5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 12-14-15-16-17-18-19-20-21. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerine en çok ihtiyaç duyabilecekleri kitap cevaplarından olan ve içerisinde Nasreddin Hoca Metni Cevapları içeriğinin bulunduğu 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 12-14-15-16-17-18-19-20-21 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
Nasrettin Hoca hakkında edindiğiniz bilgileri arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Anadolu Selçuklu devleti döneminde yaşamış bir mizah kahramanıdır. Türk kültürü için çok önemli bir figürdür. Fıkralarında güldürmeyi ve öğretmeyi amaçlamıştır. Toplumsal olayları zeki ve komik bir biçimde ele almıştır.
Öğrendiğiniz fıkrayı sınıfta arkadaşlarınıza anlatınız.
Cevap:
Aşağıda verilen karşılıklı konuşmadaki boşlukları yönergeler doğrultusunda tamamlayınız.
Cevap:
Aşağıdaki soruların cevaplarını metinden hareketle defterinize yazınız.
1. Mutlu olmak için Nasrettin Hoca çocuklardan neler yapmalarını istemektedir?
Cevap: Fıkraları yaşatmalarını, gülerek düşünmelerini ve öğrenmelerini istiyor.
2. Nasrettin Hoca’nın yaşadığı dönemde hangi sorunlar vardı?
Cevap: Nasrettin Hoca’nın yaşadığı dönemde savaşlar, işgaller, ekonomik sıkıntılar gibi sorunlar varmış.
3. Bu sorunların çözümü için Nasrettin Hoca nasıl bir yol bulmuştur? Bu çözüm yoluyla ilgili ne düşünüyorsunuz?
Cevap: Bu sorunların çözümü için eğitici bir yol olarak fıkra anlatma çözümünü bulmuştur. Bu yaptığının çok güzel bir davranış olduğunu düşünüyorum. İnsanları hem motive etmiş hem de ders vermiştir.
4. Nasrettin Hoca fıkralarının dünyaya yayılmasının sebebi ne olabilir? Söyleyiniz.
Cevap: Nasrettin Hoca fıkralarının dünyaya yayılmasının sebebi hem komik hem eğitici olması olabilir.
5. Nasrettin Hoca’ya bir soru sorma imkânınız olsaydı ne sorardınız?
Cevap: Nasrettin Hoca’ya bit soru sorma hakkım olsaydı bu fıkraları yazacak motivasyonu nasıl bulduğunu sormak isterdim.
Aşağıda verilen durumlarda yaşananları metinden ve önceki bilgilerinizden yola çıkarak ilgili yerlere yazınız.
Cevap:
Fıkralarını İlk Anlattığında Yaşanan Durum⇒ Fıkrayı komik bulup gülüyorlar.
Fıkralarını Anlattıktan Sonra Yaşanan Durum⇒ Bu konu üzerine düşünerek ders çıkarıyorlar.
a. Okuduğunuz metnin içeriğini en iyi yansıtan kelime ve kelime grupları hangileridir? Aşağıya yazınız.
Cevap: Fıkra, ders, Nasrettin Hoca, komik, eğlenme ve öğrenme kelimeleridir.
b. Sadece yazdığınız kelimelerden hareketle metnin içeriği tahmin edilebilir mi? Nedenleriyle söyleyiniz.
Cevap: Evet, yazdığım kelimelerle metnin içeriği tahmin edilebilir. Çünkü bu kelimeler metnin ana hatlarını ve karakterini oluşturan kelimelerdir.
a. Aşağıdaki paragrafı koyu harflerle yazılan kelime gruplarına dikkat ederek okuyunuz.
b. Bu kelime gruplarının sadece son kelimesini kullanarak paragrafı örnekteki gibi tekrar yazınız.
Cevap:
Nasreddin Hoca, Türk halk kültürünün karakterlerinden biridir. Yaşadığı dönemin sorunlarını hikâyeler aracılığıyla aktararak insanlara yol göstermiştir. Fıkraları içinde mesaj barındırırken aynı zamanda kişiliğiyle bizleri gülümsetir. O, öğütleriyle insanların kalbinde taht kurmuştur.
c. Paragrafı tekrar yazdığınızda paragrafta anlam olarak nasıl bir değişim oldu? Açıklayınız.
Cevap: Paragrafı yeninden yazdığımızda kelimelerin nitelikleri belli olmadı.
Metinden alınan aşağıdaki cümleleri ilgili kavramlarla eşleştiriniz. Boşta kalan seçenekte Nasrettin Hoca sizden ne yapmanızı beklemektedir? Söyleyiniz.
Cevap:
Aşağıda “İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel Mirası Temsilî Listesi”nden alınmış bazı unsurlar verilmiştir. Listedeki bu unsurlarla ilgili verilen bilgilerden doğru olanların başına (D), yanlış olanların başına (Y) yazınız.
Cevap:
b.”İnsanlığın Somut Olmayan Kültürel Mirası Temsilî Listesi”ndeki “Nasreddin Hoca Fıkra Anlatma Geleneği”nin farklı adlarla ifade edilmesinin sebebi nedir? Listedeki farklı ülkelerde “Nasreddin Hoca Fıkra Anlatma Geleneği”nin aynı içerikte olmasının sebebi nedir? Düşüncelerinizi gerekçelendirerek söyleyiniz.
Cevap: Kültürden kültüre isimde değişkenlik göstermesi bu bölgede insanların tercihine kalmıştır ancak içerik özel olduğundan dolayı değiştirilemez ve adı değişse bile içeriği hep aynı kalır.
Aşağıda verilen cümleleri inceleyiniz. Karşılaştırılanlar ile karşılaştırma yönünü örnekteki gibi yazınız.
Cevap:
a. “Odasını toplamak istemediği için ipe un serip annesini oyalıyordu.” cümlesindeki “ipe un sermek” deyimi hangi anlamı vermek için kullanılmıştır? Arkadaşlarınızla tartışınız.
Cevap: Bir işi yapmamak için gereksiz sebepler sunmak anlamını vermek için kullanılmıştır.
b. Aşağıdaki Nasrettin Hoca fıkrasını okuyunuz.
c. Okuduğunuz fıkradaki sorunun çözümüne yönelik aşağıdaki yönergeler doğrultusunda bir konuşma yapınız.
Cevap:
Sarı Şapka: Nasrettin Hoca komşusunu her ne kadar sevmese de ona saygısızlık etmemek için teklifini reddetmeyip bir izahta bulunması kibar bir davranıştır.
Beyaz Şapka: Nasrettin hocanın bu tavrından sonra iyice düşünür sorgular ve kendi hataları aklına gelir böylece artık daha sorumluluk sahibi bir insan olarak ders çıkarır.
Mavi Şapka: Nasrettin Hoca zeki bir insan olduğundan dolayı her zaman olduğu gibi yine akıllanması gereken kişilere güzel bir ders vermiştir.
Siyah Şapka: Nasrettin Hoca’nın komşusuna yardım etmemesi çok kaba bir davranıştır.
Kırmızı Şapka: Komşunun aldığı eşyaları geri vermemesi, diğer insanların ona olan güvenini ve sevgisini azaltır.
Yeşil Şapka: Komşusundan ip almak yerine bir markete gidip yeni bir çamaşır ipi satın alabilir.
ç. Arkadaşlarınızdan birinin konuşmasını aşağıdaki “Akran Değerlendirme Ölçeği”nde verilen ölçütlere göre değerlendiriniz.
Cevap:
a. Karekodu okutarak çoklu ortamı izleyiniz.
Cevap:
b. İzlediğinizi değerlendirmek üzere aşağıdaki ölçütlerden birini belirleyiniz.
Cevap: Hikâyedeki ölçüt kahramanlık ölçütüdür.
c. Belirlediğiniz ölçütle ilgili bilgileri bulmak için metni inceleyiniz. İnceleme yaparken aşağıdaki sorulara cevap arayınız.
Cevap: Metinde Dirse Han’ın Oğlu’nun boğaya karşı gösterdiği kahramanlık hareketi metnin ölçütün belirlememizi sağlamıştır.
ç. Yaptığınız inceleme sonucunda ulaştığınız bilgileri belirlediğiniz ölçütle karşılaştırınız. Karşılaştırma yaparken aşağıdaki adımları izleyiniz.
Cevap: Yapılan inceleme sonucu kahramanlık ölçütü doğrudur çünkü Boğaç Han’ın yaptığı kahramanlıklar bahsedilir.
d. Karşılaştırma sonucunda elde ettiğiniz bilgilerden hareketle bir sonuca ulaşınız. Ulaştığınız sonuca göre aşağıdaki sorular çerçevesinde bir konuşma yapınız
Cevap: Belirlenen ölçüt doğrudur. Ölçüt hikayeyle uyuşuyor çünkü Boğaç Han’ın ismini alması ve kahramanlıkları anlatılır. Bu ölçütü bilmek hikayeyi daha iyi anlamamızı sağladı.
a. Dede Korkut’la ilgili aşağıdaki paragrafı okuyunuz.
b. Okuduğunuz “Nasreddin Hoca” metni ile “Dede Korkut”la ilgili paragraftaki bilgilerden hareketle Türk kültürünün iki önemli ismini aşağıdaki yönergeler doğrultusunda karşılaştırdığınız bir yazı yazınız.
Cevap: Nasreddin Hoca ve Dede Korkut Türk kültürünün iki önemli ismidir. Farklılıkları ise konuları ele alış biçimleridir. Nasrettin Hoca konuları eğlendirici ve komik bir üslupla, kısa ve fıkra şeklinde ele alır. Dede Korkut hikayeleri ise uzun, destan şeklindedir. Nasrettin Hoca komik ve kurnaz, Dede Korkut ise kahraman bir karakterdir.
c. Yazma sürecinizi tema sonundaki “Yazma Becerisi Öz Değerlendirme Ölçeği”ni kullanarak değerlendiriniz.
Bayram geleneklerimiz hakkında araştırma yapınız.
Cevap: Bayramda akraba ziyareti, kurban kesme, şeker ve kolonya ikram etme, tatlı ikram etme gibi geleneklerimiz vardır.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.