5. Sınıf Matematik Ders Kitabı 140-141-142-143-144. Sayfa Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan Dikdörtgenin Çevre Uzunluğu konusunun yer aldığı 5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 140-141-142-143-144 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
1) Uzunluk ölçü birimlerinden bazılarını ve onları birbirine dönüştürmeyi öğrenmiştiniz.
Aşağıdaki boşlukları uygun ifadelerle doldurunuz.
a) Temel uzunluk ölçü birimi __metre__’dir.
b) Kitabın üst yüzünün kenar uzunluklarını ölçmek için en uygun ölçü birimi __cm__’dir.
c) Sınıfın tabanının kenar uzunluklarını ölçmek için en uygun ölçü birimi __m__’dir.
ç) İki ülke arasındaki mesafeyi ölçmek için en uygun ölçü birimi __km__’dir.
d) 1 m = __100__ cm = __1000__ mm’dir.
2) Aşağıdaki elin farklı duruşlarını inceleyiniz. Kendi elinizi düşünerek gösterilen uzunlukları tahmin etmeye çalışınız. Bu uzunlukları hangi uzunluk ölçü birimi ile tahmin etmek daha uygun olur? Tahminlerinizi arkadaşlarınızın tahminleriyle karşılaştırınız. Cetvel yardımıyla elinizin aşağıdaki elin duruşlarına göre gerçek ölçümlerini yapınız. Tahminî sonuç ile gerçek sonucu karşılaştırınız.
Cevap:
3) Kitabınızın, sıranızın veya belirlediğiniz başka bir nesnenin üst yüzünün belli bir kenar uzunluğunu tahmin ediniz ve ardından onları cetvelle ölçünüz. Tahminlerinizle gerçek sonuçları karşılaştırınız.
1) Aşağıdaki geometri tahtasında verilen geometrik şekillerin çevre uzunluklarını cetvelle ölçünüz. Bu şekillerin kenar ve çevre uzunluklarını santimetre cinsinden bularak yazınız.
Cevap:
2) Arkadaşlarınızla yandaki gibi iki farklı büyüklükte kare şeklinde kâğıtlar oluşturunuz.
Oluşturduğunuz kâğıtları kullanarak aşağıdaki soruları cevaplandırınız.
a) Sıranızın ve defterinizin üst yüzünü aralarında boşluk kalmayacak ve üst üste gelmeyecek şekilde oluşturduğunuz kare şeklindeki kâğıtlardan kaç tanesi ile kaplayabileceğinizi tahmin ediniz ve aşağıdaki boşluğa yazınız.
Cevap: Defteri kaplamak için iki kağıt yetecektir. Sıramızı kaplamak için muhtemelen 15 yada 20 kağıt gerekir.
b) Sıranızın ve defterinizin üst yüzünün alanını, aralarında boşluk kalmayacak ve üst üste gelmeyecek şekilde oluşturduğunuz kare şeklindeki kâğıtları kullanarak ölçünüz ve aşağıdaki boşluğa yazınız.
Cevap: Sırayı 18 kağıt ile, defteri 2 kağıt ile kapladım.
c) Temel uzunluk ölçme birimlerinden yararlanarak sıranızın ve defterinizin üst yüzünün alanını ölçmek için bir alan ölçme yöntemi geliştirebilir misiniz? Fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşarak tartışınız.
Cevap: Alanını bulmak için bunların kenarlarını ölçerek uzunluk x genişlik formülünü uygulamam gerek.
Sıramın genişliği 60 cm, uzunluğu ise 75 cm ise 60×70 4200cm2 olur.
Ancak çerçevenin tabloyla olan uyumu onun daha dikkat çekici ve estetik görünmesini sağlayabilir. Tabloyu ön plana çıkarabilir ya da tablonun daha sönük görünmesine sebep olabilir. Peki, sizce fotoğraf ya da resme uygun çerçeve nasıl yapılıyor olabilir?
Cevap: Fotoğrafın genişlik ve uzunlukları ölçülüp çevresi hesaplanarak yapılıyor olabilir.
Aşağıdaki dikdörtgenlerin kenar uzunluklarını belirleyiniz. Daha sonra çevre uzunluklarını bularak altlarındaki noktalı yerlere yazınız.
Bulduğunuz çevre uzunlukları hakkında fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşarak tartışınız.
Cevap: Bir şeklin çevresinin uzunluğu, kenarının uzunluklarının toplamına eşittir.
Bulduğunuz çevre uzunluğuna sahip ve kenar uzunlukları santimetre cinsinden doğal sayı olan farklı dikdörtgenleri aşağıdaki kareli zemine çiziniz.
Cevap:
Kenar uzunlukları doğal sayı ve çevre uzunluğu 16 birim olan kaç dikdörtgen çizilebilir?
Çizilebilecek dikdörtgenlerin kenar uzunluklarının neler olabileceğini sınıfça tartışınız ve belirlediğiniz dikdörtgenleri aşağıya çiziniz.
Cevap: 3 tane çizilebilir. 7×1, 7×2 ve 7×3 şeklinde.
Aşağıdaki kareli zemine çevre uzunluğu 12 cm olan kare çiziniz.
Cevap:
Sizce çevre uzunluğu 12 cm olan farklı kareler çizilebilir mi? Fikirlerinizi arkadaşlarınızla paylaşarak tartışınız.
Cevap: Karenin bütün kenarları eşitse aynı çevre uzunluğuna sahip farklı bir şekil daha çizilemez.
Gözünüzü kapatıp aşağıdaki sayıların üzerinde arkadaşınız “Dur!” diyene kadar parmağınızı gezdiriniz. Çevre uzunluğu parmağınızın denk geldiği sayıya eşit ve kenar uzunlukları da doğal sayı olan bir dikdörtgen çiziniz. İşlem yapma sırası arkadaşınıza geçmeden önce yaptığınız çizimin doğru olup olmadığını kontrol ediniz.
Çizemediğiniz çevre uzunluğu oldu mu? Neden çizemediniz? Sınıfça tartışınız.
Cevap: Kare çizmek çok kolay fakat dikdörtgen çizerken biraz hesaplama yapmak gerekiyor. Çizemediğim olmadı.
Facebook'ta Paylaş
Twitter'da Paylaş
Linkedin'de Paylaş
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.