5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 129-130-131-132-133-134-135. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde 2. Tema Kontrol Noktası Cevapları konusunun bulunduğu 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 129-130-131-132-133-134-135 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
a. Millî Mücadele ile ilgili bir sınıf panosu hazırlayınız. Panoyu hazırlarken aşağıdaki yönergeleri dikkate alınız.
b. Yaptığınız sınıf panosunu aşağıdaki ölçekte verilen ölçütlere göre değerlendiriniz. Ölçeğin sonuçlarından hareketle güçlü yönlerinizi belirleyiniz. Gelişmeye açık yönlerinizi öğretmeninizin geri bildirimleriyle sonraki yazma etkinliklerinde geliştirmeye çalışınız.
Cevap:
a. Millî Mücadele başlatılmamış ve yurdumuz düşmanlardan kurtarılmamış olsaydı neler yaşanabilirdi? Aşağıdaki yönergeler doğrultusunda anlatınız.
Cevap: Yurdumuz düşmanlardan kurtulmamış olsaydı özgür ve hür yaşayamaz, şimdiki imkanlar sahip olamaz, kendi değerlerimize sahip çıkamaz ve başka ülkelerin boyunduruğu altında kalırdık.
b. Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını tema sonundaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
1. Okuduğunuz metinden hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Küçük çocuğun asker olmak istemesiyle ilgili ne düşünüyorsunuz?
Cevap: Çocuğun asker olmak istemesini vatan sevgisiyle bağdaştırdım.
b) Atatürk “Gözüm arkamda kalmayacak!” sözüyle ne anlatmak istemiştir?
Cevap: Atatürk, bu sözde geleceğin yetişkinleri olan bugünün çocuklarına vatanı gözü kapalı emanet edebileceğini anlatmak istemiştir.
2. “Düşman bu topraklara olur da bir daha ayak basarsa onu buradan kovacağım.” cümlesindeki altı çizili kelime grubunun anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
Cevap: D) Girmek, gelmek, uğramak
3. a) Okuduğunuz metnin hikâye unsurlarını aşağıdaki tabloya yazınız.
Cevap:
Kişi: Atatürk, çocuk, görevliler.
Yer: Çankaya sırtları
Zaman: Bir sabah
Olay: Atatürk’ün bir çocukla karşılaşması ve aralarında geçen güzel sohbet.
b) Metinde Atatürk ile çocuk arasında nasıl bir bağ kurulmuştur?
Cevap: Atatürk ile çocuk arasında vatan sevgisiyle bağ kurulmuştur.
c) Olayın geçtiği zamanın kişiler üzerindeki etkisini, mekânın olaylar üzerindeki etkisini yazınız.
Cevap: Olaylar Milli Mücadele döneminde gerçekleştiği için olayların etkisi çocuk üzerinde kalmıştır.
4. a) Metni tekrar okuyarak üç nokta ile belirtilen alanda hangi diyalogların geçmiş olabileceğini düşününüz.
Cevap: Üç nokta ile belirtilen yerde Atatürk ile çocuğun sohbeti geçmiş olabilir. Bu sohbette Atatürk, çocuğun nereli, kaç yaşında ve nerede oturduğunu sormuş olabilir.
b) Metnin akışına uygun olarak üç nokta ile verilen kısımda geçebilecek diyalogları yazınız. Yazınızda uygun geçiş ve bağlantı ifadelerine yer veriniz.
Cevap:
– Ne güzel ismin var kaç yaşındasın Cemil?
+ Teşekkür ederim 7 yaşındayım. Siz kimsiniz öğrenebilir miyim?
– Ben Mustafa Kemal Atatürk’üm Cemil, nerede oturduğunu söyleyebilir misin?
+ Yaa öyle mi. Sizle tanışmayı hep hayal etmiştim.
5. Metnin bütününden toplayacağınız kanıtları Atatürk’ün gençlerle ilgili düşüncelerine yönelik ön bilgilerinizle ilişkilendirerek metnin ana fikrini yazınız.
Cevap: Atatürk’ün vatanı, vatan sevgisi ile dolu olan çocuklara emanet etmesi.
6. a) Dericilikle uğraşan Hacı İbrahim, Millî Mücadele’ye katılan görevlilere bot, ayakkabı ve çarık yapmaktadır. Hacı İbrahim ve görevlilerle ilgili verilen aşağıdaki bilgileri okuyunuz.
b) Verilen bilgilere göre aşağıdaki ifadelerden doğru olanların başına “D”, yanlış olanların başına “Y” yazınız.
Cevap:
(D) En fazla, ayakkabı verilmiştir.
(D) Mehmet, Gökhan ve Rüstem’e bot verilmiştir.
(Y) Kadınların hepsine çarık verilmiştir.
(D) Verilen çarık ve botların sayıları eşittir.
(Y) Ayakkabılar; Hüseyin, Remzi, Zeynep ve Hatice’ye verilmiştir.
(Y) Feride’ye bot verilmiştir.
Karekodu okutarak marşı dinleyiniz.
7. Dinlediğiniz marştan hareketle aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Şair “Tarihe sığmayan destanlar bizim” ifadesiyle ne anlatmak istemiş olabilir?
Cevap: Şair, bu ifadeyle geçmişte kitaplara sığmayacak kadar önemli olayların gerçekleştiğini anlatmak istemiştir.
b) “Kimseye eğmedik boynumuzu eğmeyiz” sözlerine katılıyor musunuz? Niçin?
Cevap: Bu sözlere katılıyorum. Çünkü Türk milleti vatanına, milletine, bayrağına ve hürriyetine düşkün sahip çıkan bir millettir.
c) Marşta Türk milletinin hangi özellikleri vurgulanmaktadır?
Cevap: Marşta, Türk milletinin birlik ve beraberli duygusuna sahip olduğu vurgulanmıştır.
8. Dinlediğiniz marştan alınan dörtlükteki söz sanatını belirleyerek yazınız.
Cevap:
Özgürlük tutkusu damarlarımda
Çelikten her nefer semalarımda
Sarmaşık dal gibi sarılmışız biz bize
Tek yürek bu millet en zor anında
(BENZETME)
9. a). Cumhuriyetimizin 100. yılını kutlamış olmak size neler hissettirdi?
Cevap: Bu günü kutlamış olmak bana gurur, mutluluk ve heyecanı hissettirdi.
b) Aşağıda serim bölümü verilen olayın düğüm ve çözüm bölümlerini kurgulayıp anlatınız.
Cevap:
29 Ekim sabahı cumhuriyetimizin 100. yılını kutlamak için tüm okullarla birlikte kutlama meydanında toplanmıştık. Okul bandosu, marşları çalarken öğrenciler tören için sıraya dizilmişti. Kıvançla cumhuriyetimizi kutlamayı bekliyorduk.
Kutlamanın başladığını belirten ses yükselince saygı duruşu, İstiklal Marşı ve yürüyüşler başladı. Tüm okullar düzenledikleri gösterileri geçekleştirirken bir cümbüş vardı.
Katılmış olduğum en güzel kutlamaydı. Renk renk kıyafetlerde gruplar, her yer Türk bayrağıyla çevrili coşku sesleri yükseliyordu.
c) Öğretmeninizin geri bildirimleriyle güçlü ve gelişmeye açık yönlerinizi belirleyiniz. Sonraki etkinliklerde güçlü yönlerinizi kullanmaya, gelişmeye açık yönlerinizi güçlendirmeye özen gösteriniz.
Geliştirmek istediğim becerilerim:
Geliştirmek istediğim becerilerim:
Geliştirmek istediğim becerilerim:
Geliştirmek istediğim becerilerim:
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.