5. Sınıf Matematik Ders Kitabı 123-124-125-126-127-128-129-130. Sayfa Cevapları 2. Kitap 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Eşitliğin Korunumu ve İşlem Özellikleri konusunun yer aldığı 5. Sınıf Matematik Ders Kitabı Sayfa 116-117-118-119-120-121-122 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
Her bir rota, sonuna kadar farklı renkteki oklarla işaretlenmiştir. Her renk farklı bir rotadır.
Metin’in evi ile okulu arasındaki yolları gösteren altı eş dikdörtgenden oluşan görsel aşağıda verilmiştir.
Metin, sadece kuzey ve doğu yönlerine yürüdüğüne göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1) Metin’in, evden çıkıp markete giderken kullanabileceği farklı yolları görsel üzerinde belirleyiniz.
a) Bu farklı yolların uzunluklarını bulmak için kullanılması gereken sayı cümlelerini yazınız.
Cevap:
1. Rota: 20 + 30 = 50 metre
2. Rota: 30 + 20 = 50 metre
b) Yol uzunluklarını bulurken yazdığınız farklı sayı cümlelerini çözümleyerek sonucun değişip değişmediğine yönelik genellemenizi yazınız.
Cevap: Ev ile market arasında yol değişse bile mesafe değişmemiştir.
2) Metin’in marketten çıkıp okula giderken kullanabileceği farklı yolları görsel üzerinde belirleyiniz.
a) Bu farklı yolların uzunluklarını bulmak için kullanılması gereken sayı cümlelerini yazınız.
Cevap:
1. Rota: 20 + 30 + 30 = 80 metre
2. Rota: 30 + 30 + 20 = 80 metre
3. Rota: 30 + 20 + 30 = 80 metre
b) Yol uzunluklarını bulurken yazdığınız farklı sayı cümlelerini çözümleyerek sonucun değişip değişmediğine yönelik genellemenizi yazınız.
Cevap: Yol uzunluklarını bulurken farklı sayı cümleleri olsa bile sonuç değişmemiştir.
Selçuk öğretmen, sınıf tahtasına işlemler yazarak öğrencilerinden bu işlemlerin sonuçlarını bulmalarını istemiştir.
Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1) Selçuk öğretmenin yazdığı yandaki işlemlerden birinin sonucunu bulduktan sonra diğerinin sonucunu işlem yapmadan nasıl bulabilirsiniz? Fikirlerinizi yazınız. Daha sonra arkadaşlarınızla paylaşarak tartışınız.
Cevap: Çarpma işlemi sırasında çarpanların değiştirilmesi, sonucu değiştirmez.
2) Selçuk öğretmenin yazdığı yandaki işlem çiftlerinde birinci işlemin sonucunun ikinci işlemde çarpan olarak yazılması gerekmektedir.
Bu işlem çiftlerinden birinin sonucunu bulduktan sonra diğerinin sonucunu işlem yapmadan nasıl bulabilirsiniz? Fikirlerinizi yazınız. Daha sonra arkadaşlarınızla paylaşarak tartışınız.
Cevap: 2’den fazla çarpanın olduğu işlemlerde çarpanların birbiriyle yer değiştirmesi sonucu değiştirmeyecektir.
5 katlı bir okulun her katında 4 adet sınıf ve her sınıfta 3 adet pencere bulunmaktadır.
Özge, bu okuldaki tüm pencere sayısını bulmak için iki farklı sayı cümlesi oluşturuyor.
a) Bu okulun bir katındaki pencere sayısını bulmak için kullanılması gereken sayı cümlesini yazıyor. Daha sonra bu sayı cümlesini kullanarak tüm pencere sayısını bulmak için kullanılması gereken sayı cümlesini oluşturuyor.
Cevap:
4 x 3 = 12
12 x 5 = 60
b) Önce bu okulun toplam sınıf sayısını bulmak için kullanılması gereken sayı cümlesini yazıyor. Daha sonra bu sayı cümlesini kullanarak tüm pencere sayısını bulmak için kullanılması gereken sayı cümlesini oluşturuyor.
Özge’nin oluşturduğu sayı cümlelerini yazarak karşılaştırınız. Karşılaştırmanız sonucunda ulaştığınız genellemeyi yazınız.
Cevap: Hem a’da hem b’de sonuç değişmedi.
5 x 4 = 20
20 x 3 = 60
Aşağıdaki eşitliklerde sembollerin temsil ettiği doğal sayıları bulunuz.
Sevil öğretmenin tahtaya yazdığı 49 x 12 işleminin sonucunu bulmak için öğrencilerin kullandığı üç farklı çözüm yolu aşağıda verilmiştir.
1. Çözüm
2. Çözüm
3. Çözüm
Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1) Öğrencilerin kullandığı bu çözüm yollarını inceleyiniz. Bu üç çözüm yolundan hangisini kullanmayı tercih edersiniz? Nedenini açıklayınız.
Cevap: 2. Çözüm tercih edilebilir çünkü sayılardan her birinin 10 veya 10’un katı olduğu durumlarda çarpma işlemi daha kolay olur.
2) Sevil öğretmenin yazdığı işlemi, bu üç çözüm yolundan farklı bir şekilde çözebilir misiniz? Çözümünüzü yazınız.
Cevap:
40 x 12 = 480
9 x 12 = 108
480 + 108 = 588
Necati, mıknatıslarla farklı büyüklüklerde yapılar oluşturuyor.
Oluşturmuş olduğu yapılarla ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1)
Necati’nin oluşturduğu yukarıdaki yapıda kullanılan mıknatıs sayısını veren sayı cümlesini yazınız.
Cevap: Necati’nin oluşturduğu bu düzenekte 2 düzine mıknatıs yani 24 adet mıknatıs bulunmaktadır.
2)
Necati, ilk oluşturduğu yapıdan 4 tanesini üst üste gelecek şekilde yerleştirerek yukarıdaki yapıyı oluşturuyor.
Bu yapıda kullandığı mıknatıs sayısını veren sayı cümlesini çarpma işleminin birleşme özelliğinden yararlanarak yazınız.
Cevap (12×2) x 4 = 96
3)
Daha sonra oluşturduğu yapıyı yukarıdaki gibi farklı büyüklükte iki parçaya ayırıyor.
a) Bu parçaların ayrı ayrı mıknatıs sayılarını veren sayı cümlelerini yazınız.
Cevap:
(2 x 2) x 4 = 16
(2 x 4) x 2 = 16
(2 x 10) x 4 = 80
(2 x 4) x 10 = 80
b) Bu sayı cümlelerini kullanarak toplam mıknatıs sayısını veren sayı cümlesini yazınız.
Cevap:
(2 x 2) x 4 + (2 x 10) x 4 = 96
(2 x 4) x 2 + (2 x 4) x 10 = 96
c) 2. Yapı’daki mıknatıs sayısını veren sayı cümlesi ile 3. Yapı’daki mıknatıs sayısını veren sayı cümlesi eşit midir? Bu sayı cümlelerinin eşit olup olmama durumuna yönelik genellemenizi yazınız.
Cevap: 2. ve 3. yapılarda yer alan mıknatıs sayısını veren soru cümlesi birbirine eşittir.
4.
Nevzat, yandaki gibi bir yapı oluşturmak istiyor. Bu yapıyı oluştururken kullanacağı mıknatıs sayısını hesaplarken sonuçları birbirine eşit üç farklı işlem yapıyor.
Bu işlemlere ait sayı cümleleri aşağıda verilmiştir.
30 x (6 x 8) = 30 x (50 – 2) = 30 x 50 – 30 x 2
Buna göre verilen soruları cevaplayınız.
a) Nevzat’ın kullanacağı mıknatıs sayısını hesaplarken yazdığı sayı cümlelerinden hangisini kullanırsınız? Düşüncenizi açıklayınız.
Cevap: 30 x 50 – 30 x 2 sayı cümlesini kullanmak 10’un katları kullanılacağı için daha kolay bir işlem olacaktır.
b) Verilen sayı cümleleri dışında farklı bir çözüm yolu belirlemeye çalışınız. Belirlediğiniz çözüm yolunu açıklayınız.
Cevap: (30 x 8) x 6 soru cümlesi ile sonuca ulaşılır.
Kareli zeminde verilen yandaki dikdörtgenin alanını veren sayı cümlesini mavi ve turuncu dikdörtgenlerin alanları toplamından yararlanarak yazınız.
Cevap: 5 x (3 + 4)
Kareli zeminde verilen yandaki yeşil dikdörtgenin alanını veren sayı cümlesini dağılma özelliğinden yararlanarak yazınız.
Cevap: 10 x (6 – 2)
Aşağıdaki eşitliklerde sembollerin temsil ettiği doğal sayıları bulunuz.
Cevap:
Fatih Bey, dikdörtgen şeklindeki bahçesini dikdörtgen şeklindeki dört bölgeye ayırmıştır. Daha sonra bu bölgelerde karpuz, elma, üzüm ve çilek yetiştirmeye başlamıştır.
Dikdörtgenlere ait bazı kenarların uzunlukları yukarıda verilmiştir.
Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayınız.
1) Fatih Bey, karpuz ve üzüm yetiştirdiği bölgelerin toplam alanını bulmak istemektedir. Bu bölgelerin toplam alanını veren farklı sayı cümleleri yazarak bu sayı cümleleri arasındaki ilişkiyi ifade ediniz.
Cevap:
15 x 30 = (15 x 10) + (15 x 20)
15 x (20 + 10) = (20 x 15) + (10 x 15)
2) Fatih Bey, üzüm ve çilek yetiştirdiği bölgelerin toplam alanını bulmak istemektedir. Bu bölgelerin toplam alanını veren farklı sayı cümleleri yazarak bu sayı cümleleri arasındaki ilişkiyi ifade ediniz.
Cevap: 20 x 15 + 4 x 15 = 15 x (20 + 4)
3) Fatih Bey, elma yetiştirdiği bölgenin alanını bulmak istemektedir. Bu bölgenin alanını veren farklı sayı cümleleri yazarak bu sayı cümleleri arasındaki ilişkiyi ifade ediniz.
Cevap:
15 x 26 =15 x 30 – 15 x 4
26 x 15 = 15 x (30 – 4 )
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.