5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 85-86-87-88-90-91-92-95. Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Madde ve Isı konusunun yer aldığı 5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 85-86-87-88-89-90-91-92-95 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
Çaydanlık çok sıcak olmasına rağmen sapından tuttuğumuzda elimiz neden yanmaz? Fikirlerimizi yazalım.
Cevap: Çaydanlığın sapları yalıtkan maddeden yapıldığı için elimiz yanmaz.
Isıyı iyi ileten ve iyi iletmeyen maddeler ile ilgili merak ettiklerimizi yazalım.
Cevap: Isıyı ileten, iyi ileten veya iletmeyen maddelerin özelliklerini merak ediyorum.
Günlük yaşamda karşılaşılabilecek bir durum aşağıdaki metinde verilmiştir. Metinden yola çıkarak soruları cevaplayalım.
1. Necmettin’in eli çorbayı metal kaşıkla karıştırırken yanmış ancak tahta kaşıkla karıştırırken yanmamıştır. Bu durum maddelerin hangi özellikleri ile ilgilidir?
Cevap: Metal kaşık iletken olduğu için ısıyı Necmettin’in eline iletmiştir. Tahta kaşık yalıtkan olduğu için ısıyı iletmemiştir.
2. Ocaktaki ısı, çorbaya ulaşarak çorbanın pişmesini sağlamıştır. Bu durum, tencerenin hangi özelliği sayesinde gerçekleşmiş olabilir?
Cevap: Bu durum tencerenin iletkenlik özelliği sayesinden gerçekleşmiştir.
3. Aybüke neden nihale kullanmıştır? Bu durum, nihalenin hangi özelliği ile ilgili olabilir?
Cevap: Aybüke ısının masaya iletilmemesi için nihale kullanmıştır. Bu durum nihalenin yalıtkan özelliği ile ilgilidir.
4. Günlük yaşamda karşılaştığımız ısıyı iyi ileten ve ısıyı iyi iletmeyen maddelere örnekler verelim.
Cevap: Isıyı iyi iletmeyen maddelere tahta, plastik, mermer, ısıyı iyi ileten maddelere bakır, demir, gümüş gibi maddeleri örnek verebiliriz.
5. Isıyı iyi ileten ve ısıyı iyi iletmeyen maddelere karşılık gelen kavramlar nelerdir? Araştıralım.
Cevap: Isıyı iyi ileten maddelere karşılık gelen ”ısı iletkeni” ısıyı iyi iletmeyen maddelere karşılık gelen ”ısı yalıtkanı” dır.
Günlük hayatta kullanılan bazı ürünler aşağıdaki tabloda listelenmiştir. Ürünleri inceleyip “ısı iletkeni/ısı yalıtkanı” olma durumlarını belirleyelim. Tabloda ilgili kutuyu “✓ ” işareti ile işaretleyelim.
Cevap:
Metne göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. Altı çizili malzemelerden hangileri ısı iletkenidir?
Cevap: Soba borusu, çay kaşığı ve çaydanlık ısı iletkenidir.
2. Altı çizili malzemelerden hangileri ısı yalıtkanıdır?
Cevap: Mont, samani bot, eldiveni plastik ısı yalıtkanıdır.
3. Su saatinin üzerine saman dökülmüş olsaydı neler değişirdi? Sebebini açıklayalım.
Cevap: Su saatinin üzerine saman dökülmüş olsaydı su saati donmaz ve çalışırdı. Çünkü saman yalıtkan bir maddedir.
4. Metinde geçen malzemelerden farklı olarak günlük yaşamda karşılaştığımız ısı iletkeni ve yalıtkanı malzemelere örnekler vererek etiketleyelim.
Cevap:
Isı İletkeni Maddeler: Tencere, bakır sahan, cezve.
Isı Yalıtkanı Maddeler: Tahta kaşık, bambu kap, plastik kap.
Öğretmen, derste öğrencilere ısı iletimi ve yalıtımı ile ilgili aşağıdaki soruları sormuştur.
Öğrencilerin verdikleri cevapları değerlendirelim. Doğru ve yanlış cevap verenleri belirleyerek aşağıdaki kutulara yazalım.
Cevap:
Doğru cevap veren öğrenciler: 1-4-5-6
Yanlış cevap veren öğrenciler: 2-3
Günlük yaşamda karşılaşılabilecek bir durum aşağıdaki metinde verilmiştir. Metinden yola çıkarak soruları cevaplayalım.
1. Dondurmanın erimeden kalmasının nedeni nedir?
Cevap: Dondurmanın erimeden kalmasının nedeni strafor köpüğünün yalıtkan olmasıdır.
2. Strafor kutu yerine başka hangi malzemeler kullanılmış olsaydı dondurma yine erimeden gelebilirdi?
Cevap: Termos kullanılmış olsaydı dondurma yine erimeden gelebilirdi.
3. Isı aktarımının engellenmesine yönelik durumlara günlük yaşamdan örnekler verelim.
Cevap: Evlerin duvarlarının yalıtkan maddelerle kaplanması, tencere, çaydanlık, cezve gibi ürünlerin saplarının plastikle kaplanması.
Cevap: Araştırmamı Peribacaları üzerinden yaptım.
Peribacaları, Nevşehir’in Kapadokya bölgesinde bulunan doğa oluşumlardır. Tarihte bu kaya oluşumları, insanlar tarafından oyularak ev, kilise, manastır ve kiler gibi amaçlarla kullanılmıştır. Günümüzde Türkiye’nin en popüler turistik yerlerindendir. Ayrıca tarihi ve doğal önemi açısından kültürel olarak toplumumuzun en önemli parçası haline gelmiştir.
Peribacaları doğal oluşum olmaları bir yana ısı yalıtımı açısından da çok önemli özelliklere sahiptir. Volkanik patlamalar sonrası kalıntılarda kalan volkanik tüften oluşmuş olan bu kayalar, yazın içeriyi serin, kışın ise sıcak tutar. İnsanlar bu nedenle peribacalarında yaşamayı tercih etmişlerdir.
Zeynep ve Alp aşağıdaki dallanmış ağaç etkinliğinde ifadelerin doğru ya da yanlış olduğuna karar vererek ilerleyecektir. Zeynep ilk ifadede hata yapmadan, Alp ise ilk ifadede hata yaparak ilerlemiştir. Etkinliğin devamındaki ifadelerde ise her ikisi de hata yapmamıştır.
Buna göre Zeynep ve Alp hangi çıkışlara ulaşmıştır?
Cevap: 2. Çıkışa ulaşmışlardır.
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.