5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı 109-110-111-112-113-114-115-116-117. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Gazi Mustafa Kemal ve Sığırtmaç Mustafa Metni Cevapları konusunun bulunduğu 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa 100-103-104-105-106-107-108 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
Planımız
Kişiler: Halime Hatun
Yer: Bursa- Çanakkale
Zaman: Çanakkale savaşı dönemi
Olay akışı: Yaşlı ve hasta olan Halime Hatun, cephenin yardıma ihtiyacı olduğunu öğrenmesi, bunun üzerine kağnısına cephanelik doldurarak yardım etmeye gitmesi, orda da hastalanması.
Taslak metnimiz: Yaşlı ve Hasta olan Halime Hatun, cephede çok yardıma ihtiyaç olduğunu kadın çocuk demeden herkesin yardımlaştığını öğrenmiş ve bunun üzerine onunda yardıma gideceğini söylemiştir. Komşuları ona yaşlı ve hastasın zorlanırsın dese de kimseyi dinlememiş ve kağnısına cephaneleri doldurarak yola çıkmış. Gittiği zorlu ve soğuk yolda Çanakkale’ye zorla varmış. Cephaneyi askere vermiş ve geri dönüş için yola çıkacakken fenalaşmış. Hemen bir doktor ona bakmaya gelmiş ve ilaç vermiş. Belki iyileşemeyecekmiş ama bütün gönülleri fethetmiş.
Planımız
Kişiler: Nida, Kevser, Halime öğretmen
Yer: Atatürk ortaokulu
Zaman: 15 Mart
Olay akışı: 18 Mart Çanakkale Zaferi’ni anmak için şiir okuyacak kişilerin aranması. Nida ve Kevser’in şiir okumak için aday olması. Öğretmenlerinin Nida ve Kevser’e şiir seçmelerini söylemesi. Nida ve Kevser’in aynı şiiri seçmesi üzerine öğretmenlerinin aynı anda aynı şiiri okumalarına karar vermesi. Nida ve Kevser’in aynı şiiri okuyacaklarını öğrenmesi üzerine mutlu olmaları ve hazırlıklarını beraber yapmaları.
Taslak metnimiz: Halime öğretmen 18 Mart’ta yapılacak etkinlik için sınıfında şiir okuyacak kişiler arıyormuş. Şiiri okumaya çok gönüllü iki kişi varmış. Bunlar Nida ve Kevser’miş. İkisinin de çok istekli olması üzerine onlara beğendikleri şiirleri seçmelerini söylemiş. Nida ve Kevser aynı şiiri seçince Halime öğretmen ikisine aynı şiiri, aynı anda okutmaya karar vermiş. Bunu duyan Nida ve Kevser çok mutlu olmuş ve şiirlerini ezberlemek için hazırlık yapmışlardır.
Yazalım
a. “Oğlu Hüseyin’den Emine Ana’ya Mektuplar” metninin işlenişinde yer alan 10. etkinlikte yazdığınız serim bölümünü okuyunuz.
b. Aşağıda verilen yönergelerden hareketle düğüm bölümünü yazınız. Düğüm bölümünü yazarken aşağıdaki yönergelere dikkat ediniz.
Cevap: Öğrenciler otobüsün içerisindeyken hep beraber şarkılar söylemeye başlamışlar. Selda Öğretmen, Anıtkabir’e yaklaştıkları sırada eline otobüsün mikrofununu alıp öğrencilere Anıtkabir’de nasıl davranmaları gerektiğinden bahsetti. Öğrenciler ilk başta güvenlik kontrolünden geçecek, daha sonra Aslanlı Yol’a doğru tırmanacak ve en sonunda Atatürk’ün kabrinin olduğu Atatürk mozelesini ziyaret edeceklerdir. Herkes bunu kabul etti ve Anıtkabir’e vardıklarında herkes güvenlik kontrolünden geçip sırayla Aslanlı Yol’a çıktılar.
Aslanlı Yol’da herkes etrafındaki heykelleri inceleyerek yavaş yavaş yürürken upuzun Aslanlı Yol aniden kısalmış ve Atatürk Mozelesinin olduğu binanın önüne varmışlar. Herkes bu yüksek sayılı merdivenleri tırmanmış ve Atatürk Mozelesinin olduğu odaya girerek etrafı incelemişler. En sonunda herkes inceleme yaptıktan sonra öğretmenleri bir tur rehberi çağırarak Anıtkabir’deki müzeleri gezmişler. Sırayla müzeyi gezerken Can ve Mehmet hediyelik eşyaların olduğu müzede başka bir gezi grubuyla kendi gruplarını karıştırmışlar. Bunu fark etmeleri çok uzun sürdü çünkü Mehmet durumu fark ettiğinde Can bunun farkında bile değildi ve kendi arkadaşlarını kaybetmişlerdi. Mehmet hemen bunu Can’a söyledi. İkili kayboldukları için çok endişelendiler ve karıştırdıkları grubun öğretmenine gidip kaybolduklarını söyleyerek yardım istediler.
a. Karekodu okutarak şiiri dikkatlice dinleyiniz.
b. Dinlediğiniz şiir, Millî Mücadele’deki hangi olayı anlatmaktadır?
Cevap: Dinlediğim şiirde Atatürk’ün Samsun’a çıkması anlatılmaktadır.
c. Atatürk’ün Samsun’dan sonraki durağı neresi olmuştur?
Cevap: Sonraki durağı Amasya olmuştur.
ç. Geminin gelmesiyle kayıklar, takalar, tayfalar neden selam durmuş olabilir?
Cevap: Mustafa Kemal Atatürk’e olan saygıdan selam durmuş olabilir.
d. Dinlediğiniz şiirden alınan aşağıdaki bölümlerle ilgili soruların cevaplarını yazınız.
Bir gemi yanaştı Samsun’a sabaha karşı Selam durdu kayığı, çaparı, takası, Selam durdu tayfası.
Şiirin bu bölümünde insana ait olan hangi özellik cansız bir varlığa verilmiştir? Bu söz sanatı hangisidir?
Cevap: Kayık, çapa ve taka kullanılarak kişileştirme yapılmıştır.
Bir duman tüterdi bu geminin bacasından bir duman Duman değildi bu! Memleketin uçup giden kaygılarıydı.
Geminin bacasından tüten dumanla ne arasında ilişki kurulmuştur? Bu söz sanatı nedir?
Cevap: Benzetme ilişkisi kurulmuştur.
e. Şairin şiirde söz sanatlarını kullanması şiiri nasıl etkilemiştir?
Cevap: Anlatımı güçlendirerek şiiri olumlu etkilemiştir.
Atatürk Orman Çiftliği hakkında araştırma yapınız. Araştırmanızla ilgili bulduğunuz bilgi, belge ve görselleri sınıfa getiriniz.
Cevap: Atatürk’ün 1925 yılında Ankara’da kurduğu bir çiftliktir. Farklı kişilerden topraklar satın alınarak kurulmuştur.
Metnin Adı: Atatürk’ün Öğrenim Hayatı
Önceden Bildiklerim: Annesinin isteğiyle mahalle mektebine gittiğini ardından babasının onu Şemsi Mektebine geçirdiğini sonrada Mülkiye Rüştiyesine gittiğini biliyordum.
Bu Metinden Öğrendiklerim: Sonrasında kendi isteğiyle Selanik Askeri Rüştiyesine gidip orada eğitimini tamamlayarak Manastır Askeri İdadisine gitmiştir. Yıl 1899 da İstanbul’daki Harp okuluna gitmiştir. Burada teğmen rütbesi almış ve askeri eğitimini tamamlayarak Şam’a atanmıştır.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.