceraya atıldınız.
b. Paragraftan hareketle arkadaşınızla yaşadığınız maceraları hayal gücünüzle birleştirerek anlatmaya çalışınız. Konuşmanızı yaparken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
Cevap:
Arkadaşımla rengarenk çiçekler ve ağaçlarla dolu bir ormanın içine giriş yaptık. Heyecandan ve şaşkınlıktan dilimiz tutulmuştu. Gördüğümüz çiçekleri koklamaya ve sevmeye başladık. Ama bizi asıl şaşırtan çiçekleri sevdikçe bir anda büyümeleriydi. Bunun sebebinin ne olacağını arkadaşıma sorarken arkadan güçlü bir ağaçtan ses geldi:
– ”Unutmayın çocuklar sevgi her şeyi geliştirir, büyütür ve güçlendirir.”
Bu duyduklarımız üzerine ormandaki bütün fidanlara, çiçeklere ve ağaçlara su verip sevmeye ve sevgiyi, yeşili çoğaltmaya başladık.
c. Konuşmanızı tema sonundaki “Konuşma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz.
a. Okuduğunuz metinden alınan aşağıdaki cümlede altı çizili kelimelerin karşıladığı anlamları belirleyiniz.
Ayşenur, oturduğu sandalyeden ayağa kalktı.
b. Altı çizili kelimelerden hangisi aynı cinsten varlıkları karşılamak için kullanılmıştır? Söyleyiniz.
Cevap: Sandalye kelimesi aynı cinsten varlıkları karşılamak için kullanılmıştır.
c. Altı çizili kelimelerden hangisi eşi olmayan varlıkları karşılamak için kullanılmıştır? Söyleyiniz.
Cevap: Ayşenur kelimesi eşi olmayan varlıkları karşılamak için kullanılmıştır.
ç. Okuduğunuz metinden aynı cinsten varlıkları karşılayan kelimeler bularak yazınız.
Cevap:
a. Sayı vermeden ismin birden fazla olduğunu nasıl ifade ederiz? Söyleyiniz.
Cevap: Çoğul eki kullanarak birden fazla olduğunu ifade ederiz.
b. Aşağıdaki paragrafta altı çizili kelimelerin sayıları ifade etme yönünden aralarındaki farkı söyleyiniz.
Cevap:
Koyunlar: Çoğul isim
Sürü: Topluluk ismi
Koyunum: Tekil isim
c. Siz de isimleri farklı sayılar ifade edecek şekilde cümlelerde kullanınız. Cümlelerinizi kurarken gereksiz kelimelere yer vermeyiniz.
Cevap:
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.