5. Sınıf Matematik Ders Kitabı 138-139-140-141-142-143-144-145-146-147-148. Sayfa Cevapları 2. Kitap 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Sayı ve Şekil Örüntüleri konusunun yer aldığı 5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 138-139-140-141-142-143-144-145-146-147-148 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
1) Aşağıdaki her bir örüntünün ardışık terimleri arasındaki sabit farkı belirleyiniz.
a) 7, 11, 15, 19, 23, 27
Ardışık terimler arasındaki sabit fark = 4
b) 100, 95, 90, 85, 80, 75, 70
Ardışık terimler arasındaki sabit fark = 5
2) Aşağıdaki her bir örüntünün ardışık adımları arasında bulunan şekil sayıları arasındaki sabit farkı belirleyiniz.
3) Topkapı Sarayı; Osmanlı sultanlarının ikametgâhı, devletin yönetim ve eğitim merkezidir. İstanbul fatihi Sultan II. Mehmed tarafından 1460-1478 tarihleri arasında yaptırılmış olan ve zaman içerisinde bazı ilavelerin yapıldığı sarayda, Osmanlı padişahları ve saray halkı 19’uncu yüzyıl ortalarına kadar ikamet etmiştir.
a) Sizce bu desende hangi geometrik şekiller nasıl tekrarlanmıştır?
Cevap: Bu desende üçgen ve beşgen şekilleri tekrarlanmıştır.
b) Günlük yaşamda karşılaştığınız örüntülere örnekler veriniz.
Cevap:
Etkinlik 1 Para Biriktirme
Ertuğrul ve kardeşi Hilal, istedikleri bisikleti alabilmek için bir kumbaraya her gün 15 TL atarak para biriktirmeye karar vermişlerdir. Ertuğrul, hangi gün toplam ne kadar paraları olacağını merak etmiş ve günlere göre toplam ne kadar para birikeceğini tabloda göstermiştir.
Buna göre;
a) Tabloda boş bırakılan yerleri doldurunuz
Cevap:
b) Hilal ve Ertuğrul’un konuşmalarını inceleyerek aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1) 2-3 kişilik gruplar oluşturarak Hilal’in örüntünün kuralına yönelik varsayımının 2. gün için de doğru olup olmadığını kontrol ediniz.
Cevap: Hilal’in örüntü kuralı hatalıdır. Varsayımına göre 2 + 14 = 16 TL olması gerekir ancak 2. gün 15 + 15 = 30 TL paraları olmuş olacak.
2) Gün sayısı ile gün sonunda biriken para miktarı arasındaki ilişkiyi inceleyip örüntünün kuralı hakkında genellemede bulunarak arkadaşlarınızla paylaşınız.
Cevap: Her günün sonunda biriken para miktarı gün sayısının 15 ile çarpımı ile bulunabilir. Bu mantığa göre 5. gün biriken parayı 15 ile çarparız. 15 x 5 = 75 TL
3) Yaptığınız genellemeden yola çıkarak arkadaşlarınızla örüntünün kuralını belirleyiniz, 10. gün sonunda toplam ne kadar para biriktirilebileceğini bulunuz.
Cevap: 10. gün biriken parayı hesaplamak için 15 ile 10’u çarparız. 15 x 10 = 150 TL’dir.
Matematik öğretmeni Ahmet Bey, öğrencilerinin örüntüler konusunda çalışmalar yapması için üç farklı görev kartı hazırlamıştır.
Her grup farklı görev üzerinde çalışacak şekilde bir etkinlik tasarlamıştır. Ömer ile Tuğba, 1. görev kartı üzerinde çalışırken aşağıdaki tabloyu oluşturarak örüntünün kuralını ve 41. adımındaki sayıyı belirlemişlerdir.
Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1) Ömer ile Tuğba’nın kullandığı tabloyu inceleyip 2 ve 3. görev kartlarındaki örüntüler için verilen tabloları doldurunuz. Bu örüntülerin kurallarını belirleyerek 41. adımlarındaki sayıları bulunuz.
Cevap:
2) Örüntünün kuralını kullanarak istenilen adımdaki sayının hesaplanmasının kullanışlı olup olmadığını ifade ediniz.
Cevap: Örüntü kuralını kullanarak istenilen adımdaki sayının hesaplanması kullanışlı bir yöntem değildir. Örüntü ile ilgili yöntem geliştirerek bunu kullanmak daha kullanışlıdır.
3) Görev kartlarındaki örüntülerde, artış miktarı veya başlangıçtaki sayı değiştiğinde adım sayısı ile terim arasındaki ilişkide ne gibi değişiklikler olduğunu ifade ediniz. Fikirlerinizin geçerliliğini destekleyen örnekler veriniz.
Cevap: Görev kartındaki örüntülerde yer alan artış miktarı ile başlangıç miktarı değiştiği için adım sayısı ile terim arasındaki ilişki, artış miktarına göre değişmiştir.
Münevver Hanım, torununa 700 TL bayram harçlığı vermiştir. Torunu Aslı, her gün bu paraya 20 TL eklemektedir.
Günlere göre toplam para miktarı aşağıdaki tabloda gösterilmiştir.
1) Tablodaki boşlukları doldurarak bu örüntünün kuralını belirleyiniz.
Cevap: Örüntü 700’den başlayıp 800’e kadar her gün 20, 20 artmaktadır.
2) Aslı’nın toplam para miktarının kaç gün sonunda 1000 TL olacağını bulunuz.
Cevap: 300 ÷ 20 = 15 15. Gün sonunda 1000 TL olacaktır
Aşağıdaki her bir sayı örüntüsünün kuralını belirleyerek istenen adımındaki sayıyı bulunuz.
Cevap:
Matematik Öğretmeni Ebru Hanım, öğrencilerinden birer sayı örüntüsü oluşturmalarını istiyor. Öğrencilerin oluşturdukları sayı örüntüleri aşağıda verilmiştir.
Ayşe 5, 12, 19, 26, …
Ali 9, 13, 17, 21, …
Taha 1, 3, 6, 10, …
Elif 72, 82, 92, 102, …
Dilara 62, 74, 88, 104,
Her bir öğrencinin yazdığı sayı örüntüsünün kuralı bulunabilir mi? Fikirlerinizi nedenleriyle yazıp arkadaşlarınızla paylaşarak tartışınız.
Cevap: Taha ve Dilara’nın örüntüsünün kuralı bulunamaz. Bunun sebebi ritmik şekilde ilerlemiyor olması veya yeteri kadar sayı gösterilmemiş olmasıdır.
Ayşe’nin örüntüsü her sayının üstüne 7 eklenerek ilerlemektedir. Toplama veya çıkarma işlemi yapılarak bile hesaplanabilir.
Ali’nin örüntüsü her sayının üstüne 4 eklenerek ilerlemektedir. Toplama veya çıkarma işlemi yapılarak bile hesaplanabilir.
Elif’in örüntüsü her sayının üstüne 10 eklenerek ilerlemektedir. Toplama veya çıkarma işlemi yapılarak bile hesaplanabilir.
Osman ile Afra’nın konuşmalarından yola çıkarak aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1) Aşağıda rozetlerle oluşturulan şekil örüntüsünün ilk üç adımı verilmiştir. Bu şekil örüntüsünün kuralını belirleyiniz.
Cevap:
2) Rozetlerle oluşturulan bu şekil örüntüsünün 4 ve 58. adımda kaç tane rozet olması gerektiğini bulunuz.
Cevap: 4’er 4’er arttığı için 4 ile 4’ü çarpar 16’yı buluruz. 58. adımı hesaplamak için 58 ile 4’ü çarparız ve 232’yi buluruz.
3) Siz de bir şekil örüntüsü oluşturarak kuralını belirleyiniz.
Cevap: Şekil örüntüsü 3’er 3’er artmaktadır.
1. Adım: ◼◼◼
2. Adım: ◼◼◼◼◼◼
3. Adım: ◼◼◼◼◼◼◼◼◼
4. Adım: ◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼
5. Adım: ◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼
Aşağıdaki şekil örüntüsünde; 1. adım 3, 2. adım 7 ve 3. adım 11 çubukla oluşturulmuştur.
1) Bu şekil örüntüsünün 4. Adım’ını çizerek bu adımda kaç tane çubuk kullanıldığını belirleyiniz.
Cevap: 15 adet çubuk kullanılmıştır.
2) Verilen şekil örüntüsünün kuralını belirleyerek 25. adımında kullanılan çubuk sayısını bulunuz.
Cevap: 99 adet çubuk kullanılmıştır.
Hakan’ın kibrit çöplerini uç uca ekleyerek oluşturduğu şekil örüntüsü yanda verilmiştir.
Hakan’ın oluşturduğu bu şekil örüntüsünü inceleyerek aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1) Tablodaki boşlukları doldurarak bu örüntünün kuralını belirleyiniz
Cevap: Örüntünün kuralı: (3 x adım sayısı) + 30
2) Şekil örüntüsünün 10. adımında kullanılan kibrit sayısını bulunuz.
Cevap: (3 x 10) + 30 = 60 adettir
3) Hakan’ın 100 adet kibrit çöpü kullanarak bu şekil örüntüsünün kaçıncı adımını oluşturablir?
Cevap: 23 adet oluşturabilir.
Aşağıdaki şekil örüntülerinin kurallarını ve istenen adımındaki şekil sayısını bulunuz.
1) Aşağıda bir işlemi yapmaya çalışan iki arkadaşın konuşması verilmiştir.
a) Sizce Şeyma ve Kemal işlem özelliklerinden hangi özelliği kullanmış olabilirler?
Cevap: Şeyma ve Kemal zihinden çarpma özelliğinden faydalanmış olabilirler.
b) Şeyma ve Kemal’in zihinden yaptığı işlemleri, her bir ifadenin gerekçesini belirterek sayı cümlesiyle yazınız.
Cevap:
30 x 7 = 210
5 x 7 = 35
210 + 35 = 245
35 x 10 = 350
35 x 3 = 105
350 – 105 = 245
2) Aşağıdaki ifadelerden doğru olanlara “D” ; yanlış olanlara “Y” yazınız.
__D__ Çarpma işleminin değişme özelliği vardır.
__D__ Toplama işleminin değişme özelliği vardır.
__Y__ Sıfır; toplama işleminde yutan eleman, çarpma işleminde etkisiz elemandır.
__D__ Toplama işleminin birleşme özelliği vardır.
__Y__ Çarpma işleminin birleşme özelliği yoktur.
__D__ 1, çarpma işleminin etkisiz elemanıdır.
3) Aşağıdaki işlemleri yaparak doğru çıkışa ulaşınız.
Cevap: 3. Çıkış
4) Aşağıda noktalarla oluşturulan şekil örüntüsünün kuralını belirleyiniz.
Cevap: (Adım sayısı x 4) + 4
5) Ayşe, İngilizce öğrenmek için her gün düzenli sayıda kelime ezberlemeye başlamıştır. Ayşe’nin günlere göre ezberlediği toplam kelime sayısı aşağıdaki tabloda verilmiştir.
Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
a) Ayşe, 1 ay sonunda kaç kelime ezberlemiş olur? (1 ay = 30 gün)
Cevap: (29 x 3) + 5 = 92 kelime ezberlemiştir.
b) Aşağıdaki sayılardan hangileri günlere göre ezberlediği kelime sayısı olabilir? Altını çiziniz.
Cevap: 56, 29, 302 ve 152
28, 103, 56, 90, 29, 367, 302, 152
c) Kaçıncı gün 1001 kelime ezberlemiş olur?
Cevap:
1001 – 5 = 996
996 ÷ 3 = 332
332 + 1 = 333. gün
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.