5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 120-121-122-123-125-126-127. Cevapları MEB Yayınları 2024-2025 eğitim-öğretim yılı konusu içerisinde 5. sınıf öğrencilerinin en çok ihtiyaç duyabileceği konular arasında bulunan ve içerisinde Basit Bir Elektrik Devresinde Ampul Parlaklığını Etkileyen Değişkenler konusunun yer aldığı 5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı Sayfa 120-121-122-123-125-126-127 Cevapları konusunu paylaştık. Cevaplarla ilgili görüş ve önerilerinizi yorumlardan yazarak bildirebilirsiniz.
Elektrik devrelerinde ampul parlaklığını değiştirebilir miyiz? Günlük hayatta böyle bir durumla karşılaştık mı?
Cevap: Elektrik devrelerinde ampul parlaklığını değiştirebiliriz. Devredeki ampul sayısını arttırmak ampulün parlaklığının düşmesine neden olur. Günlük hayatta el fenerlerinde bu durumla karşılaştım.
Basit bir elektrik devresinde ampul parlaklığını etkileyen faktörler ile ilgili merak ettiklerimizi yazalım.
Cevap:
– “Bir elektrik devresindeki ampul parlaklıkları hangi uygulamalarla değiştirilebilir?” ve “Yandaki özdeş ampullerin parlaklıklarının farklı olmasının sebebi ne olabilir?” sorularını düşünelim.
– Aklımıza ilk gelenleri aşağıdaki alana yazalım ve/veya çizelim.
Cevap: Bir elektrik devresindeki ampul parlaklıkları ampul sayısı azaltılarak veya pil sayısı arttırılarak değiştirilir. Yandaki özdeş ampullerin parlaklıklarının farklı olmasının sebebi pil sayısının birinde daha fazla olması olabilir.
– Ampul parlaklığı ile ilgili düşüncelerimizi aşağıdaki alana yazalım.
Cevap: Ampul parlaklığı azaltılabilir ve arttırılabilir. Bunu pil sayısını arttırıp azaltarak ya da ampul sayısını arttırıp azaltarak yapabiliriz.
– Ampulün parlaklığı ve bu parlaklığı etkileyebilecek değişken arasında neden sonuç ilişkisi kurarak bir cümle oluşturalım.
– Oluşturduğumuz cümleyi aşağıdaki alana yazalım.
Cevap: Devredeki ampul sayısı arttıkça ampul parlaklığı azalır, pil sayısı arttıkça ampul parlaklığı artar.
– 1 ve 2. deneylerde yaptığımız değişikliklerin ampul parlaklığına etkisi ile ilgili önerme cümlelerimizi aşağıya yazalım.
Cevap:
1. Deney: Bir pil ile kurulan devredeki ampulün parlaklığı, iki pil ile kurulan devredeki ampulün parlaklığından daha azdır.
2. Deney: Bir pil ve bir ampulden kurulan devredeki ampulün parlaklığı, bir pil ve iki ampulden kurulan devredeki ampulün parlaklığından fazladır.
a. Deneylerde sayısını değiştirdiğimiz devre elemanı (bağımsız değişken) nedir? Tabloya yazalım.
Cevap:
1. Deney: Pil sayısı
2. Deney: Ampul sayısı
b. Deneylerde devre elemanlarındaki değişimi gözlemlediğimiz durum (bağımlı değişken) nedir? Tabloya yazalım.
Cevap:
1. Deney: Ampul parlaklığı
2. Deney: Ampul parlaklığı
c. Deneylerde sayısını değiştirmediğimiz devre elemanları (kontrol değişkenleri) nelerdir? Tabloya yazalım.
Cevap:
1. Deney: Ampul ve bağlantı kabloları
2. Deney: Pil ve bağlantı kabloları
Aşağıdaki öz değerlendirme formu “Ampulun Parlaklığını Değiştirelim” etkinliğimizdeki performansımızı değerlendirmeye yönelik hazırlanmıştır.
Görüşlerimizi aşağıdaki soruları cevaplayarak belirtelim.
1. Bu etkinlikte neler öğrendim?
Cevap: Ampulün parlaklığının arttırılıp azaltılabileceğini öğrendim.
2. Bu etkinlikteki zorlandığım bölümler nelerdi?
Cevap: Bu etkinlikte bağımlı ve bağımsız değişkenleri öğrenmem zor oldu.
3. Bu etkinlikte öğrendiklerimi nerede ve nasıl kullanabilirim?
Cevap: Bu etkinlikte öğrendiklerimi basit devre kurarken kullanabilirim.
Ampul parlaklığı pil sayısı ve ampul sayısına bağlı olarak değişebilir. Bununla ilgili dijital ortamlar yoluyla oluşturulan deney düzeneklerine güvenilir kaynaklardan ulaşalım. Ulaştığımız bilgileri özetleyelim ve arkadaşlarımıza sunalım.
Cevap: Elektrik devresindeki ampulün parlaklıkları ampul sayısına ve pil sayısına bağlıdır. Ampul sayısı azken pil sayısı arttırıldığında ampulün parlaklığı artar. Pil sayısı azken ampul sayısını arttırmak ampul parlaklığını azaltır.
Bir öğrenci özdeş pil ve ampuller kullanarak K ve L devrelerini hazırlamıştır. Öğrenci, bu devrelerde bazı değişiklikler yapmış ve ampul parlaklığına etki eden faktörleri belirlemiştir.
Buna göre aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. Öğrenci, ampul sayısının ampul parlaklığına etkisini araştırmak için K devresinde nasıl bir değişiklik yapmış olabilir? Aşağıdaki alana yazalım ve şemasını çizelim.
Cevap:
2. Öğrenci, pil sayısının ampul parlaklığına etkisini araştırmak için L devresinde nasıl bir değişiklik yapmış olabilir? Aşağıdaki alana yazalım ve şemasını çizelim.
Cevap:
Özdeş piller ve ampuller kullanılarak oluşturulan I ve II. devrelerin şemaları aşağıdaki gibidir:
Bu devreler ile ilgili aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. I. devredeki ampullerin parlaklığını artırmak için neler yapılabileceğini yazalım ve şemasını aşağıya çizelim.
Cevap:
2. II. devredeki ampullerin parlaklığını azaltmak için neler yapılabileceğini yazalım ve şemasını aşağıya çizelim.
Cevap:
Özdeş pil ve ampuller kullanılarak oluşturulan K, L, M ve N devrelerinin şemaları aşağıda verilmiştir.
Verilen devreler ile ilgili aşağıdaki soruları cevaplayalım.
1. K ve N devrelerindeki ampul parlaklığı karşılaştırılırsa hangi devredeki ampuller daha parlak yanar?
Cevap: K devresi daha parlak yanar.
2. L ve N devrelerindeki ampul parlaklığı karşılaştırılırsa hangi devredeki ampuller daha parlak yanar?
Cevap: L devresi daha parlak yanar.
3. Ampul sayısının ampul parlaklığına etkisini göstermek isteyen bir öğrenci, hangi devreleri kullanmalıdır?
Cevap: L ve N devrelerini kullanmalıdır.
4. Pil sayısının ampul parlaklığına etkisini göstermek isteyen bir öğrenci, hangi devreleri kullanmalıdır?
Cevap: K ve N devresi veya L ve M devrelerini kullanmalıdır.
5. Ampul parlaklığı en az olan devre hangisidir?
Cevap: N devresidir.
6. Ampul parlaklığı en fazla olan devre hangisidir?
Cevap: M devresidir.
Sitede yer alan yazı, resim ve dosyaların tüm hakları saklıdır ve izinsiz paylaşılması kesinlikle yasaktır.